• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tradera granskning

KlockByten

Basic
2-Faktor
Hej, undrar om någon mer råkat ut för traderas ”granskning”

Jag har precis fått sålt två klockor på auktion, via tradera.
Spännande nog så har båda annonserna blivit ”granskade”

Enligt tradera så skall jag nu skicka iväg klockorna, uppge ett spårningsnummer- och sedan hålla tummarna att köparen godkänner min vara.
Om nu, denna köparen får för sig att leka runt med min klocka, så är det fritt fram i hela 72h. Som om det inte vore nog, så kan han även neka utbetalningen pga att skicket inte stämmer överens, vilket i praktiken betyder att han kan skicka ett par smutsiga kalsonger tillbaka till mig.
Detta systemet är ju precis lika värdelöst och bristfälligt som blocketpaket, med skillnaden att jag faktiskt innan på blocket vet vad jag går med på.

För om jag nu nu tycker att detta känns orimligt, vilket jag absolut tycker- och inte följer deras fascistregler så kommer mitt konto bli avstängt på gott.

Mitt konto har tidigare blivit avstängt för att jag inte kunde uppge ett orignalkvitto på 10st damklockor från 60-talet.

Så min fråga är, är det någon mer som råkat ut för samma oseriösa skit- och isåfall har en annan lösning på det hela?
 

TobiasD

Pandion
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har blivit granskad när jag sålde min Tudor Black Bay 58 via Tradera. Skickade spårningsnummer och fick ut pengarna några dagar senare. Funkade utmärkt. Men ja, risken finns ju alltid att köparen gör något fuffens. Jag hade tagit bilder på när jag packar paketen, och när jag lämnar över de till Postnord, och ta bilder på kvittot som du får av Postnord, för att vara säker.
 
Fast det bevisar ju inget. Kan hända grejer däremellan. Och sedan kommer frågan hur man kräver pengar av någon som inte har pengar.
Nyfiken,men ska inte köparen betala till Escrow/Kundmedelskonto innan paketet lämnas ut?
Annars är det ju heltokigt.
En lurifax säger ju bara Paketet Tomt/Tegelsten
Inte betalar jag för sådant!
 

KlockByten

Basic
2-Faktor
Förmodligen sista gången jag väljer att sälja på tradera. Trots att paketet levererades fort så har inte köparen ”tid” att hämta ut det. Vilket även det betyder att han kan vänta i 7 dagar med att hämta ut det, därefter ska tradera godkänna det hela efter 3 dagar.
Stabilt system 👍
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
2-Faktor
Förmodligen sista gången jag väljer att sälja på tradera. Trots att paketet levererades fort så har inte köparen ”tid” att hämta ut det. Vilket även det betyder att han kan vänta i 7 dagar med att hämta ut det, därefter ska tradera godkänna det hela efter 3 dagar.
Stabilt system 👍
Slutade sälja på Tradera första gången det där hände. Som tur är var det en Moonswatch. Hade det varit en dyrare klocka så hade de hellre fått stänga ner mitt konto.
 

KlockByten

Basic
2-Faktor
Slutade sälja på Tradera första gången det där hände. Som tur är var det en Moonswatch. Hade det varit en dyrare klocka så hade de hellre fått stänga ner mitt konto.
Förstår det, helt värdelöst. Nu är det en äldre Rolex som gick för 25k. Hade inte förvånat mig om killen vill sitta och pilla runt på klockan och sedan ”ångra” köper och hävda att något inte stämmer överens.
 
Jag undrar hur man egentligen ska sälja sina klockor för att få så hög avkastning som möjligt. Är inte riktigt sugen på att sälja på tradera mot 10% provision. Jag tyckte att Chrono24 var dyra med 6% provision plus att de implementerar EUs ångerrätt på 14 dagar tror jag. Känns lite sisådär lustigt att skicka iväg dyra klockor
 
Jag undrar hur man egentligen ska sälja sina klockor för att få så hög avkastning som möjligt. Är inte riktigt sugen på att sälja på tradera mot 10% provision. Jag tyckte att Chrono24 var dyra med 6% provision plus att de implementerar EUs ångerrätt på 14 dagar tror jag. Känns lite sisådär lustigt att skicka iväg dyra klockor
Privatsälj till rätt köpare.
Dvs någon som baramåsteha din pryl.
Då får du som säljare ut max,och gör också allt arbete.

Såfort du är lat eller behöver någon annans tjänster så får du givetvis betala för det.
 

