• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om tunna klockor

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Efter ha hållt på med klockor ett bra tag nu så har mitt klockintresse gått allt mer och mer åt tunna klockor. Det började faktiskt med att jag fick tag på min AP Royal Oak Jumbo, den är så tunn i förhållande till diameter (39mm). Otroligt skön är den dessutom att bära. 7,2mm tunn är Jumbon.

image.jpg
image.jpg
image.jpg

Urverket är baserat på Jaeger LeCoultres cal 920 och är 3.05mm tjockt.

Ja, att tillverka en mekanisk (men även kvarts i vissa fall) är en konst. Här kan man verkligen skilja agnarna från vetet. Då duger inte ett standardverk utan verken tillverkas ofta från klocktillverkaren själva. Mästare inom detta område är väl Jaeger LeCoultre, Audemars Piguet men framför allt Piaget vars specialitet och inriktning är tunna klockor. Nyligen släpte Piaget en riktigt tunn mekanisk kronograf, givetvis världens tunnaste;


Mer om denna; https://www.hodinkee.com/blog/The-Piaget-Altiplano-Chronograph-Video

Jag har faktiskt införskaffat en Piaget för ett tag sedan. En tidig åttiotalare i 18k guld som jag lät fixa i ordning till min fru.
image.jpg

image.jpg
Det var inte det enklaste att få den reparerad då ett sådant urverk är så tunt och delikat. På sextiotalet kom Piaget med sin caliber 9P som var 2mm tjockt och blev då världens tunnaste urverk. I denna sitter det efterföljaren caliber 9P2
image.jpg


Klockdelarna är ofattbart små och kräver sin utmanare för lekande. Denna klocka är ca 5-6 mm tjock. Läs om det äventyret här; https://klocksnack.se/threads/min-frus-klockor-som-jag-givit-henne-del-1-piaget.22872/

Med kvarts kan man bygga väldigt tunt med. Jag vann en valfri Swatch hos Eriksons ur och valde en modell ur deras "Skin" serie som jag också gav till frun. Denna är otroliga 4mm tunn och hon säger att den är så lätt och tunn att den knappt känns på handleden.

image.jpg
image.jpg

Fyra millimeter. Hur är det möjligt undrar Rocky?!

Jag är nu sugen på att hitta någon fin tunn tunn åttiotalare i guld till mig själv. Gärna en Jaeger LeCoultre. Jag har börjat leta mer och mer på auktioner den senaste tiden, jag hoppas att jag skall kunna hitta ett fint snyggt exemplar till en vettig kostnad.
Vad tror ni, kommer det bli nästa trend vi kommer att se, att uren går mot tunnare och tunnare. Att tunnheten blir nästa "skrytfaktor" så som det ju faktiskt har varit den mesta av tiden innan? Redan på fickurstiden var det status med så tunna ur som möjligt och bara de exklusivaste tillverkarna som tillverkade. Åttiotalets yuppisar som skröt och hade show of med det mesta hade ofta tunna ur (Piagets storhetstid!). För trots allt är det komplicerat, häftigt och exklusivt med tunna urverk.

Visa din tunna ur, mekaniska som kvarts. Eller andra exempel på häftiga klockor från tillverkare. Inspiration, please!

//Rozzy :)
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hoppas att vi får se fler trevliga supertunna ur i framtiden. Är i dagsläget riktigt besviken på tex Omega med sitt tjocka cal 8500 som gör att tex POn blir näst intill obärbar. Mitt ur som jag skrev ett par rader om på vintageavdelningen, 4,8 mm tjock!

image-jpg.181379

https://klocksnack.se/threads/okomplicerade-ur-tvåhandsur.43163/
Det hade jag helt missat (ok, det var inte så länge sedan du postade, men ändå!). Vad är det man säger, great mindes think alike? Stort grattis, supersnygg och elegant. 4,8mm? Now we are talking! :cigar:
 
Senast ändrad:

