• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om värmesystem

Moorflax

Pandion
2-Faktor
Hej!
Går i tankarna att köpa ett luft/vattensystem till huset. Lutar just nu åt Nibe.
Har tidigare eldat med pellets för att de senaste åren enbart köra med luftvärmepump.
Hus med inredd vind på totalt 100 kvm. Vattenburet system. Självdrag. Bor i mellersta Sverige.

Posta dina tankar och idéer här! Vad har du för system? Något man bör tänka på när man ska köpa?

Skulle föreslå ett split system, dvs du har Köldmedium mellan utedelen och innedelen då slipper du ev problem med frysning om det skulle bli långvariga strömavbrott eller andra problem som gör att maskinen står still. En "all in one" tank är att föredra då har du en "garderob" med allt i inne i pannrummet inklusive varmvattenberedaren, Själv kör jag en Hitachi Yutaki S-Combi är dock något "färgad" då jag jobbar med dessa maskiner men den fungerar väldigt bra.
Sen beror det på om du vill behålla pelletspannan för att ha som backup eller inte, då är det vettigt med en maskin som kan styra start av pelletspannan om det skiter sig.

Angående storlek på maskinen så bör du ha minst 6,5kW vid DVUT som i Norberg för 1 Dygn är -21,2 grader men man behöver givetvis inte ha allt via värmepumpsdrift utan det viktiga är att du har toppeffekten när det behövs. men hellre en för stor maskin för det är bra trassligt om man har en för liten och fryser..
Kan rekommendera LA-Kyl i Ludvika som är en duktig herre.

Skulle föreslå ett split system, dvs du har Köldmedium mellan utedelen och innedelen då slipper du ev problem med frysning om det skulle bli långvariga strömavbrott eller andra problem som gör att maskinen står still. En "all in one" tank är att föredra då har du en "garderob" med allt i inne i pannrummet inklusive varmvattenberedaren, Själv kör jag en Hitachi Yutaki S-Combi är dock något "färgad" då jag jobbar med dessa maskiner men den fungerar väldigt bra.
Sen beror det på om du vill behålla pelletspannan för att ha som backup eller inte, då är det vettigt med en maskin som kan styra start av pelletspannan om det skiter sig.

Angående storlek på maskinen så bör du ha minst 6,5kW vid DVUT som i Norberg för 1 Dygn är -21,2 grader men man behöver givetvis inte ha allt via värmepumpsdrift utan det viktiga är att du har toppeffekten när det behövs. men hellre en för stor maskin för det är bra trassligt om man har en för liten och fryser..
Grymt!
Det är precis en sådan ”splitvariant” jag blivit tipsad om.
Nu fick jag dessutom reda på vad det är för skillnad på split och "vanlig" :)
Är det någon finess med att ha en större pump än 7 kw eller kan det rent av vara en nackdel?
Den första killen som kom och tittade sa att jag skulle ha en pump på 15kw. Något som andra aktörer totalt förkastar.
Tack för dina inlägg, det hjälpte mig mycket! :)
Edit: Hittade ingen LA-kyl i Ludvika

Hurpass stora LV finns det idag för Norrländskt klimat? Inom rimliga prisnivåer alltså. Finns det något som ger 17-18kw vid -10 typ?

Ska köra golvvärme så stigartempen blir låg.

Gärna en variant som enkelt kan installeras av en normalhändig så att man slipper installationskostnaden.

Då jag köpte en luftvatten för 5-6 år sedan så varnade dom för att överdimensionera. Pumpen kommer att få väldigt många tiill/frånslag istället för att gå längre perioder, vilket då ansågs som dåligt.
Annars tycker jag luft/vatten är melodin i Stockholmsområdet, man slipper betala för borrhåll och det är inte ofta det blir kallare än 15 minus längre. Och mer sällan lär det bli i framtiden.
Jag köpte den storleken som rekommenderades och har värme i överflöd.
Mitt aggregat heter Nibe Split ACVM 270, AMS 10. Huset är på ca 120 kvm.
Se till att gjuta ett fundament för utedelen och sätt inte fast det i fasaden.
Bara att hojta till om du har fler frågor!

Har dessutom fått tag på en otroligt bra manual (pdf) skriven av en installatör, mycket bättre än Nibes egen. PM:a så skickar jag den.