KlockByten

Basic
2-Faktor
Jag undrar hur man egentligen ska sälja sina klockor för att få så hög avkastning som möjligt. Är inte riktigt sugen på att sälja på tradera mot 10% provision. Jag tyckte att Chrono24 var dyra med 6% provision plus att de implementerar EUs ångerrätt på 14 dagar tror jag. Känns lite sisådär lustigt att skicka iväg dyra klockor
Traderas provision är capad till max 300:- så inte så farligt, beroendet på värdet.
Men detta inlägget i sig lyser istället upp de andra tydliga bristerna det har.
 
Privatsälj till rätt köpare.
Dvs någon som baramåsteha din pryl.
Då får du som säljare ut max,och gör också allt arbete.

Såfort du är lat eller behöver någon annans tjänster så får du givetvis betala för det.
Jag håller med till 100%, jag måste nog formulera om min fråga. Vilken plattform hade du gått via för att nå ut till riktiga entusiaster?
 

KlockByten

Basic
2-Faktor
uppdatering: Sista gången jag använder Tradera.

Köparen hävda att klockan inte funka när han ”skaka upp den” förklarade att det var en manuell klocka, vilket framgår utav modell-numret.
När jag väl förklarade så var inte skicket tillräckligt bra på klockan från 1974.
Alltså bortförklaringar för att kunna hävda köpet.
Nu är det upp till traderas sega och inkompetenta personal att lösa det.
13 dagar utan pengar från såld vara.
 

Pjoter

Silver
2-Faktor
Jag undrar hur man egentligen ska sälja sina klockor för att få så hög avkastning som möjligt. Är inte riktigt sugen på att sälja på tradera mot 10% provision. Jag tyckte att Chrono24 var dyra med 6% provision plus att de implementerar EUs ångerrätt på 14 dagar tror jag. Känns lite sisådär lustigt att skicka iväg dyra klockor

På KS kanske🏌🏼‍♂️
 
Jag håller med till 100%, jag måste nog formulera om min fråga. Vilken plattform hade du gått via för att nå ut till riktiga entusiaster?
Vill du sälja till entusiaster så kommer du inte få toppbetalt,om du nu inte sitter med en Enhörning.
Jag har sysslat med entusiast/hobby i en annan branch (inte klockor) I snart 25år.

Vet inte hur många gånger jag fått höra jag ska sälja billigt för att.

1.Det är fult ockra pa hobbyn
2.De är riktiga entusiaster och min vara kommer till ett gott hem
3.Vi är Svenskar och svenskar ska hålla ihop.
4.De har drömt om en sådan I snart 50år men inte lyckats spara ihop till marknadsvärde ännu. Därför måste jag vara billig.
5.Nästa år kommer marknaden vara död. Jag ska vara tacksam de bjuder 50% av årets marknadsvärde.

Men Entusiaster är oftast trevligt folk även om vi inte gör affär,vilket inte alltid kan sägas om Blocketfolket.

KS skulle jag direkt prova annonsera på
FB I utvalda grupper.

Men...jag är lat.
Så personligen lämnar jag sådant där min egen kunskap inte är 100%,eller där jag inte redan har en kundbas som känner mig och vet vad jag går för till erkänt duktiga auktionshus.
Ja de tar en bit av kakan,men når kunder jag aldrig skulle nå då de är som mig,dvs lata och bekväma.
Om jag fått ut mer I dessa fall vid privatsälj? Det vetefan.
 

rickards

Guld
2-Faktor
uppdatering: Sista gången jag använder Tradera.

Köparen hävda att klockan inte funka när han ”skaka upp den” förklarade att det var en manuell klocka, vilket framgår utav modell-numret.
När jag väl förklarade så var inte skicket tillräckligt bra på klockan från 1974.
Alltså bortförklaringar för att kunna hävda köpet.
Nu är det upp till traderas sega och inkompetenta personal att lösa det.
13 dagar utan pengar från såld vara.
Fifän vad uselt....
 

Lajpo

Basic
Har varit med om detta alla gånger jag sålt med tradera. Det är dyrt och jag hatar dessutom auktioner. Föredrar blocket och KS
 

KlockByten

Basic
2-Faktor
Uppdatering;
Detta måste ju vara något skämt.
Efter en jävla dispyt med köparen, så kom vi tillslut överens på annat sätt.

Innan tradera nu kan betala mina pengar så skall jag verifiera ägandet utav det jag REDAN HAR SÅLT skall också verifiera att jag är jag ( som om bankid inte vore nog)
Detta granskningen tar åter minimum 3 dagar, sen 3 dagar till för att få pengarna.

Kommer hamna på 3 veckor utan pengar från såld vara.
Det absolut mest värdelösa och sämsta jävla skit systemet jag någonsin stött på.
Avrekomenderar starkt!
 
