• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråkigt bemötande klockaffär Hours

par

Patek
2-Faktor
Är första gången jag skriver något liknande som nu men var bara tvungen.

Åkte ned med sambon till nya emporia i Malmö. Hittade på plats en klockaffär som hette Hours.
Var mycket ur och penn klockor men till min förvåning hade de Tudor som ju känns riktigt intressanta idag tänkte jag.

När jag kliver in i affären hälsar en tjej som står upptagen trevligt. Jag ställer mig och tittar på montern i väntan på att hon ska bli klar när det kliver ut en äldre herre i butiken bakom disken. Ska han ut och frågar kunder i butiken om de ska ha hjälp då? Nejdå han står kvar bakom disken. Till slut tittar jag på honom länge och nickar att jag vill ha hjälp.

Han:-hej, kan jag hjälpa er?
Jag: Jo jag skulle vilja känna lite på Tudor pelagos
Han: det är tidlås, då får ni vänta 5 min
Jag: jaha okej.... men då får jag vänta det då(tvekar lite då det inte fanns något annat spännande)
Han:eek:kej

Efter 1 min kommer han tillbaka och öppnar pansarglaset

Tar fram klockan och räcker motvilligt över den till mig
Jag håller lite i den och frågar vilka material man använt till bezelen

Han: keramik och klockan är av titanium
Jag: jaha okej
Han: sen är det safir glas också (no shit!?)
Jag: det sitter ETA verk i dem?
Han: ja

Jag känner hur totalt ointresserad han är nu

Jag: vilket ETA verk?
Han: vet inte. (Inget kan kan kolla eller ta reda på det)
Jag: nehe okej.... Jaha ni har ju en black bay också ser jag, och säger nått i stil med att den är ju också trevlig samtidigt som jag räcker över pelagosen
Han: Var det något mer eller?

Jag blir så överrumplad att jag svarar: nej det var det väll inte

Han säger okej och stänger glaset och går sin väg bak till disken igen.

Var nog den otrevligaste butikssäljare jag träffat. Helt sjukt vilken människa.
Gick förbi affären lite senare, givetvis stod han och gömde sig bakom disken fastän butiken var full av folk.
Kan man inte förvänta sig mer? Okej jag hade en seiko ufo på armen men den har jag haft på mig när jag testat AP, rolex mm utan problem.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En del butiker VILL inte sälja något. Det är den enda rimliga förklaringen....
 

Josef B

Bestraffaren
Personal som inte visar intresse för kunden, vare sig det gäller att säga "hej" eller en kort nick, visar bara på dåligt kundbemötande och sådana butiker går jag aldrig tillbaka till! Som kund så ska man känna sig välkommen och inte känna sig som en tjuv :evil: ! Det gäller bara inte klockbutiker utan även klädbutiker. RobE och Ströms är sådana butiker som jag gladligen återvänder till :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är väl normen tyvärr. Säljare som är tråkiga och okunniga.
När man var under 20år tänkte man att: "Det blir nog bättre när jag fyller 30år".
Sen fyllde jag 30 och insåg att folk i allmänhet bara är osociala och okunniga. :|
Och är de för en gångs skull kunniga, så är de sällan trevliga. :|
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Han har väl fast anställning och bor som bekant i Sverige, då är det lätt att ge fan i att sköta sitt jobb.

Överlag rejält många idioter till butikssäljare vi har. Fick ett "Vad?!" från en tjej på Åhléns sist jag var hemma. Då var det bara att vända på klacken och gå.
 

bredbud

Omega
Har fått lite samma feeling de två ggr jag varit innepå Nymans i Stockholm. Arrogant, ointresserad personal. Tveksamt om jag någonsin sätter min fot där igen. På Rob E var dem däremot trevliga.

Personligen tycker jag dock att det kan kännas lite "pinsamt" att gå in i en affär av kaliber bättre bara för att titta/klämma utan intentioner att köpa...men det beror förstås mycket på personalen också.
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Fryken skrev:
Han har väl fast anställning och bor som bekant i Sverige, då är det lätt att ge fan i att sköta sitt jobb.

