Laddar...
Nymans Ur 1851

Tråden om Rolex Explorer 1

Diskussion i 'Diskussion' startad av Airman, 3 maj 2016.

1. P-vakten

P-vakten AT-ST driver

Från:
    Stockholm
    14270;)

Moorflax gillar detta.
  2. Rum Runner

Rum Runner AT-AT driver

Grattis! Ser verkligen bra ut!:)

Sonnyboy och marlun gillar detta.
  3. Airman
    Trådstartare

Airman X-Wing Pilot

Klockan och utsikten är grym. Whiskyn är tyvärr ingen hit. Typ 200ppm (lite olika beroende på tappning) blir för mycket. Finns ingen komplexitet, inga smaker, bara en bomb av rök. Gärna en Ardbeg, Lagavulin, Caol ila, Laphroaig.
    Octomore däremot känns mer som ett experiment än en genomarbetad whisky.
    IMO förstås :)

4. mmh

mmh Stormtrooper

Håller med @Airman att 36mm är mindre tooliga, vilket jag gillar. Jag gillar också proportionerna på 36mm bättre. Det enda jag gärna skulle vilja uppgradera på min 114270 är länken, eller snarare låset. Så en 114270 eller 14270 med modern länk + lås vore ganska optimalt för mig. Mycket hellre det än en krympt version av 214270.

B Wooster och Airman gillar detta.
  5. Bossebäver

Bossebäver Y-Wing pilot

Det är sånt här som får mig att skratta när folk påstår att klockor som Omega och Rolex är dyra pga deras höga kvalité och hantverk. Jag skulle inte bli förvånad om en stor majoritet av klockorna från premiumtillverkarna ligger på en 1000%-ig vinstmarginal.

6. Kai

Kai Y-Wing pilot

208 ppm på den jäkeln. Tycker den ändå var förvånansvärt bra!

Airman gillar detta.
  7. Airman
    Trådstartare

Airman X-Wing Pilot

Jag testade den på Linköpings whiskyexpo för några år sen. Var ju tvungen att ta den det sista jag gjorde för smaklökarna är ju helt körda sen. Jag gillar absolut rökig whisky, men nej... Tyvärr är den inget vidare. Ardbeg som länge varit den mest rökiga whiskyn ligger på 50ppm... Det säger ju en del ;)
    Men skit i det nu... Grym klocka du har!! :happyhappy:

Kai gillar detta.
  8. B Wooster

B Wooster Stormtrooper

Så tänker jag med.

//B

mmh gillar detta.
  9. Fredrik.a

Fredrik.a Ewok

Grattis, riktigt snygg! Man blir verkligen sugen på en när man läser denna tråden!

marlun gillar detta.
  10. Airman
    Trådstartare

Airman X-Wing Pilot

Rolex Explorer 14270 tillsammans med Aberlour A'bunadh cask strength
    DSC_0501-01.jpeg

Ncs, Fido1, Rum Runner och 7 andra gillar detta.
  11. Kleiz

Kleiz Y-Wing pilot

Berätta... varför är t.ex Rolex så dyra då?

12. Bossebäver

Bossebäver Y-Wing pilot

Tillgång och efterfrågan. Man tar så mycket betalt man kan.

13. Kleiz

Kleiz Y-Wing pilot

Och du menar förstås att efterfrågan på Rolex är baserad på falska premisser (typ att kopior skulle vara lika bra), och att du inser något som vi dumma Rolex-ägare inte förstått ännu ;)

14. Bossebäver

Bossebäver Y-Wing pilot

Nej, mitt resonemang gäller alla premiumtillverkare. Efterfrågan har Rolex skapat genom att skapa bra klockor och ännu bättre marknadsföring.

Ta 1 st Certina action diver och 1 st SMPc, tror du att tillverkningskostnaden motiverar 30 papp i prisskillnad? Ta sedan SMPc:n och 1 st Submariner, vart hittar du 30 papp i skillnad där?

Skulle jag dra en gissning så är tillverkningskostnaden på en Submariner något i stil med 5-6000 kr inklusive reglering och chronometercertifiering.

