• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

P-vakten

Patek
2-Faktor
4DD850D3-2110-4F3A-915D-31CB823448BA.jpeg
 

DonPedro

Omega
2-Faktor
14270 måste vara tidernas mest användbara klocka - aldrig för dressad, aldrig för plain heller. Enda nackdelen jag upplever är att den ibland känns lite aningen tung runt handleden för sin nätta storlek.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
14270 måste vara tidernas mest användbara klocka - aldrig för dressad, aldrig för plain heller. Enda nackdelen jag upplever är att den ibland känns lite aningen tung runt handleden för sin nätta storlek.
Jag är känslig för för mycket vikt på handleden. 14270 upplever jag inte alls som ett problem..
 
  • Like
Reactions: Ncs

DonPedro

Omega
2-Faktor
Jag är känslig för för mycket vikt på handleden. 14270 upplever jag inte alls som ett problem..
Ah nej, den är inte "tung" per se - sorry om jag uttryckte mig otydligt. Det är nog främst att jag har andra midsizeklockor som bär nättare (tunnare boett + väger mindre), som ibland ger mig en lite "chunky" känsla när jag byter till Exp1 :)
 

Skogstomten

Breitling
2-Faktor
Jag har en fråga;
Är sugen på att köpa mig en 114270 i framtiden. Men eftersom jag är ovan med att köpa begagnat så kommer jag kräva att certifikat finns till klockan jag köper. Spontant så har jag fått en känsla av att modellen oftast säljs utan certifikat. Har en visst förståelse att certifikatet kan gå förlorat på en period av 10-15år, men är detta inte något man vill värna om för att bekräfta äktheten? Upplys mig gärna om att min känsla är obefogad.
Tack!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag har en fråga;
Är sugen på att köpa mig en 114270 i framtiden. Men eftersom jag är ovan med att köpa begagnat så kommer jag kräva att certifikat finns till klockan jag köper. Spontant så har jag fått en känsla av att modellen oftast säljs utan certifikat. Har en visst förståelse att certifikatet kan gå förlorat på en period av 10-15år, men är detta inte något man vill värna om för att bekräfta äktheten? Upplys mig gärna om att min känsla är obefogad.
Tack!
Kan ju vara kul med cert, men har aldrig ägt något. När jag köpte min första Rolex så föredrog jag dumt nog ( andrahandsvärdesmässigt) äkthetsintyg från handlaren. Tänk på att cert kan förfalskas.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Jag har en fråga;
Är sugen på att köpa mig en 114270 i framtiden. Men eftersom jag är ovan med att köpa begagnat så kommer jag kräva att certifikat finns till klockan jag köper. Spontant så har jag fått en känsla av att modellen oftast säljs utan certifikat. Har en visst förståelse att certifikatet kan gå förlorat på en period av 10-15år, men är detta inte något man vill värna om för att bekräfta äktheten? Upplys mig gärna om att min känsla är obefogad.
Tack!

Som Criss Cross nämner finns det falska cert med. Mitt tips är att du köper din 114270 hos handlare om du inte har tid/lust att läsa på och själv bedöma äktheten på klockan. Ju äldre modellen blir desto färre kommer ha sina cert kvar...
 

maxGMT

Omega
Jag har en fråga;
Är sugen på att köpa mig en 114270 i framtiden. Men eftersom jag är ovan med att köpa begagnat så kommer jag kräva att certifikat finns till klockan jag köper. Spontant så har jag fått en känsla av att modellen oftast säljs utan certifikat. Har en visst förståelse att certifikatet kan gå förlorat på en period av 10-15år, men är detta inte något man vill värna om för att bekräfta äktheten? Upplys mig gärna om att min känsla är obefogad.
Tack!
Jag köpte en 2005:a med cert, box, m.m. Mailade sedan AD:n som ursprungligen sålt klockan som vidimerade att klockan köpts hos dem på angivet datum. Trevligt tyckte jag.
 
Topp