Överlag rejält många idioter till butikssäljare vi har. Fick ett "Vad?!" från en tjej på Åhléns sist jag var hemma. Då var det bara att vända på klacken och gå.
+1

Själv skulle jag köpa handdukar och smet lite kvickt in på hemtex.
Fågade säljaren om de hade en handduk med i annat mått än det som låg framme (hon stirrade blint rakt ut i butiken) och svarade -"alldeles strax". Väntade snällt cirka 45 sekunder och frågar samma sak en gång till och får återigen samma svar.
Lackade ur och gick till Lexington istället och innan jag nått fram till handdukarna hade alla säljare sagt hej samt informerat att det bara var att säga till om jag ville ha hjälp. Givetvis kommer jag numera för evigt bojkotta Hemtex.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Tråkigt - kul dock att Tudor finns där, visste inte.
Har inte vågat bege mig till Emporia än ...verkar hemskt.
 

aleksi

Omega
Dåliga chefer är nog anledning och inte för att man har fast anställning ;) En chef får väl skapa en åtgärdsplan om man är en dålig säljare, kan man inte bättra sig så är det kicken.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Så, ska jag sadla på mig Black Bay'n och gå dit? Se om det hänger på vad som finns på handleden.
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Det finns så mycket fel folk på fel plats, speciellt i detaljhandeln tyvärr.. Dom bryr sig inte helt enkelt, dom får samma timlön om dom säljer 1 klocka som 100. Synd att företag inte rekryterar ordentlig personal..
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Har fått ett ganska otrevligt bemötande på Franks ur när jag var där för ett par år sedan, jag gick in för att kolla på en ny diver från Oris som kommit in.. Bar en Omega Seamaster och hon frågade om jag inte förstod att Orisen är en jävla skitklocka jämfört med min quartz omega jag bar... Då gick jag. Sämsta säljaren i historien!

/Asplund
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
jag har varit på hours tre gånger. blivit frågad om jag velat ha hjälp men tackat nej var gång då jag mest velat kolla runt... det är ju som du säger att bara tudor-montern är rolig där. Varje gång jag har gått runt där så har 2-3 i butikspersonalen stirrat efter mig precis som om de trodde att jag stakeade ut stället för att komma tillbaka och råna dom ^^

Efter alla klockaffärer jag har varit i så har jag kunnat se 3 olika typer:
1. Trevliga och kunniga.
2. Snygg tjej bakom kassan som inte vet något om klockor
3. Fina-gatan/dom tar en för en fönstertittande rånare
 
V

Viggen

Guest
Det är tråkigt. Synd att de inte förstår att om man en dag har pengarna att köpa en fiiiin-klocka då går man inte till den butik/urmakare där man har blivit dåligt bemött. Att behandla kunder/besökare i butiken bra oavsett, är en framtida investering.
 
C

Crowolf

Guest
Hela Grejen med ställen som Emporia (eller Nova Lund etc etc) är att det är nåt konstigt artificiellt gjort för massorna. Eller rättare sagt för nån inbillad massa. Har man varit där två gånger och sett samma jävla affärer (H&M, Dressman, Spirit Stores, bla bla fucking bla) så kräks i alla fall jag. Är uppväxt i Lund och Malmö och vet hur dessa skitställen utarmar städernas centrum där alla handlare som försöker köra med koncept utanför dessa ramar går under efter ett par år.
Så totalt utanför ämnet.....men så skönt att spy ur sig det här.
/Pope
 

axa

Omega
Blir inte förvånad. Många butiker har kassa säljare.

Undrar om köpare handlar oftare på nätet för att butikssäljare är dåliga eller är butikssäljare dåliga för att fler handlar på nätet?

Jag föredrar att handla på nätet, inte bara klockor, för att slippa säljsnack och tjuriga säljare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag handlar i princip bara på nätet. Speciellt när det gäller mc delar och klockor. Det är ju nästan alltid minst 30% billigare och dessutom brukar det stå mer info på hemsidan än vad som finns i hövvet på försäljaren. Det enda som blivit bättre prismässigt över åren är mcdäck. Förr fick man två däck på nätet för priset av ett i butik. Nu räcker det köra till Borås för att få samma billiga pris.

Undantaget är när grejerna ska servas. Då krävs tyvärr personlig interaktion. Eller så är det bara så att jag ogillar människor i allmänhet. ;)
 

RosaCasio

Cartier
Hours är väl en filial av Bergströms Ur om jag inte har drömt det, personligen har jag fått bra bemötande på båda ställena fast jag bara hade en Victorinox på armen för tillfället. Att vara butikssäljare på en helg är inte kul, jag har varit det och även om det inte är en ursäkt så har jag lite förståelse.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Josef B skrev:
Personal som inte visar intresse för kunden, vare sig det gäller att säga "hej" eller en kort nick, visar bara på dåligt kundbemötande och sådana butiker går jag aldrig tillbaka till! Som kund så ska man känna sig välkommen och inte känna sig som en tjuv :evil: ! Det gäller bara inte klockbutiker utan även klädbutiker. RobE och Ströms är sådana butiker som jag gladligen återvänder till :)

+1 Aldrig varit på Rob men Ströms är service av HÖG kvalité!
 

