• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om service av vintage

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag hittar ingen samlad tråd som avhandlar service på vintageklockor utan bara utspritt i alla möjliga trådar så tänkte att det är på tiden att samla det på en plats. Om det redan finns en tråd om det som jag inte har hittat får någon gärna länka till den så kan vi använda den istället.

En sak om det handlar om en gammal Rolex, då lämnar jag in den hos Rob. Eller andra klockor med ett högra värde så är det kanske lämpligt att gå till AD eller eller skicka till tillverkaren för service. Men lite billigare klockor som skulle behöva en genomgång även om det kanske inte är ekonomiskt försvarbart, vilka oberoende urmakare finns det som gör ett bra jobb och till ett lite rimligare pris?
Jag har exempelvis en 70-tals Tärnan som jag köpte för under tusenlappen och ekonomiskt inte är värd att servas men jag gillar den så tänkte göra det en då. Men vart ska man vända sig?
Känner till ABC Werner och Farfars klockor i Stockholm men fyll gärna på med andra som ni känner till och har erfarenhet av runt om om i landet. Gärna med med omdömen, vilken prisbild de ligger runt, kanske även finns "hobbyurmakare" som är värda att nämna. Ja, allt som kan vara värt att veta som ni kan dela med er om.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Uppar denna. Vart ska man gå?

Var förbi Farfars klocka idag som gav ett bra intryck och lämnade in en klocka där. Fårse hur det går men bra pris och urisen gav ett bra intryck, han flaggade dock för att han kanske inte hade delar så tänkte reka lite alternativ.

Har någon provat KG Urmakeri eller B-O Boquist Urmakeri? Folkungagatan båda två. Tar ABC/ Werner emot annat än Omega? Hur ligger han prismässigt? Göta ur & smycken?
 

nifag

Cartier
Uppar denna. Vart ska man gå?

Var förbi Farfars klocka idag som gav ett bra intryck och lämnade in en klocka där. Fårse hur det går men bra pris och urisen gav ett bra intryck, han flaggade dock för att han kanske inte hade delar så tänkte reka lite alternativ.

Har någon provat KG Urmakeri eller B-O Boquist Urmakeri? Folkungagatan båda två. Tar ABC/ Werner emot annat än Omega? Hur ligger han prismässigt? Göta ur & smycken?
Jag har servat lite allt möjligt hos Werner. Brukar gå bra så länge han har delar och lust. Göta ur & smycken provade jag typ 2012. De skickade till någon, vet inte riktigt vem. Hyfsade priser och funkade bra, men det var ju ett tag sen. Farfars har alltid funkat fint. Enda han har nekat var nåt gammalt med batteri, vilket Werner gärna tog emot.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Jag har servat lite allt möjligt hos Werner. Brukar gå bra så länge han har delar och lust. Göta ur & smycken provade jag typ 2012. De skickade till någon, vet inte riktigt vem. Hyfsade priser och funkade bra, men det var ju ett tag sen. Farfars har alltid funkat fint. Enda han har nekat var nåt gammalt med batteri, vilket Werner gärna tog emot.
Grymt! Hur ligger Werner till prismässigt? Tex. för en kronograf. Kan han polera/ borsta klockor med? :)
 

Kaha

Omega
B-O Boquist såg rätt så igenbommat ut när jag gick förbi för några veckor sedan. Kanske renovering eller nerlagt, han börjar väl bli lite till åren.
 

nifag

Cartier
Grymt! Hur ligger Werner till prismässigt? Tex. för en kronograf. Kan han polera/ borsta klockor med? :)
Har inte servat någon kronograf, men skulle gissa runt 4000:- om det inte behövs alltför många delar. Jättesvårt att säga såklart, då det kan variera mycket beroende på verk och vilka delar som behövs. Tycker nog att han och Farfars ligger ganska lika i pris.

Vet tyvärr inte om han polerar/borstar.
 
Topp