• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Seiko Astron

Degnöt

Breitling
2-Faktor
20240114_130218.JPG
 

ragnevi

Breitling
Jag fick min skickad över nyårshelgen, vilket gjorde att den blev liggandes nästan i en vecka i låda p.ga. alla helgdagar. När jag öppnade lådan snurrade alla visare runt och ställde sig exakt rätt, batteriet visade fullt. Riktigt coolt! Hur länge behöver den ligga för att hamna i energisparläget? Någon som vet?
Jag har försökt googla men bara hittat "en längre tid utan ljus" typ. Har haft den på mig varje dag sedan dess, över natten räcker iallafall inte för att den ska "somna"
Om jag inte haft på mig min under helgen går den ner i energisparkäge. Men den korrigerar det bara sekunden efter du tagit på dig den. Den har ju knappast legat helt i mörkret eftersom den legat på nattduksbordet men kanske känner den av att jag inte har den på mig?
 

Degnöt

Breitling
2-Faktor
Om jag inte haft på mig min under helgen går den ner i energisparkäge. Men den korrigerar det bara sekunden efter du tagit på dig den. Den har ju knappast legat helt i mörkret eftersom den legat på nattduksbordet men kanske känner den av att jag inte har den på mig?
Ok intressant. Har bara testat samma över en helg och då stannar den. Men provade i mörk låda. Kan ju vara som du säger att den ska ligga still som gör att den somnat. 👍
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Jag har en fråga, eller fundering... Kanske @yonsson vet?
Tidigare sades det att Astron antagligen behövde byta *capacitor efter ca 10 år. Nu marknadsförs Seiko Astron med följande citat på hemsidan: "The world’s first GPS solar watch. By connecting to the GPS network, the Astron adjusts at the touch of a button to your time zone and, by taking all the energy it needs from light alone, never needs a battery change."

Skillnaden mellan uppladdningsbara batterier och en *capacitor (som vad jag förstått det inte längre tillverkas) är
"Although both batteries and capacitors perform the same function of storing energy, the main difference between them lies in the way they perform this task. Battery store and distribute energy linearly while capacitors store and distribute energy in short bursts.

Då är min fråga, har byte till uppladdningsbart batteri gjort att Seiko lovar att det inte ska behöva bytas under klockans livslängd, eller är det en omskrivning enbart för att det inte är ett vanligt batteri? Eller är det helt enkelt inte sant?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en fråga, eller fundering... Kanske @yonsson vet?
Tidigare sades det att Astron antagligen behövde byta *capacitor efter ca 10 år. Nu marknadsförs Seiko Astron med följande citat på hemsidan: "The world’s first GPS solar watch. By connecting to the GPS network, the Astron adjusts at the touch of a button to your time zone and, by taking all the energy it needs from light alone, never needs a battery change."

Skillnaden mellan uppladdningsbara batterier och en *capacitor (som vad jag förstått det inte längre tillverkas) är
"Although both batteries and capacitors perform the same function of storing energy, the main difference between them lies in the way they perform this task. Battery store and distribute energy linearly while capacitors store and distribute energy in short bursts.

Då är min fråga, har byte till uppladdningsbart batteri gjort att Seiko lovar att det inte ska behöva bytas under klockans livslängd, eller är det en omskrivning enbart för att det inte är ett vanligt batteri? Eller är det helt enkelt inte sant?
Nu vet jag inte hur ny den texten är, men när jag var i Epson-fabriken så frågade jag om just detta, både för Astron och Solar-kvarts. Då sa de att de räknar med 10 år. På SEIKOspråk betyder det säkert 15-20år.

Astron utvecklas ju hela tiden. De nuvarande boetterna är mindre än urverken om man jämför med för 10 år sedan. Ska jag gissa så är det mekaniska nötningen som är värre än ”batteriets” hållbarhet. Med andra ord, ”batteriet” är nog inte det första som ger upp i Astronverken.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en fråga, eller fundering... Kanske @yonsson vet?
Tidigare sades det att Astron antagligen behövde byta *capacitor efter ca 10 år. Nu marknadsförs Seiko Astron med följande citat på hemsidan: "The world’s first GPS solar watch. By connecting to the GPS network, the Astron adjusts at the touch of a button to your time zone and, by taking all the energy it needs from light alone, never needs a battery change."

Skillnaden mellan uppladdningsbara batterier och en *capacitor (som vad jag förstått det inte längre tillverkas) är
"Although both batteries and capacitors perform the same function of storing energy, the main difference between them lies in the way they perform this task. Battery store and distribute energy linearly while capacitors store and distribute energy in short bursts.

Då är min fråga, har byte till uppladdningsbart batteri gjort att Seiko lovar att det inte ska behöva bytas under klockans livslängd, eller är det en omskrivning enbart för att det inte är ett vanligt batteri? Eller är det helt enkelt inte sant?
Svar från Svante
Astron använde ackumulator på äldre kinetic som sedan byttes till kondensator som hade betydligt bättre funktion och inte som gamla uppladdningsbara batterier som försämras. Nu kallar man det för super kapacitatorer som i princip mår bättre ju mer de laddas. Problem har tidigare uppstått när de legat mörkt i typ 1,5-2 år och då är jättesvåra att få igång. Oftast har man då fått sända in till Seiko Holland för byte. (3-4’) med jobb frakt och packningar inkluderat.

Från Optura
Riktvärdet för byte är +10 år.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Svar från Svante
Astron använde ackumulator på äldre kinetic som sedan byttes till kondensator som hade betydligt bättre funktion och inte som gamla uppladdningsbara batterier som försämras. Nu kallar man det för super kapacitatorer som i princip mår bättre ju mer de laddas. Problem har tidigare uppstått när de legat mörkt i typ 1,5-2 år och då är jättesvåra att få igång. Oftast har man då fått sända in till Seiko Holland för byte. (3-4’) med jobb frakt och packningar inkluderat.

Från Optura
Riktvärdet för byte är +10 år.

Nyttig info. Roligt att tekniken utvecklas.
Hur står sig Seiko solar mot Citizen?
Citizen har ändå varit med i solar / Eco bra mycket längre än Seiko va?
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Nyttig info. Roligt att tekniken utvecklas.
Hur står sig Seiko solar mot Citizen?
Citizen har ändå varit med i solar / Eco bra mycket längre än Seiko va?
Inte på samma nivå än. Jag trodde initialt att Seiko gjort något framsteg då dom annonserar att man aldrig behöver byta batteri, men det stämmer alltså inte. Det stämmer dock hos Citizen under förutsättning att man inte tömmer det uppladdningsbara batteriet helt för många gånger.
1710527181223.png
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Inte på samma nivå än. Jag trodde initialt att Seiko gjort något framsteg då dom annonserar att man aldrig behöver byta batteri, men det stämmer alltså inte. Det stämmer dock hos Citizen under förutsättning att man inte tömmer det uppladdningsbara batteriet helt för många gånger.
1710527181223.png


Där ser man. Citizen är pionjärer men deras resultat av RD kanske inte märks så mycket.
Får lite deja vu av den reklamen. :)
Seiko Kinetic - "Never need a battery change"
 

JonasV

Breitling
2-Faktor
Dammat av den gamla systemkameran. Skoj att leka lite. Målet är att lära mig ta bilder som duger om jag nån gång skall sälja en klocka. Kom gärna med synpunkter på förbättringar.

Astron.jpg
 
Topp