Camo00

Patek
Piaget är utan tvekan favoriten när den kommer till mikrometertunn haute horlogerie!
Vet inte hur många gånger jag postat deras Emperador Coussin Minute Repeater, men tycker fortfarande att den är imponerande! Automatiskt urverk med fantastiskt välljudande Minute Repeater i ett urverk, 1290p, på 4.8mm! Klockan är 9mm tror jag.
Piaget-Emperador-Coussin-XL-Minute-Repeater.jpg





På kvartssidan har ju Citizen några sköna Stilleto-modeller som är rätt tunna, ner till 4.4mm.
12249561153_f5ee2e8337_b.jpg

(Lånade bilder.)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag passar på att skicka iväg en fundering som har grott hos mig. Är det så att klockorna var tunnare förr i tiden (typ 50/60-tal)? Det känns om många enkla tre-handare då var tunnare än vad tre-handarna är idag. Hur många tre-handare idag är under 10mm?

I övrigt så tycker jag att JLCs Heraion är mycket snygg. Tunn, guld och handjagad.
JLCHeraionMechanical18k4.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag passar på att skicka iväg en fundering som har grott hos mig. Är det så att klockorna var tunnare förr i tiden (typ 50/60-tal)? Det känns om många enkla tre-handare då var tunnare än vad tre-handarna är idag. Hur många tre-handare idag är under 10mm?

I övrigt så tycker jag att JLCs Heraion är mycket snygg. Tunn, guld och handjagad.
JLCHeraionMechanical18k4.jpg
Skulle utan att ha allt för mycket på fötterna säga ja, de var tunnare förr. Detta pga lite ömtåligare verk och mindre täta boetter. En annan faktor är att de hade kupade plastglas som lurar ögat att de skulle vara tunnare. Med det sagt tycker jag de idag kan lägga lite mer energi på tjockleken.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Skulle utan att ha allt för mycket på fötterna säga ja, de var tunnare förr. Detta pga lite ömtåligare verk och mindre täta boetter. En annan faktor är att de hade kupade plastglas som lurar ögat att de skulle vara tunnare. Med det sagt tycker jag de idag kan lägga lite mer energi på tjockleken.
Ok, då är min känsla troligen rätt då. Jag tycker det är märkligt att de smarta ingenjörerna inte lyckas med kombinationen robusta verk/tunna verk. Eller så är det generellt så enkelt som att ett tunt verk idag är robustare än ett lika tunt verk från förr, men att de märker att folk inte har problem med 12-16mm tjocka klockor och därför gör verken ännu robustare (alternativt även lite billigare...)

Mer tunna klockor åt folket! (Men inte för tunt för då blir det lite för "flimsigt" på handleden. Det skall vara så där svenskt lagom :) )
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tunna klockor är helt i min smak, tycker många av dagens klockor är på tok för tjocka.
Vacheron constantine har ju sin manuella rakbladstunna Ultra fine 1955 som bara är 4.13 mm tjock. Låter det vara osagt om den innehar något slags rekord men väldigt tunn och snygg är den.

http://www.vacheron-constantin.com/en/watches/historiques/ultra-fine-1955-33155-000r-9588.html

(lånad bild)
005.jpg
JLCs nya Master Ultra Thin Squelette skall tydligen vara världens tunnaste för tillfället, hela 0,05mm tunnare än Piagets tunnaste... 3,60mm utan fingeravtryck. Snygg är den i alla fall.

Jaeger-LeCoultre-Master-Ultra-Thin-Squelette-Thinnest-Watch-5.jpg


Jaeger-LeCoultre-Master-Ultra-Thin-Squelette-Thinnest-Watch-9.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg

Jag har helt kärat ner mig i denna. Jaeger- LeCoultre Master Ultra Thin Perpetual, 9,2mm med mekanisk evighetskalender bestående av dag, månad, år, månfas. Fantastisk klocka men man får ha komplikationerna i beaktande om man ska godkänna den som en "ultra thin".
 
Senast ändrad:
Topp