• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Traderafynd, Grand Seiko

Rixard

Cartier
Hej,

Någon kanske kommer ihåg att det låg ute en äldre Grand Seiko på tradera för ett litet tag sedan, lite halvdolt bland andra renoveringsobjekt:
http://www.tradera.com/item/1917/235222613/armbandsur-dam-och-herrur-samling

Jag bjöd och vann auktionen och nu har klockorna kommit. Det mesta skit men förutom Grand Seikon fanns även en Tissot-klocka och en SAAB klocka som jag tyckte var lite intressant då jag inte bor långt ifrån SAABs vagga Trollhättan.

Lovade att skriva litet om skicket på klockan så här kommer lite bilder och info:

Klockan ifråga är som sagt en Grand Seiko, modellnr. 43999 cal.430 från januari 1964. Skicket är inte det bästa som kan ses på bilderna. Klockan går att ställa datum och tid på men tickar inte när den dras upp. Den är alltså i behov av renovering/service vilket den självklart kommer att få. Jag planerar att skicka klockan hit: http://urmager-kvarneberg.dk/en/home/. Är det någon här som har erfarenhet av denna urmakare?

IMG_2760_compr.jpg
IMG_2750_compr.jpg

IMG_2736_compr.jpg

IMG_2747_compr.jpg IMG_2749_compr.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Ja budet gick från 1200kr till 6000kr på mindre än 1 minut så den mins jag.
Guldmedaljen sitter fortfarande kvar och det är ovanligt då den ofta kom av när guldpriserna gick upp men det är synd att texten runt medaljen nästan är borta fast det är något man får leva med om klockan används.

Man kan nästan höra hur texten avundas (grrrr) dig...:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker skicket ser riktigt bra ut? Ser opolerad ut även om jag inte kan modellen. Låg väl även en rätt trevlig digital-Seiko i högen? Fint köp!
 

Rixard

Cartier
Tycker skicket ser riktigt bra ut? Ser opolerad ut även om jag inte kan modellen. Låg väl även en rätt trevlig digital-Seiko i högen? Fint köp!
Ja det låg några andra klockor som kanske inte är helt värdelösa till med, någon som vet ifall någon av dessa betingar något värde?:

Det är två nova-klockor varav en dykare och en med ett fixoflex armband. En seikodigital, vet inte ifall den funkar och en seiko automatic 17 jewels och den svarta tissot-liknande heter prelesta prefesta någonting. Svårt att tyda...
IMG_2762.JPG
 

Rixard

Cartier
Chronometer GS är mycket ovanliga och det gör det till ett fynd.
Vilket såklart gör fyndet ännu roligare :) har känt på den ett litet tag nu och tycker det är en fantastiskt fin och speciell klocka! Jag hoppas bara att urmakaren kan få igång den igen, har hört att reservdelar kan vara extremt svåra att hitta. Förhoppningsvis är det ingen del som är för trasig.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ja det låg några andra klockor som kanske inte är helt värdelösa till med, någon som vet ifall någon av dessa betingar något värde?:

Det är två nova-klockor varav en dykare och en med ett fixoflex armband. En seikodigital, vet inte ifall den funkar och en seiko automatic 17 jewels och den svarta tissot-liknande heter prelesta prefesta någonting. Svårt att tyda...
IMG_2762.JPG

Vad är den lila dykaren för något? Den var ganska cool tycker jag!
 

Rixard

Cartier
Fler bilder. Lila dykaren var som sagt någon nova, försökte putsa upp plexit med lite polywatch och tog en bild.
Seikon är en M159-5059 från 1978.
 

Bilagor

  • IMG_2777_compr.jpg
    IMG_2777_compr.jpg
    78.3 KB · Visningar: 365
  • IMG_2770_compr.jpg
    IMG_2770_compr.jpg
    59 KB · Visningar: 342
  • IMG_2769_compr.jpg
    IMG_2769_compr.jpg
    37.9 KB · Visningar: 347
  • IMG_2776_compr.jpg
    IMG_2776_compr.jpg
    66.4 KB · Visningar: 386
Senast ändrad:

