• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om tips på vintageur

BCKSTRM

Rolex
Hej,
Jag tänkte att denna tråd kunde hjälpa mig och andra med mindre koll på vintagemarknaden. Jag har inte hittat en liknande tråd men om det finns ber jag på förhand om ursäkt. ("Vad ska jag köpa för vintage" tycker jag fyller ett lite annat syfte.)

Så, bakgrunden är att jag nyligen blivit förtjust i vintage och vill gå mer och mer mot en vintagesamling, snarare än massa moderna klockor. Dock tycker jag världen av vintageklockor är lika svår och snärjig som lockande... Jag personligen är för tillfället ute efter "instegsobjekt" < 50k men tänker att tråden ska passa alla så jag tänkte ett upplägg enligt följande:

Några olika prisklasser:

BudgetVintage: < 5.000kr
InstegsVintage: < 20.000kr
MellanVintage: < 50.000kr
FinVintage: < 100.000kr
LyxVintage: < 250.000kr
StorfräsarVintage: > 250.000kr

Min tanke är att man kan ge tips på modeller i olika prisklasser. Vilka modeller tror ni kommer bli framtida klassiker, eller kanske redan är klassiker, i respektive prisklass? Jag tänker alltså inte att man ska länka annonser, utan bara modeller man tycker är värda att tipsa om, så det för mig och andra nybörjare blir lite lättare att navigera i vintagedjungeln :)

Tack på förhand!
Andersbackstrom
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Budget < 5.000kr...

Jösses jag får nog byta forum där vi fattigare människor kan vara utan att känna sig utanför.
Du behöver inte alls byta forum. Man kan ha så sjukt kul utan att va rik :) För 5 får man fem riktig schyssta vintageklockor! Minst...
image.png
image.png
image.png
image.png
image.png
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Budget för mig ligger under 500kr.

100055.jpg

Här är en aldrig använd Terrasse från ca 1939 som jag fick för just 500kr och för mig blir det inte mycket bättre än så här hur många tusenlappar man än pungar ut.

100056.jpg

100kr var ganska mycket på sin tid så den kanske är budget idag men var ganska fin när den var ny.
 

Warwian

Cartier
Budget för mig ligger under 500kr.

100055.jpg

Här är en aldrig använd Terrasse från ca 1939 som jag fick för just 500kr och för mig blir det inte mycket bättre än så här hur många tusenlappar man än pungar ut.

100056.jpg

100kr var ganska mycket på sin tid så den kanske är budget idag men var ganska fin när den var ny.
Helt underbar! Vad är det för verk i den? Ett AS 984 eller motsvarande kanske?
 

BCKSTRM

Rolex
Budget < 5.000kr...

Jösses jag får nog byta forum där vi fattigare människor kan vara utan att känna sig utanför.
Menade inte riktigt så som det kanske framgick. Ber om ursäkt om jag verkade dryg. Jag har själv mest "budget"vintage:
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

I min värld får en klocka för under 500:- självklart plats, men eftersom jag tänker att tipsen gärna får vara modeller man tror kan bli klassiker, eller på annat vis utmärker sig särkilt i kategorin. Därför tänker jag det blir för svårt med för många prisintervall.
 

Martin Lovasz

Audemars
Det bara såg så himla lyxinriktat.

Man kan hitta mycket ovanliga fina klockor för småpengar om man vill.

Här är ytterligare en raritet för kaffe pengar.

Jag är mycket svag för quartz och elektriska klockor så denna kunde jag inte motstå.

100023.jpg

För att vara använd är boetten i magnifikt skick,

100021.jpg

Men det är detta som gör klockan nära på unik.

Kan någon gissa vad som gör den det? :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det bara såg så himla lyxinriktat.

Man kan hitta mycket ovanliga fina klockor för småpengar om man vill.

Här är ytterligare en raritet för kaffe pengar.

Jag är mycket svag för quartz och elektriska klockor så denna kunde jag inte motstå.

100023.jpg

För att vara använd är boetten i magnifikt skick,

100021.jpg

Men det är detta som gör klockan nära på unik.

Kan någon gissa vad som gör den det? :)
Kvarts och en balans? Eller är det ingen balans?
 

Martin Lovasz

Audemars
Nej, kan ju inte detta så förstod att det var något annat men förstår inte teorin. Finns säkert en logisk förklaring men båda är ju till för tidshållning, udda.
Den elektriska lösningen är i grunden bara ett vanligt urverk där man bytt uppdragsfjädern mot batteri och magneter där balansen slår på och av strömmen. Quartz tilläggen göre denna process lite mer noggrann bara och så kan man kalla gammal teknik modern igen. Det man har gjort här är att man köpt in vanliga elektrisk PUW 2002 verk och sedan satt på ett egentillverkat quartz kort. PUW 2002 är ganska ovanlig i sig och denna lösning är helt unik och inget jag har sett tidigare.

En klocka måste verkligen vara speciell om jag skulle tänka mig att byta den och för 80kr är den mer värd än någon Rolex (kanske en av de tidiga quartz modellerna då).
 
Senast ändrad:

BCKSTRM

Rolex
Det bara såg så himla lyxinriktat.

Man kan hitta mycket ovanliga fina klockor för småpengar om man vill.

Här är ytterligare en raritet för kaffe pengar.

Jag är mycket svag för quartz och elektriska klockor så denna kunde jag inte motstå.

100023.jpg

För att vara använd är boetten i magnifikt skick,

100021.jpg

Men det är detta som gör klockan nära på unik.

Kan någon gissa vad som gör den det? :)
Förstår, det var som sagt inte min avsikt.

Btw tänker jag det är nice om man skriver det man vet om klockan så som märke, modell och eventuell ref så andra kan leta upp modellen om suget faller sig på :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Förstår, det var som sagt inte min avsikt.

Btw tänker jag det är nice om man skriver det man vet om klockan så som märke, modell och eventuell ref så andra kan leta upp modellen om suget faller sig på :)
Ja sprida kunskap är kul och man lär sig alltid något nytt.

Här är en raritet som jag sålde bort till England för några veckor sedan. Han kunde bara betala £150 så det fick bli det. :)
100041.jpg

En gammal 24 timmars Omega där man med lokal tid även kan avläsa de fyra väderstrecken.


100040.jpg

6626572 placerar den i 1920-talet.
 

BCKSTRM

Rolex
Tja! Jag har blivit lite sugen på en Triple Calendar i stål. Nedan är en Angelus och de är ju magiska men ganska dyra... Vad finns det där ute som är samma stuk på men kanske kostar under 20k iaf, gärna mindre...
Angelus02.jpg

Bilden är stulen...
 
Topp