DSC_0091.jpeg

Grymt!
Då jag köpte en luftvatten för 5-6 år sedan så varnade dom för att överdimensionera. Pumpen kommer att få väldigt många tiill/frånslag istället för att gå längre perioder, vilket då ansågs som dåligt.
Annars tycker jag luft/vatten är melodin i Stockholmsområdet, man slipper betala för borrhåll och det är inte ofta det blir kallare än 15 minus längre. Och mer sällan lär det bli i framtiden.

Har dessutom fått tag på en otroligt bra manual (pdf) skriven av en installatör, mycket bättre än Nibes egen. PM:a så skickar jag den.

DSC_0091.jpeg
Det är precis den pumpen som jag fått rekommenderat. Fast en lite mindre på 7kw då eftersom mitt hus är på ca 100 kvm.
Nä jag har förstått att den inte ska sitta på huset. Om man inte vill ha en jättelik resonanslåda då förstås! ;)

kul vuxen-tråd! ;-)

Vi kör luft-vatten-värmepump.
Bor hus >120 kvm, två våningar. vattenburen värme i alla golven på nv, direktverkade radiatorer på övån som vi bara använder på kallaste vintermånaderna.
Tidigare hade vi IVT 490, nu Bosch 2000, tror den har bytt namn igen rätt nyligen, men samma koncept och ungefär samma prestanda. Samma grejjer på insidan IVT och Bosch, vad jag vet bara frontlucka och display som skiljer.
Ny maskin sedan 2 år. Den tidigare la av efter ca 15 år.
Viktigt med regelbundet underhåll. kolla tryck, rengöra slangar och "koppen" så luften går fritt, rengöra filtret, kolla trycket, avlufta.
Tror det är ganska kostnadseffektivt fortfarande med ovan instället för direktverkade el, även om det nog finns andra alternativ om man får möjlighet att börja om från början i nytt hus.

Senast ändrad:
Grymt!
Nu fick jag dessutom reda på vad det är för skillnad på split och "vanlig" :)
Är det någon finess med att ha en större pump än 7 kw eller kan det rent av vara en nackdel?
Den första killen som kom och tittade sa att jag skulle ha en pump på 15kw. Något som andra aktörer totalt förkastar.
Tack för dina inlägg, det hjälpte mig mycket! :)
Edit: Hittade ingen LA-kyl i Ludvika
http://www.l-akyl.nu/

DSC_0091.jpeg

Ja det är dessvärre en "gammal" sanning, Dom "svenska" tillverkarna var väldigt sena med inverter maskiner utan körde on/off maskiner väldigt länge och då var det döden för effektiviteten att ha en överdimensionerad maskin, ofta när man tittar på en maskin så tittar man på fel värden, många stirrar sig blinda på max effekter osv, en mycket viktig punkt är hur lite effekt kan maskinen leverera, detta blir viktigt när värmelasten inte är stor dvs vår och höst och det är här du gör besparingen. En annan viktig punkt är vilken framledningstemp du behöver ha till elementen, ju högre temp desto sämre verkningsgrad på maskinen. Kombinationen av en luft/luft och en luft vatten är inte fel, Jag har i mitt hus en luft/vatten och en luft/luft som tillsammans vilket gjort att jag har kunnat sänka framledningstempen till max 45 grader när det är runt -15 mot 55 grader innan luft/luft maskinen sattes in.

Jag har precis köpt hus och avskyr allt det tekniska bakom, det ska bara funka. Har i dagsläget en IVT490 som är 15år och som säkert lägger av helt inom 24månader. Den lokala rörnissen tipsa om NIBE 750, någon som har något att säga om den?
Vi bor på 180kvm i blåsiga Bohuslän. Vattenburen golvvärme i hela bv. Vattenradiatorer på öv.

Jag har precis köpt hus och avskyr allt det tekniska bakom, det ska bara funka. Har i dagsläget en IVT490 som är 15år och som säkert lägger av helt inom 24månader. Den lokala rörnissen tipsa om NIBE 750, någon som har något att säga om den?
Vi bor på 180kvm i blåsiga Bohuslän. Vattenburen golvvärme i hela bv. Vattenradiatorer på öv.
Nibe 750 är väl istort sätt standard maskinen när det gäller frånluftsvärmepump så den är nog ingen dum sak

Någon som kör med Nibes nya F2120 luft/vattenvärmepump och kan ge lite input?
Vi blev tipsade om F2120-12kW + VVM320 innedel.
Vattenburen golvvärme i huset. 190kvm

Tillbaka
Topp