• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trög Bezel vridring Seiko Skx007

Bob

Omega
Min Seiko skx007 bezel, vridring, har blivit riktigt trög på senare tid. Har sköljt den i vatten. Har snurrat den under vatten. Har lagt den i vatten med diskmedel och snurrat ännu mer. Inget har fungerat :( Har även försökt ta av vridringen men den sitter som sten

Har nu lämnat in den hos urmakaren. Hoppas han fixar till det riktigt :nailbiting:

Som jag har förstått från google research så finns det en gummiring under bezelen som kan krångla.

Har ni liknande erfarenheter och hur löste ni det?
 

Gustav

Omega
Hur gammal är den? Min uppfattning är att o-ringen håller fast vridringen, vilket borde kunna stämma om du nu har både problem att få av den samt att den är trög. Torrt gummi med andra ord.
 

Bob

Omega
Är det inte nästan mer värt att köpa en ny skx än att skicka in den till urmakaren?


Nja ganska stor prisskillnad där & så är en använd vackrare

Hur gammal är den? Min uppfattning är att o-ringen håller fast vridringen, vilket borde kunna stämma om du nu har både problem att få av den samt att den är trög. Torrt gummi med andra ord.


Köpte den ny 2013. serienumret visar producerad i slutet av 2012 om jag minns rätt.



Tänkte först något sånt :D men då inte ens ett bad i diskmedel fick ringen att rulla lättare blev jag fundersam. Så såg jag en Seiko skylt på vägen hem så jag gick in där & klockan blev kvar
 

Gustav

Omega
Köpte den ny 2013. serienumret visar producerad i slutet av 2012 om jag minns rätt.

Tänkte först något sånt :D men då inte ens ett bad i diskmedel fick ringen att rulla lättare blev jag fundersam. Så såg jag en Seiko skylt på vägen hem så jag gick in där & klockan blev kvar

Ok.. Kan ju vara så enkelt som att den fått en smäll och är krokig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Går den lika hårt konstant eller hårdare ibland? Om den alltid roterar lika hårt så behövs nog en ny packning eller rengöring. Om den snurrar ojämnt hårt så är packningen sönder.

Men du har ju lämnat i. Den, så det lär du ju bli varse om. Ny packning kostar inte många kronor. Hade du sagt till innan så hade jag kunnat skicka en till dig.
 

Bob

Omega
Går den lika hårt konstant eller hårdare ibland? Om den alltid roterar lika hårt så behövs nog en ny packning eller rengöring. Om den snurrar ojämnt hårt så är packningen sönder.

Men du har ju lämnat i. Den, så det lär du ju bli varse om. Ny packning kostar inte många kronor. Hade du sagt till innan så hade jag kunnat skicka en till dig.

Den roterade så trögt att den vara obrukbar, fick ont i tummen, var konstant trög i vridningen (äger flera Seiko dykare så detta var något ovanligt).

Tänkte rengöra den och eventuellt fixa ny sådan gummiring, packning eller vad det nu är där under. Göra allt själv till en lägre kostnad men jag fick helt enkelt inte av bezelen :confused:

Jag förväntar mig att en seikohandlare ska kunna fixa detta. Skx007 är ju en keeper som förtjänar det. Uppföljning kommer..
 

Limpas

Cartier
Har lite av samma problem på min 007a. På min har det varit så sedan den var ny dock. Verkar som att den liksom sitter för tight från början. Kanske skulle lite 5-56 göra susen? Å andra sidan är det ju rätt bra att den är trög om man använder den rätt sällan eftersom den inte vrids av misstag :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man kan justera trögheten genom att minska vinkeln på friktionsspärren. Enkelt gjort och guide finns i guide-delen av forumet.
 

willie

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Har någon av er llöst problemet? Har samma problem på min, men den är helt ny :(. Den är så trög att bezeln blir praktiskt oanvändbar.
 
Senast ändrad:
Topp