• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Nygren

Audemars
2-Faktor
Länk är ju oomtvistat bäst men bortsett från det: Hiss eller diss, @Stefanweei?:)
IMG_2106.JPG
Funkar riktigt bra!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Köpte en 14270 i april 2016, ledsna och sålde augusti 2016.
I dag kom ett paket....
IMG_20170712_151119.jpg
Utveckla gärna... Du köper alltså en klocka april-16, har den 3-4 månader, tröttnar på den. Ett knappt år senare köper du en likadan. Hur går dina tankar? vad är annorlunda denna gången? Osv. Spännande tycker jag :)
 

tomnil77

Breitling
2-Faktor
Utveckla gärna... Du köper alltså en klocka april-16, har den 3-4 månader, tröttnar på den. Ett knappt år senare köper du en likadan. Hur går dina tankar? vad är annorlunda denna gången? Osv. Spännande tycker jag :)
Mina egen reflektion är att man inte alltid gör de smartaste valen när det gäller klockor...
Bytte Exp1 mot en Navitimer, som jag trodde var min grej, vilket de var...ett tag..den byttes mot en DJ (min andra) som såldes och då brände pengarna i fickan, haft koll ett tag och faktiskt saknat Exp1 som klocka då den är clean och flyger under radarn...samt passar bra med de andra kompisarna.
 
Senast ändrad:

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Utveckla gärna... Du köper alltså en klocka april-16, har den 3-4 månader, tröttnar på den. Ett knappt år senare köper du en likadan. Hur går dina tankar? vad är annorlunda denna gången? Osv. Spännande tycker jag :)
Ja men det är väl vardagsmat här på Klocksnack. Finns ju dom som har köpt samma modell 3-4 gånger minst.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor

papabear

Panerai
2-Faktor
Låset och snabbjusteringen är väl typ det enda som gör att man är lite sugen på att byta 114270 till en 214270 istället :) men samtidigt är 36 mm en oslagbar storlek på Explorer
 

henrik?

Breitling
Efter en lång jakt på en 14060m i bra skick och i rimligt pris, har jag istället fallit in på explorer spåret. Tycker den senaste 214270 har en helt perfekt urtavla. Efter att ha kollit igenom denna tråden och alla möjliga andra bilder/åsikter, i ett försök att slå spiken i kistan, lyckas jag inte skaka av mig uppfattningen att den tappat mycket av sin 'toolighet' och charm. Så nu är jakten äntligen på väg att sluta i en 114270.

Till er explorer ägare. Om rolex skulle släppa en 36mm variant av 214270, skulle ni fortfarande föredra eran (1)14270 / 214270? (Försöker få en liten inblick i vad ni gillar med era klockor.)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Efter en lång jakt på en 14060m i bra skick och i rimligt pris, har jag istället fallit in på explorer spåret. Tycker den senaste 214270 har en helt perfekt urtavla. Efter att ha kollit igenom denna tråden och alla möjliga andra bilder/åsikter, i ett försök att slå spiken i kistan, lyckas jag inte skaka av mig uppfattningen att den tappat mycket av sin 'toolighet' och charm. Så nu är jakten äntligen på väg att sluta i en 114270.

Till er explorer ägare. Om rolex skulle släppa en 36mm variant av 214270, skulle ni fortfarande föredra eran (1)14270 / 214270? (Försöker få en liten inblick i vad ni gillar med era klockor.)
Hypotetisk fråga men jag hade förmodligen, nej helt säkert, fortsatt gå runt med min 14270 på armen. Jag gillar ju min(!) klocka, har haft den ett tag och fått en skön känsla för den. Dessutom är jag förtjust i att den nosar på vintage och ändå är i ruskigt bra skick.
PS. Tycker att 214270 är MER toolig än 14270. Den lilla drar ngt mer åt dresshållet för mig.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Efter en lång jakt på en 14060m i bra skick och i rimligt pris, har jag istället fallit in på explorer spåret. Tycker den senaste 214270 har en helt perfekt urtavla. Efter att ha kollit igenom denna tråden och alla möjliga andra bilder/åsikter, i ett försök att slå spiken i kistan, lyckas jag inte skaka av mig uppfattningen att den tappat mycket av sin 'toolighet' och charm. Så nu är jakten äntligen på väg att sluta i en 114270.

Till er explorer ägare. Om rolex skulle släppa en 36mm variant av 214270, skulle ni fortfarande föredra eran (1)14270 / 214270? (Försöker få en liten inblick i vad ni gillar med era klockor.)
Hmm en intressant frågeställning. Jag skulle nog faktiskt övervägt att faktiskt prova en. Dock så skulle den till 100% inte ge mig den där semi vintage känslan jag idag får av min 14270 i form av tritium tavlan och den rassliga länken.. Nä nu efter närmare eftertanke så är org. alltid bäst!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Denna kom som förslag på tuben, scary stuff. Har sett välgjorda kopior av suben men inte Explorern.

Otäckt välgjorda till inga pengar. Riktigt läskigt! Nu var det högljudt runtomkring när jag kollade med är det rätt uppfattat att de inte är vattentäta? Skönt att sitta på äkta grejer iallafall...
 
Topp