15. Kleiz

Kleiz Y-Wing pilot

Svår frågeställning men Omega har kostnader för R&D som Certina inte har, t.ex de nya urverken, keramiska inlägg etc etc. Dessutom finns det fler aspekter. Men visst, Omega lägger ju en del pengar på marknadsföring.

Rolex har nog större tillverkningskostnader än du tror då de gör det mesta (allt) in house.

16. Bossebäver

Bossebäver Y-Wing pilot

Att göra något inhouse ska vara billigare än att köpa när man spottar ur sig uppemot 1 miljon serietillverkade enheter per år. Jag tvivlar starkt på att ett rolexverk är markant dyrare att tillverka än ett top-rateat ETA.

R&D kostnader är inte tillverkningskostnader, även om de givetvis är med och motiverar priset på den slutgiltiga produkten. Certina har nog som du säger mycket små r&d kostnader medans jag anar(som du) att Omega har en rätt rejäl r&d budget.

Jag skulle tro att den stora kostnadsskillnaden ligger i reglering och kvalitetssäkring.

17. Airman
    Trådstartare

Airman X-Wing Pilot

Hahaha, alla dessa gissningar. Och jag gissar att du är medlem i "snillen spekulerar" :happyhappy:

Zalath gillar detta.
  18. B Wooster

B Wooster Stormtrooper

#klocksplaining

//B

Zalath gillar detta.
  19. Bossebäver

Bossebäver Y-Wing pilot

Snillen vettefan, men att spekulera tycker jag om.

Klockvärlden är verkligen ett exempel på hur effektivt bra marknadsföring fungerar. Alla blir "lurade" att betala förhållandevis enorma pengar för en bit metall som man måste vara försiktig med och som inte håller tiden, alla är medveten om det, alla vill fortsätta att bli lurad :p

20. Airman
    Trådstartare

Airman X-Wing Pilot

Trams... Folk väljer att köpa en tingest som håller i flera hundra år, ökar i värde och dessutom skänker glädje under tiden. Jämför med vilken annan sak som helst...
    Att köpa en klocka är bland det bästa man kan göra.

Tao, Öbo, Rum Runner och 1 annan gillar detta.
  21. Bossebäver

Bossebäver Y-Wing pilot

Marknadsföring är inte en bransch du har funderat på att ge dig in i? :p

Väl skrivet!

22. Airman
    Trådstartare

Airman X-Wing Pilot

:happyhappy:
    Men ärligt.. Det finns få saker som är bättre att handla än klockor. Många saker är sämre däremot. Ta en husvagn tex. som är ett bland många skräckexempel. Den kostar 400000, du använder den 3-4 veckor om året och efter 20 år är den i princip slut.
    Jämfört med det är ju en svindyr klocka ett genidrag. :)

Rum Runner, mega och Moorflax gillar detta.
  23. Bossebäver

Bossebäver Y-Wing pilot

Jag kommer nog använda din poäng när jag måste förklara hur det kan vara värt att spendera 20k+ på en klocka, det makes sense nu.

Min Seamaster har knappt lämnat armen sen den köptes, blir glad varje gång jag ser den :)

Airman gillar detta.
  24. Airman
    Trådstartare

Airman X-Wing Pilot

Absolut. Å andra sidan kan man ju förstå de som inte har intresse av klockor, att de tycker det är sjukt att lägga dessa pengar. Men det är ju deras problem :happyhappy:
    Som du säger, man bär sin klocka varje dag och den skänker så mycket glädje. Klart man ska ha en redig klocka. :D

25. Rum Runner

Rum Runner AT-AT driver

Hur är det med segelbåtar?:D
    IMG_2163.JPG

Zalath och Airman gillar detta.
  26. Zalath

Zalath AT-ST driver

27. Airman
    Trådstartare

Airman X-Wing Pilot

Angör Gotland
    Messaging1500466602533-01.jpeg

Rum Runner, Krabbeluring, mega och 6 andra gillar detta.
  28. Moorflax

Moorflax Tie Fighter pilot

Från:
    Norberg
    Explorer så klart! ;)

Rum Runner, P-vakten och Airman gillar detta.
  29. P-vakten

P-vakten AT-ST driver

Från:
    Stockholm
    Jasså! Din med ;)

30. Kai

Kai Y-Wing pilot

Mårtenssons ur Brookfield