• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trånga horn (rädda fint skinn-armband)

pix

Breitling
Köpte min första vintage klocka i veckan
Denna klicka hade 19mm mellan "armbands hornen"
Den tidigare ägaren hade ändå lyckats få dit ett 20mm armband
Någon som har tips hur man kan komma åt att lossa armbands-sprintarna utan att förstöra armbandet?
Jag kommer helt enkelt inte åt att få tag på flänsarna på sprintarna med pincett

(ursäkta om jag använde felaktiga klock-vokabulär) :oops: är ny här..
 

meo_swe

Audemars
Köpte min första vintage klocka i veckan
Denna klicka hade 19mm mellan "armbands hornen"
Den tidigare ägaren hade ändå lyckats få dit ett 20mm armband
Någon som har tips hur man kan komma åt att lossa armbands-sprintarna utan att förstöra armbandet?
Jag kommer helt enkelt inte åt att få tag på flänsarna på sprintarna med pincett

(ursäkta om jag använde felaktiga klock-vokabulär) :oops: är ny här..

Ta en slö kökskniv och bänd loss bandstiften så att säga.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
oftast är ett läder/gummiarmband relativt böjbart, går det inte att trycka ner det lite mer och komma åt? ifall inte, ibland går det att köra bandverktyget in i själva ögglan som sprinten sitter. Detta utan att skada armbandet... Kör du med ett riktigt bandverktyg?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det löste sig med en slö frukt-kniv
Sprintarna saknade fläns eller midja, så jag fick ta i ganska hårt innan de släppte
Men allt verkar klarat sig helskinnat :)


Grattis! :) Se till att byta ut sprintarna och bara använda dem (ifall fortfarande fräscha) på klockor med genomborrade bandhorn...
 

pix

Breitling
När jag väl fick loss sprintarna så förstår jag tanken med dem
Ena sidan av sprinten har enbart en fjädrande tapp.
Den andra (den jag försökte komprimera sprinten från) hade två fjädrande delar

Om jag i stället komprimerat sprinten från andra sidan (den med endast en fjädrande tapp) så hade sprinten kunnat komprimerats, eftersom motsatt sida hade två fjädrande delar

En fruktkniv funkar mao utmärkt. Bara man angriper sprinten från rätt håll ;)
 
Topp