• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Blev minst sagt positivt överraskad när jag fick hem denna i går. Oerhört bekväm klocka som sitter som gjuten runt min handled!
20170715_172716.jpg
Grattis! Ser verkligen bra ut!:)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Utforskar Octomore & Kapellskär (dubbelpost).
20170716_195638.jpg
Klockan och utsikten är grym. Whiskyn är tyvärr ingen hit. Typ 200ppm (lite olika beroende på tappning) blir för mycket. Finns ingen komplexitet, inga smaker, bara en bomb av rök. Gärna en Ardbeg, Lagavulin, Caol ila, Laphroaig.
Octomore däremot känns mer som ett experiment än en genomarbetad whisky.
IMO förstås :)
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Efter en lång jakt på en 14060m i bra skick och i rimligt pris, har jag istället fallit in på explorer spåret. Tycker den senaste 214270 har en helt perfekt urtavla. Efter att ha kollit igenom denna tråden och alla möjliga andra bilder/åsikter, i ett försök att slå spiken i kistan, lyckas jag inte skaka av mig uppfattningen att den tappat mycket av sin 'toolighet' och charm. Så nu är jakten äntligen på väg att sluta i en 114270.

Till er explorer ägare. Om rolex skulle släppa en 36mm variant av 214270, skulle ni fortfarande föredra eran (1)14270 / 214270? (Försöker få en liten inblick i vad ni gillar med era klockor.)

Håller med @Airman att 36mm är mindre tooliga, vilket jag gillar. Jag gillar också proportionerna på 36mm bättre. Det enda jag gärna skulle vilja uppgradera på min 114270 är länken, eller snarare låset. Så en 114270 eller 14270 med modern länk + lås vore ganska optimalt för mig. Mycket hellre det än en krympt version av 214270.
 
Denna kom som förslag på tuben, scary stuff. Har sett välgjorda kopior av suben men inte Explorern.


Det är sånt här som får mig att skratta när folk påstår att klockor som Omega och Rolex är dyra pga deras höga kvalité och hantverk. Jag skulle inte bli förvånad om en stor majoritet av klockorna från premiumtillverkarna ligger på en 1000%-ig vinstmarginal.
 

Kai

Rolex
Klockan och utsikten är grym. Whiskyn är tyvärr ingen hit. Typ 200ppm (lite olika beroende på tappning) blir för mycket. Finns ingen komplexitet, inga smaker, bara en bomb av rök. Gärna en Ardbeg, Lagavulin, Caol ila, Laphroaig.
Octomore däremot känns mer som ett experiment än en genomarbetad whisky.
IMO förstås :)
208 ppm på den jäkeln. Tycker den ändå var förvånansvärt bra!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
208 ppm på den jäkeln. Tycker den ändå var förvånansvärt bra!
Jag testade den på Linköpings whiskyexpo för några år sen. Var ju tvungen att ta den det sista jag gjorde för smaklökarna är ju helt körda sen. Jag gillar absolut rökig whisky, men nej... Tyvärr är den inget vidare. Ardbeg som länge varit den mest rökiga whiskyn ligger på 50ppm... Det säger ju en del ;)
Men skit i det nu... Grym klocka du har!! :happyhappy:
 
  • Like
Reactions: Kai

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Det är sånt här som får mig att skratta när folk påstår att klockor som Omega och Rolex är dyra pga deras höga kvalité och hantverk. Jag skulle inte bli förvånad om en stor majoritet av klockorna från premiumtillverkarna ligger på en 1000%-ig vinstmarginal.
Berätta... varför är t.ex Rolex så dyra då?
 
Och du menar förstås att efterfrågan på Rolex är baserad på falska premisser (typ att kopior skulle vara lika bra), och att du inser något som vi dumma Rolex-ägare inte förstått ännu ;)

Nej, mitt resonemang gäller alla premiumtillverkare. Efterfrågan har Rolex skapat genom att skapa bra klockor och ännu bättre marknadsföring.

Ta 1 st Certina action diver och 1 st SMPc, tror du att tillverkningskostnaden motiverar 30 papp i prisskillnad? Ta sedan SMPc:n och 1 st Submariner, vart hittar du 30 papp i skillnad där?

Skulle jag dra en gissning så är tillverkningskostnaden på en Submariner något i stil med 5-6000 kr inklusive reglering och chronometercertifiering.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Nej, mitt resonemang gäller alla premiumtillverkare. Efterfrågan har Rolex skapat genom att skapa bra klockor och ännu bättre marknadsföring.

Ta 1 st Certina action diver och 1 st SMPc, tror du att tillverkningskostnaden motiverar 30 papp i prisskillnad? Ta sedan SMPc:n och 1 st Submariner, vart hittar du 30 papp i skillnad där?

