• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tradera blocketfasoner

Lade tidigare i veckan ut en Garmin Fenix 7 på blocket varpå en köpare nappade. Han ville i vanlig ordning att det ska skickas med blocketpaket vilket jag vägrar, kommer aldrig skicka nått utan att ha pengarna först.

Gav som förslag att lägga på tradera något dyrare pga. provision. Gjorde detta och skickade länken, han köpte och betalade direkt.
Här började problemet, kollade saldot som stod på -200:- för provision plus dom 54:- jag betalat för frakten.

Tänkte att det släpade efter, men efter nån timme var det oförändrat. Kontaktade tradera via chatten varpå dom hävdade att någon granskning skulle ske och ett meddelande om detta skulle komma.
Aldrig hört talas om detta.
När det gått ytterligare en timme utan meddelande blev det chatt igen.
Dom hävdar att varan måste nå köparen innan pengarna betalas ut.
Samma skit som blocket alltså.

Jag sa att det kommer aldrig ske, avbryt köpet eller radera mitt konto.
Efter ytterligare nån timme var helt plötsligt pengarna på mitt saldo som i vanlig ordning. Om mitt tjat gjorde detta eller om det finns nån typ av intern granskning vet jag ej.

Det jag vet är att jag aldrig mer kommer sälja något på tradera. Hela vitsen har ju gått förlorad om dom kör med blocketupplägget lite när dom känner för det.

De har också hittat på ett köpskydd som någon typ av försäkring som kostar pengar och som i vissa fall inte går att välja bort.

De har också hittat på ett köpskydd som någon typ av försäkring som kostar pengar och som i vissa fall inte går att välja
Så länge jag får pluringen innan jag skickar så är nån tia extra ok för mig.

Jag har dessutom sålt dyra prylar på tradera och skickat dessa utanför Sverige. Hur funkar granskningsgrejen då 🤔
Känns som upplagt för att bli blåst som säljare.

Köparen kan väl fingra runt på varan och ev. tappa i backen ? Hävda att den var trasig vid leverans och skicka tillbaka.

Hur som helst går det ju lätt ett par veckor vid sådant strul utan pengar. Speciellt eftersom blocket envisas med schenker som är planetens långsammaste speditör.

Köparen kan väl fingra runt på varan och ev. tappa i backen ? Hävda att den var trasig vid leverans och skicka tillbaka.

Hur som helst går det ju lätt ett par veckor vid sådant strul utan pengar. Speciellt eftersom blocket envisas med schenker som är planetens långsammaste speditör.
Det skulle väl de iof kunna göra även utan köparskyddet eller vad det nu kallas. Känns som det är mkt drama för en liten grej. Som du själv säger så är det valfritt att använda sig av både Blocket och Traderas tjänster, sälj klockan här istället om det känns bättre.

Jag upplevde samma sak med Tradera, och är rätt säker på vad det är som triggar det.

I mitt fall hade jag bevakning på en vara, så när säljaren postade annonsen fick jag en notifikation och köpte varan direkt, cirka en minut från att annonsen publicerades. Fick precis samma granskning som du, vilket jag aldrig varit med om förut. Varan var inte heller särskilt dyr, cirka 1000 kr.

Jag tror att det är avslut som sker nästan direkt efter att en annons publicerats som triggar granskningen. Det kan säkert användas som en metod för att tvätta pengar, och/eller göra skenaffärer mellan vänner för att ge varandra positiva omdömen.

Utifrån din beskrivning låter det som att köparen kan ha köpt varan direkt efter att du postat annonsen, och därmed triggat granskningen.

Efter årsskiftet inför Tradera obligatoriskt köpskydd som kostar 2kr + 5%. Blir i praktiken en prishöjning på 50% för säljaren för någonting man kan tycka borde ingå i grundtjänsten. Tradera har den klart bästa plattformen men 15% är lite väl hög avgift när facebook marketplace är gratis.

Det skulle väl de iof kunna göra även utan köparskyddet eller vad det nu kallas. Känns som det är mkt drama för en liten grej. Som du själv säger så är det valfritt att använda sig av både Blocket och Traderas tjänster, sälj klockan här istället om det känns bättre.
Liten grej vet jag inte, ligga ute med flera tusen som privatperson känner jag mig inte sugen på.

Hade gärna sålt klockorna här, men har inte tillräckligt med inlägg för det än.
Alla klockor jag köpt här på ks har det varit swish som gäller. Så nog tror jag det finns fler än jag som vill ha betalt innan dom skickar.

Liten grej vet jag inte, ligga ute med flera tusen som privatperson känner jag mig inte sugen på.

Hade gärna sålt klockorna här, men har inte tillräckligt med inlägg för det än.
Alla klockor jag köpt här på ks har det varit swish som gäller. Så nog tror jag det finns fler än jag som vill ha betalt innan dom skickar.
Jo, absolut. Det föredrar jag också. Resonerar mest att det är valfritt att välja tjänst och då får man gilla läget kring reglerna. Tradera har alltid gått problemfritt för mig, men har förvisso aldrig behövt ligga ute med pengar heller.

Varför skulle man hålla på med sånt? Bedragare vill ha ut cash och det får man inte med Blocketpaketet.
Det är säkert oftast inga problem.
Problemet uppstår om köparen hävdar att paketet var tomt och kommer då få åter sina pengar och behålla varan. När ord står mot ord kommer det bli knepigt.

Denna metod är säkrare för köparen än säljaren, det kommer man inte ifrån.

Problemet uppstår om köparen hävdar att paketet var tomt och kommer då få åter sina pengar och behålla varan. När ord står mot ord kommer det bli knepigt.
Paketet vägs när det lämnas in och vid en eventuell retur. Det är inte särskilt svårt att visa att paketet innehöll något annat när det skickades än när det returneras. Har använt Blocketpaket över 20ggr utan några som helst problem.

Känns som du fantiserar ihop en massa saker. Har du faktiskt råkat ut för något nån gång?

Eftersom jag vägrat i sten att använda det så nej 😀
Däremot har brorsan vid ett par tillfällen haft köpare som säkert ångrat sig och inte hämtat ut paketet. Varpå det blivit liggandes för att sedan gå i retur. Och det är ju med tanke på schenkers långsamhet 2-3 veckor innan man åter kan lägga ut varan till försäljning.

Han har efter detta också slutat att använda deras tjänst.

Tillbaka
Topp