Känns som att det kanske är bäst att ta det f2f om man har möjligheten till det. Att det ska ta tre veckor är helt galet
 

Fredrikbj

Basic
Uppdatering;
Detta måste ju vara något skämt.
Efter en jävla dispyt med köparen, så kom vi tillslut överens på annat sätt.

Innan tradera nu kan betala mina pengar så skall jag verifiera ägandet utav det jag REDAN HAR SÅLT skall också verifiera att jag är jag ( som om bankid inte vore nog)
Detta granskningen tar åter minimum 3 dagar, sen 3 dagar till för att få pengarna.

Kommer hamna på 3 veckor utan pengar från såld vara.
Det absolut mest värdelösa och sämsta jävla skit systemet jag någonsin stött på.
Avrekomenderar starkt!
Hur tänker de sig att verifieringen av att du är du om de inte använder sig av bankid som metod ska gå till?

Jag har sålt lite via Tradera och peppar peppar, hittills har det gått bra. Kanske bara haft tur.
 

Pjoter

Silver
2-Faktor
Uppdatering;
Detta måste ju vara något skämt.
Efter en jävla dispyt med köparen, så kom vi tillslut överens på annat sätt.

Innan tradera nu kan betala mina pengar så skall jag verifiera ägandet utav det jag REDAN HAR SÅLT skall också verifiera att jag är jag ( som om bankid inte vore nog)
Detta granskningen tar åter minimum 3 dagar, sen 3 dagar till för att få pengarna.


Kommer hamna på 3 veckor utan pengar från såld vara.
Det absolut mest värdelösa och sämsta jävla skit systemet jag någonsin stött på.
Avrekomenderar starkt!

På mitt Tradera konto står det att pengarna betalas ut nästkommande vardag exkluderat deras avgift och har alltid fungerat. Betalas varan med Swish så har jag ju stålarna direkt och så får jag en månadsfaktura. Eventuell diskussion med köparen kan man ju ha men betalningen har jag ju redan fått. Har Tradera ändrat sina betalningsregler och utbetalningar - är det något jag missat? /P
 

Fredrikbj

Basic
På mitt Tradera konto står det att pengarna betalas ut nästkommande vardag exkluderat deras avgift och har alltid fungerat. Betalas varan med Swish så har jag ju stålarna direkt och så får jag en månadsfaktura. Eventuell diskussion med köparen kan man ju ha men betalningen har jag ju redan fått. Har Tradera ändrat sina betalningsregler och utbetalningar - är det något jag missat? /P
Det verkar bero på huruvida köparskydd är aktivt och vilket betalsätt som används. Kolla villkoren. https://info.tradera.com/sakerhetscenter/betalningsvillkor/
 

PerS

Basic
Tradera är värdelösa. Jag anmälde regelbundet falska klockor men de togs aldrig bort. Tröttnade tillslut på att de inte tog nåt ansvar och avslutade mitt konto. De fortsatte att skicka en massa mail till mig, så jag begärde att de skulle radera alla uppgifter de hade om mig med hänvisning till GDPR. Efter ett par påminnelser så slutade mailen komma...i ett år, sen började det komma mail från dem igen. Anmälde dem då till integritetsskyddsmyndigheten som valde att inleda ett tillsynsärende.
 

Fisherking

Silver
2-Faktor
Sålde en klocka i helgen som hamnade under granskning. Skickade med värdefrakt som inte är spårbart så om köparen hämtar klockan och aldrig hör av sig igen så kommer pengarna att betalas tillbaka till köparen.

Eller kommer Tradera sitta och ringa kundtjänst på posten för att höra om paketet hämtats. Svarar verkligen posten på det?

- hej det är från Tradera. Har det här värdepaketet hämtats ännu?

Om köparen bara loggar ut några veckor kan han alltså ha både klocka och pengarna tillbaka. Känns ju sådär.
 

KlockByten

Basic
2-Faktor
Sålde en klocka i helgen som hamnade under granskning. Skickade med värdefrakt som inte är spårbart så om köparen hämtar klockan och aldrig hör av sig igen så kommer pengarna att betalas tillbaka till köparen.

Eller kommer Tradera sitta och ringa kundtjänst på posten för att höra om paketet hämtats. Svarar verkligen posten på det?

- hej det är från Tradera. Har det här värdepaketet hämtats ännu?

Om köparen bara loggar ut några veckor kan han alltså ha både klocka och pengarna tillbaka. Känns ju sådär.
Är det med PostNord du skicka?
Värdefrakt kan inte spåras av en själv, för säkerhetsskäl har jag för mig.

Dock så skall det vara ”spårbart” i form utav att både du och PostNord vet att paketet levererats.
 
Topp