Skulle jag dra en gissning så är tillverkningskostnaden på en Submariner något i stil med 5-6000 kr inklusive reglering och chronometercertifiering.
Svår frågeställning men Omega har kostnader för R&D som Certina inte har, t.ex de nya urverken, keramiska inlägg etc etc. Dessutom finns det fler aspekter. Men visst, Omega lägger ju en del pengar på marknadsföring.

Rolex har nog större tillverkningskostnader än du tror då de gör det mesta (allt) in house.
 
Svår frågeställning men Omega har kostnader för R&D som Certina inte har, t.ex de nya urverken, keramiska inlägg etc etc. Dessutom finns det fler aspekter. Men visst, Omega lägger ju en del pengar på marknadsföring.

Rolex har nog större tillverkningskostnader än du tror då de gör det mesta (allt) in house.

Att göra något inhouse ska vara billigare än att köpa när man spottar ur sig uppemot 1 miljon serietillverkade enheter per år. Jag tvivlar starkt på att ett rolexverk är markant dyrare att tillverka än ett top-rateat ETA.

R&D kostnader är inte tillverkningskostnader, även om de givetvis är med och motiverar priset på den slutgiltiga produkten. Certina har nog som du säger mycket små r&d kostnader medans jag anar(som du) att Omega har en rätt rejäl r&d budget.

Jag skulle tro att den stora kostnadsskillnaden ligger i reglering och kvalitetssäkring.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Nej, mitt resonemang gäller alla premiumtillverkare. Efterfrågan har Rolex skapat genom att skapa bra klockor och ännu bättre marknadsföring.

Ta 1 st Certina action diver och 1 st SMPc, tror du att tillverkningskostnaden motiverar 30 papp i prisskillnad? Ta sedan SMPc:n och 1 st Submariner, vart hittar du 30 papp i skillnad där?

Skulle jag dra en gissning så är tillverkningskostnaden på en Submariner något i stil med 5-6000 kr inklusive reglering och chronometercertifiering.
Hahaha, alla dessa gissningar. Och jag gissar att du är medlem i "snillen spekulerar" :happyhappy:
 
Hahaha, alla dessa gissningar. Och jag gissar att du är medlem i "snillen spekulerar" :happyhappy:

Snillen vettefan, men att spekulera tycker jag om.

Klockvärlden är verkligen ett exempel på hur effektivt bra marknadsföring fungerar. Alla blir "lurade" att betala förhållandevis enorma pengar för en bit metall som man måste vara försiktig med och som inte håller tiden, alla är medveten om det, alla vill fortsätta att bli lurad :p
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Snillen vettefan, men att spekulera tycker jag om.

Klockvärlden är verkligen ett exempel på hur effektivt bra marknadsföring fungerar. Alla blir "lurade" att betala förhållandevis enorma pengar för en bit metall som man måste vara försiktig med och som inte håller tiden, alla är medveten om det, alla vill fortsätta att bli lurad :p
Trams... Folk väljer att köpa en tingest som håller i flera hundra år, ökar i värde och dessutom skänker glädje under tiden. Jämför med vilken annan sak som helst...
Att köpa en klocka är bland det bästa man kan göra.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Marknadsföring är inte en bransch du har funderat på att ge dig in i? :p

Väl skrivet!
:happyhappy:
Men ärligt.. Det finns få saker som är bättre att handla än klockor. Många saker är sämre däremot. Ta en husvagn tex. som är ett bland många skräckexempel. Den kostar 400000, du använder den 3-4 veckor om året och efter 20 år är den i princip slut.
Jämfört med det är ju en svindyr klocka ett genidrag. :)
 
:happyhappy:
Men ärligt.. Det finns få saker som är bättre att handla än klockor. Många saker är sämre däremot. Ta en husvagn tex. som är ett bland många skräckexempel. Den kostar 400000, du använder den 3-4 veckor om året och efter 20 år är den i princip slut.
Jämfört med det är ju en svindyr klocka ett genidrag. :)

Jag kommer nog använda din poäng när jag måste förklara hur det kan vara värt att spendera 20k+ på en klocka, det makes sense nu.

Min Seamaster har knappt lämnat armen sen den köptes, blir glad varje gång jag ser den :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag kommer nog använda din poäng när jag måste förklara hur det kan vara värt att spendera 20k+ på en klocka, det makes sense nu.

Min Seamaster har knappt lämnat armen sen den köptes, blir glad varje gång jag ser den :)
Absolut. Å andra sidan kan man ju förstå de som inte har intresse av klockor, att de tycker det är sjukt att lägga dessa pengar. Men det är ju deras problem :happyhappy:
Som du säger, man bär sin klocka varje dag och den skänker så mycket glädje. Klart man ska ha en redig klocka. :D
 
Topp