Rixard

Cartier
Det gick verkligen hem hos mig!
Fungerar den? Är det någon här som vet vad för verk som sitter i en sådan? Går den att serva?
Och sista frågan, är den till salu? Till vilket pris? ;)
Jag kan öppna den när jag kommer hem och ta en bild på verket så kanske någon kan säga något om ifall den går att serva. Det jag vet är att den fungerar, dock vet jag inte om den går "rätt" eller ifall den släpar åt något håll än. Ja den får nog vara till salu. Dock har jag ingen känsla för pris alls på dylika pjäser, vi kan ju se efter vi sett vad som är i den så kan du ge mig ett förslag?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag kan öppna den när jag kommer hem och ta en bild på verket så kanske någon kan säga något om ifall den går att serva. Det jag vet är att den fungerar, dock vet jag inte om den går "rätt" eller ifall den släpar åt något håll än. Ja den får nog vara till salu. Dock har jag ingen känsla för pris alls på dylika pjäser, vi kan ju se efter vi sett vad som är i den så kan du ge mig ett förslag?

Det vore bra så kan någon på forumet kanske uttrycka sig om den!
Jag har ingen aning om vad den kan vara värd, jag diggar den bara. Någon hundring är vad som ploppar upp i min skalle men det finns nog klart bättre kvalificerat folk för att värdesätta den här tror jag.
 
Senast ändrad:

Camo00

Patek
Hej,

Någon kanske kommer ihåg att det låg ute en äldre Grand Seiko på tradera för ett litet tag sedan, lite halvdolt bland andra renoveringsobjekt:
http://www.tradera.com/item/1917/235222613/armbandsur-dam-och-herrur-samling

Jag bjöd och vann auktionen och nu har klockorna kommit. Det mesta skit men förutom Grand Seikon fanns även en Tissot-klocka och en SAAB klocka som jag tyckte var lite intressant då jag inte bor långt ifrån SAABs vagga Trollhättan.

Lovade att skriva litet om skicket på klockan så här kommer lite bilder och info:

Klockan ifråga är som sagt en Grand Seiko, modellnr. 43999 cal.430 från januari 1964. Skicket är inte det bästa som kan ses på bilderna. Klockan går att ställa datum och tid på men tickar inte när den dras upp. Den är alltså i behov av renovering/service vilket den självklart kommer att få. Jag planerar att skicka klockan hit: http://urmager-kvarneberg.dk/en/home/. Är det någon här som har erfarenhet av denna urmakare?

IMG_2760_compr.jpg
IMG_2750_compr.jpg

IMG_2736_compr.jpg

IMG_2747_compr.jpg IMG_2749_compr.jpg

Stort grattis!!!
Jag har anlitat Kvarneberg flera gånger med mycket gott resultat!!
 

Rixard

Cartier
Det vore bra så kan någon på forumet kanske uttrycka sig om den!
Jag har ingen aning om vad den kan vara värd, jag diggar den bara. Någon hundring är vad som ploppar upp i min skalle men det finns nog klart bättre kvalificerat folk för att värdesätta den här tror jag.
Hej, här är en bild på urverket och ytterligare två bilder. Har haft den igång ett tag nu och den verkar gå hyffsat rätt iaf. Jag kan nog tänka mig att släppa den till dig om du fortfarande är intresserad, om någon vet något om värde får ni gärna säga till. Verket sitter lite löst i boetten också och rör sig lite grann om man drar lite i kronan.
 

Bilagor

  • IMG_2780[1].JPG
    IMG_2780[1].JPG
    293.5 KB · Visningar: 247
  • IMG_2782[1].JPG
    IMG_2782[1].JPG
    173.9 KB · Visningar: 214
  • IMG_2783[1].JPG
    IMG_2783[1].JPG
    220.6 KB · Visningar: 222
Senast ändrad:

Rixard

Cartier
Ser fram mot det! :)
Tycker att du gjorde ett bra köp, själv hade jag nog fegar ur på grund av att jag inte vågar ta risker!

Var det inte någon Citizen med? Du får gärna slänga upp bilder på den med i så fall!
Hej, här är en bild på Citizen klockan... Inget att hänga i granen direkt ;)
 

Bilagor

  • IMG_2781[1].JPG
    IMG_2781[1].JPG
    203.9 KB · Visningar: 229
Senast ändrad:

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Kul och grattis!

Jo, det var rätt mycket ståhej över den posten på tratten. Var själv sugen men budade ej på den!

Hoppas du får den i ordning så har du en riktig höjdare!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Ett riktigt fynd. Har sett dessa prissatta över 10 x ditt bud. Så det finns nog gott om utrymme för åtgärder. Gratulerar! :)
 
Topp