Rber

Audemars
2-Faktor
yonsson skrev:
Jag handlar i princip bara på nätet. Speciellt när det gäller mc delar och klockor. Det är ju nästan alltid minst 30% billigare och dessutom brukar det stå mer info på hemsidan än vad som finns i hövvet på försäljaren. Det enda som blivit bättre prismässigt över åren är mcdäck. Förr fick man två däck på nätet för priset av ett i butik. Nu räcker det köra till Borås för att få samma billiga pris.

Undantaget är när grejerna ska servas. Då krävs tyvärr personlig interaktion. Eller så är det bara så att jag ogillar människor i allmänhet. ;)
Ny bryter jag mig in med lite OT, sorry!
@yonsson, MC-däck i Borås? Jag behöver nya till min FZ6:a..
 

Palmtree

Omega
2-Faktor
Ringde nyss till Hours på Emporia för jag har 3 klockor som ska trycktestat. En Tag Heuer Aquaracer, En Rolex YM & tjejens DJ. Personen som svarade lät som han nyss vaknat, inget "Välkommen till Hours du pratat med X" Utan ett enkelt "Hours" Ställde min fråga om den kunnat hjälpa till med trycktest på 3 klockor "Ja. Om du bytar batteri" Okej.. Har inga batterier i någon utav klockorna så kan bli lite svårt sa jag med lite skämtsam vibb. "Så är det" fick jag till svar. När jag undrade om han visste någon som kunde hjälpa till fick jag "Nej, hejdå" Riktigt kul att höra... Så på den noten, inget Hours.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Ringde nyss till Hours på Emporia för jag har 3 klockor som ska trycktestat. En Tag Heuer Aquaracer, En Rolex YM & tjejens DJ. Personen som svarade lät som han nyss vaknat, inget "Välkommen till Hours du pratat med X" Utan ett enkelt "Hours" Ställde min fråga om den kunnat hjälpa till med trycktest på 3 klockor "Ja. Om du bytar batteri" Okej.. Har inga batterier i någon utav klockorna så kan bli lite svårt sa jag med lite skämtsam vibb. "Så är det" fick jag till svar. När jag undrade om han visste någon som kunde hjälpa till fick jag "Nej, hejdå" Riktigt kul att höra... Så på den noten, inget Hours.
Helt sjukt! Hur går det för den butiken?
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Har bara varit inne seriöst på Hours en gång och då var de hyggligt alerta. Har en viss sympati med säljaren även om det låter rätt bedrövligt. Det är lite av mission impossible att driva vettig urbutik i en så aktiv galleria skulle jag gissa. Du kommer ha en ohyggligt hög % av flanörkunder som bara kollar kollar kollar och med en urbutiks säkerhetsskåp och krångel blir det garanterat drygt jävligt fort. De vet ju att mängden Emporiakunder som faktiskt halar upp 40 för en Pelagos är jäkligt begränsad. Lägg till det att du har ett moment av orosklientel som cirkulerar där, kvällar särskilt så trubbas den käckaste av säljdemoner av ganska snart. Tryggheten och överblicken i en öppen låda som Hours är ju noll jämfört med en hyggligt kontrollerad miljö som en citybutik. Min gissning.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Har fått lite samma feeling de två ggr jag varit innepå Nymans i Stockholm. Arrogant, ointresserad personal. Tveksamt om jag någonsin sätter min fot där igen. På Rob E var dem däremot trevliga.

Personligen tycker jag dock att det kan kännas lite "pinsamt" att gå in i en affär av kaliber bättre bara för att titta/klämma utan intentioner att köpa...men det beror förstås mycket på personalen också.

Har fått samma feeling två gånger på Nymans men sist jag va där bemöttes jag av en ny kille, svin bra!, fick nästan sug att köpa bara för att!

Rob har jag varit inne på 3-4 gånger, alltid bra bemötande, kanske lite svårt att få en dialog med vissa
 
Topp