• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Det här får väl förtydligas lite. Det är INTE frågan om att sälja min Speedy för att köpa denna. Sannolikt var det inte frågan om det för JohnZ heller. Det är ingen allmän fråga vilken av klockorna som är "bäst" utan det är från en Speedy-ägare intresserad av Exp1 till en av dom större Speedy-entusiasterna på forumet, som ju fällde uttalandet "Detta är den bästa klockan jag har. Utan tvekan." om just Exp1 :)
Jag är ju en känslomänniska.:) Speedyn är helt oslagbar när det kommer till skönhet, historik, arv och coolhet för att inte tala om hur trevligt det är att byta mellan olika band på den. Men OM jag skulle tvingas välja mellan Speedy o Expy som enda klocka hade jag valt Expyn.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag är ju en känslomänniska.:) Speedyn är helt oslagbar när det kommer till skönhet, historik, arv och coolhet för att inte tala om hur trevligt det är att byta mellan olika band på den. Men OM jag skulle tvingas välja mellan Speedy o Expy som enda klocka hade jag valt Expyn.
Gott så @JohnZ :) Men det sista är ju en närmast hypotetisk fråga (förhoppningsvis) som jag inte begär svar på.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
The One...
IMG_2248.JPG
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Var in till Nymans och passade på att kolla in nya DJ41. Helt underbar klocka!
Men 107k för two tone är mycket pengar!
Kollade också in Explorern. 49k mindre kostade den och för de pengarna kan man ju köpa något annat skoj. DJ41 var i mina ögon inte 49k snyggare heller.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Jag är ju en känslomänniska.:) Speedyn är helt oslagbar när det kommer till skönhet, historik, arv och coolhet för att inte tala om hur trevligt det är att byta mellan olika band på den. Men OM jag skulle tvingas välja mellan Speedy o Expy som enda klocka hade jag valt Expyn.
Kunde inte sagt det bättre själv! Inte burit min Speedy på kanske 2 månader. Explorern är för bra helt enkelt! :stop:
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Var in till Nymans och passade på att kolla in nya DJ41. Helt underbar klocka!
Men 107k för two tone är mycket pengar!
Kollade också in Explorern. 49k mindre kostade den och för de pengarna kan man ju köpa något annat skoj. DJ41 var i mina ögon inte 49k snyggare heller.
Skulle du få behålla 214270 själv eller skulle din hustru se det som en naturlig uppgradering åt henne..?:)
Klart du ska ha en! Med argumentet att du dessutom"tjänar" 49K på köpet är det svårt att hitta nåt att invända.:D
 
  • Like
Reactions: Kai

Zalath

Panerai
Var in till Nymans och passade på att kolla in nya DJ41. Helt underbar klocka!
Men 107k för two tone är mycket pengar!
Kollade också in Explorern. 49k mindre kostade den och för de pengarna kan man ju köpa något annat skoj. DJ41 var i mina ögon inte 49k snyggare heller.
Går nog att pruta ned DJ41 en 15' eller mer.. Men jag hade nog köpt en Explorer eller en DJ41 som inte var tvåton. :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Skulle du få behålla 214270 själv eller skulle din hustru se det som en naturlig uppgradering åt henne..?:)
Klart du ska ha en! Med argumentet att du dessutom"tjänar" 49K på köpet är det svårt att hitta nåt att invända.:D
Enda gången jag kommer i närheten av hennes 14270 är när jag ska göra rent den. Hon gillar den skarpt! Idag när vi kollade upp den i timegraphen hos Nymans så gick den 0,2 spd. Så hon blev allt lite imponerad att en 26 år gammal klocka kan gå så bra. :)Dessutom så har hon sagt att hon ska köpa en klocka när jag fyller jämnt. (Hon fick ju faktiskt en helmysig Explorer så det är helt i sin ordning) Haken är att det är två och ett halvt år bort.
Och absolut! i min bok så tjänar man 49k rakt in på klockkontot! :D
Som svar på din fråga så tror jag att hon kommer vara OWW (one watch wife) med sin 14270.

IMG_1733.JPG
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Enda gången jag kommer i närheten av hennes 14270 är när jag ska göra rent den. Hon gillar den skarpt! Idag när vi kollade upp den i timegraphen hos Nymans så gick den 0,2 spd. Så hon blev allt lite imponerad att en 26 år gammal klocka kan gå så bra. :)Dessutom så har hon sagt att hon ska köpa en klocka när jag fyller jämnt. (Hon fick ju faktiskt en helmysig Explorer så det är helt i sin ordning) Haken är att det är två och ett halvt år bort.
Och absolut! i min bok så tjänar man 49k rakt in på klockkontot! :D
Som svar på din fråga så tror jag att hon kommer vara OWW (one watch wife) med sin 14270.

IMG_1733.JPG
Underbart att höra så många positiva faktorer: Nöjd hustru, klocka i toppkondition samt att det flaggats för klockpresent vid nästa jämna födelsedag! För att inte tala om de 49 laxarna i ren och skär vinst! Men... inget paradis är komplett utan en orm... 2.5 års väntan är ju oooolidligt långt när det kommer till att vänta på en klocka.:arghh:
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Underbart att höra så många positiva faktorer: Nöjd hustru, klocka i toppkondition samt att det flaggats för klockpresent vid nästa jämna födelsedag! För att inte tala om de 49 laxarna i ren och skär vinst! Men... inget paradis är komplett utan en orm... 2.5 års väntan är ju oooolidligt långt när det kommer till att vänta på en klocka.:arghh:
Hustruns Explorer köpte jag till mig själv men bara efter att hon provat den så var det liksom självklart att det var hon som skulle ha den. Detta sammanföll med vår femårsdag som gifta och DET var (tyvärr) en slump som såg ut som en tanke.
Men varje gång jag gör rent den så testar jag den såklart. (Ni vet, som när ni provar hustruns tro.... eller jag menar...äh... fel forum) Så sjukt sportig klocka med sina 36 mm!! Men det funkar inte. Alla andra kan bära upp 36 mm men på mig ser det fel ut. :(
Sitter ju bara i huvudet så klart, men jag vänjer mig inte trots idoga försök genom åren.
Men jag är helt nöjd med att hon bär den! Om den är sportig på mig så är den elegant dressig på henne. :)
Mycket bra val, måste vara den bästa DJ:n!
Ja, 41mm, den blåa tavlan med vitguldsring på ett jubilee är enligt mig överlägset alla andra kombinationer. Kolla @aleks bild
https://klocksnack.se/threads/datejust-och-date-tråden.6866/page-162#post-1940324
Denna bild är inte heller dum trots (eller tack vare) silvertavla.
IMG_2654.JPG


Förlåt att jag postar en DJ i Explorertråden men de är väl besläktade, typ halvsyskon eller nåt?
:angel:
 
Topp