• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Trög uppdragning av urverket Powermatic 80.

F

frazie

Guest
Har ett antal klockor som samtliga har ETA urverket Powermatic 80.
Jag upplever själva uppdragningsprocessen som stundtals mkt trög, känns nästan som om
kugghjulen i urverket hamnat snett? detta märks av speciellt vintertid när man känner att
boetten är riktigt kall. men efter 20 minuter på den varma handleden är trögheten borta.

Det bör inte handla om gamla torra oljor då samtliga klockor är ca halvåret gamla.

Förstår inte frågan. Vrid tills den startar sedan sluta. Det är det som är vitsen med automatverk.

Förstår inte frågan. Vrid tills den startar sedan sluta. Det är det som är vitsen med automatverk.
Efter att verket har stannat helt så vrider jag typ 3-4 varv med kronan och då uppstår det som HACK ett motstånd i uppvridet?
upplevs som kugghjulen hamnat snett eller att en tand är skadad på själva kugghjulet? men efter att ha burit klockan på handleden
i ca 20 minuter så boetten är uppvärmd så är problemet borta och klockan går då utmärkt att dra upp till sitt Maxläge ca 30 vrid.

Efter att verket har stannat helt så vrider jag typ 3-4 varv med kronan och då uppstår det som HACK ett motstånd i uppvridet?
upplevs som kugghjulen hamnat snett eller att en tand är skadad på själva kugghjulet? men efter att ha burit klockan på handleden
i ca 20 minuter så boetten är uppvärmd så är problemet borta och klockan går då utmärkt att dra upp till sitt Maxläge ca 30 vrid.
Vad är frågan? Olika exemplar kan bete sig olika beroende på hur de är smorda.
Ska vi gissa utifrån din beskrivning?

Gå till en urmakare eller AD om du ser det som ett problem, omöjligt att gissa härifrån.

Om jag ser det som ett problem?
urverket går att dra upp tre varv och sedan låser det sig? är det inte ett problem?
Vad är det du inte förstår? eller inte vill förstå?

Vad jag i första hand är ute efter är om någon mer här på forumet upplever samma problems
med själva uppvridet av powermatic 80.

Powermatic 80 är baserat på ett urverk som brukar vara ganska trögt att vrida upp. Men att det låser sig är så klart inte okej.
Det ska fortfarande gå att vrida upp i princip hur mycket som helst då det har en funktion som stoppar uppvridningen av fjädern när den är "maxad".

Vad gör du med dina klockor egentligen? Verkar ju vara något problem med alla klockor du äger..

Hahahahaha, jaa visst, det kan man väl få undra, men det är inte jag som tillverkat skräpet;)))
Rena rama skiten som hör hemma i Fyndkorgen, Allt i korgen 5:-
Powermatic 80 är ett bottennapp utan dess like!

Har likaså andra klockor från Oris, Maurice LaCroix med urverket Valjoux 7750 samt 7753 och dessa klockor
har det aldrig varit minsta lilla fel på, det är endast Lågbudgetverket Powermatic 80 som ständigt krånglar.

Senast redigerad av en moderator:
Hahahahaha, jaa visst, det kan man väl få undra, men det är inte jag som tillverkat skräpet;)))

Har likaså andra klockor från Oris, Maurice LaCroix med urverket Valjoux 7750 samt 7753 och dessa klockor
har det aldrig varit minsta lilla fel på, det är endast Lågbudgetverket Powermatic 80 som ständigt krånglar.

Just det, har något krånglat för dig en gång så är allt skräp oavsett om det är en produkt, en tjänst eller ett företag. Kan vara bra för de övriga som läser tråden att ha med sig det när de ser ditt utlåtande om PM80.

Du Stålis!
du har väl inte också gått på "NITLOTTEN" Powermatic 80?
Tycker likaså att du är lite för ivrig i dina vilda antaganden om mig och om vad jag tycker och inte tycker.

Tagga ned lite grabben...

Du Stålis!
du har väl inte också gått på "NITLOTTEN" Powermatic 80?
Tycker likaså att du är lite för ivrig i dina vilda antaganden om mig och om vad jag tycker och inte tycker.

Tagga ned lite grabben...

Grabben?

Behöver bara läsa innantill vad du skriver i den här och andra trådar. Hela Swatch Group är skräp baserat på att en enda urmakare råkat repa din klocka. Bilmekaniker, målare, lackerare, tandläkare, byggare, urmakare m.m. m.m. är fuskande yrkesgrupper som det borde vara skottpengar på.

Så ta ditt eget råd om att tagga ner, skriv ner det på en lapp, och läs den sedan högt för dig själv morgon, middag och kväll.

Skärmavbild 2020-11-20 kl. 09.48.41.png
Skärmavbild 2020-11-20 kl. 09.48.13.png

Men asså?
Det finns ju tre alternativ här.
1. Världen är emot dig. Urmakare är onda och kroknästa och fnissar medans de filar på dina klockor. Alla hantverkare/krisar/säljare/tillverkare är med i en konspiration tillsammans med Q,Trump och deep-State för att göra ditt liv till ett helvete.
2. Du är en oskön människa med lite otur som du tar ut över världen.
3. Gudomlig intervention.

så vilket alternativ verkar stämma bäst?

Äger en klocka med powermatic 80 urverk, har inga som helst problem med den klockan, jobbar även som hantverkare och med den attityden du ligger inne med kan du lugnt räkna med att hantverkarna bara vill åt din plånbok. Däremot tacksamma, ödmjuka och trevliga kunder gör jag mer än gärna lite mer och bättre än vad som krävs, och struntar i att fakturera en påbörjad timme 16:10.

Powermatic 80 är, rent objektivt, ett riktigt bra verk sett till vad man betalar.

Jag har haft tre klockor med verket, alla har gått inom +2/-2 spd med en gångreserv längre än Rolex.

Sen är nog QC lite mindre omfattande på entry level

Grabben?

Behöver bara läsa innantill vad du skriver i den här och andra trådar. Hela Swatch Group är skräp baserat på att en enda urmakare råkat repa din klocka. Bilmekaniker, målare, lackerare, tandläkare, byggare, urmakare m.m. m.m. är fuskande yrkesgrupper som det borde vara skottpengar på.

Så ta ditt eget råd om att tagga ner, skriv ner det på en lapp, och läs den sedan högt för dig själv morgon, middag och kväll.

Skärmavbild 2020-11-20 kl. 09.48.41.png
Skärmavbild 2020-11-20 kl. 09.48.13.png

Fan @frazie jag trodde bara att du skämtade när du sa att det borde vara skottpengar på hantverkare😉

Tillbaka
Topp