• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Transformation av DJ klar...

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
För mig är Rolex DJ en klassisk klocka som passar till de flesta situationer, den har en klassisk storlek och tål rätt mkt stryk ändå. På begagnat marknaden finns det mkt att välja på och priserna är rätt humana

På gamla TTT-tiden så fastnade jag för en bild på en DJ med slät ring och oyster, minns ej om det var JE eller Singular som hade visat upp sin, blå tavla hade den i alla fall. Då tänkte jag "fan vilken snygg och hård klocka, en sån måste jag ha".

De som sökt efter en Rolex 1600 (slät ring + oyster) vet att det inte finns så rasande många, speciellt om man jämför med syskonen 1601 och 1603, som båda har räfflade ringar och oftast jubilee-länken.

Mitt i sökandet dök det upp en annan kille på TTT som sade att han hade en DJ till salu om jag var intresserad. Han bodde även han i Stockholm, så vi stämde träff på kvällen efter jobbet och jag spontanköpte hans DJ 1603 från 1974. Det är en klassisk arbetshäst med plexi och utan quick-set. Här är bilder från säljaren samma kväll:

bild2_zpsbedb92dc.jpg


bild1_zpsc5f942aa.jpg



Vad jag föll för var den blå tavlan, jag är en sucker för blått, har för många skjortor med blåa ränder, rutor eller bara blått. Sen tillkommer blå kavajer, byxor, jackor - ja ni fattar...

Klockan kom på originallänken, en rullad jubilee som sett sina bästa dagar. En hel del stretch i sig, men den höll ihop. Priset jag betalde var väldigt bra kan jag tycka - bara 12,500 kr - sicket fynd!

Ganska omgående började jakten på en oyster-länk. Jag tycker jubilee-länken har sin charm, och passar på en DJ i teorin. Men så fort den hamnar på MIN arm så händer något, den känns bara fel. Så oyster är för mig ett måste. Ni som letat oyster i beggat skick vet vilken djungel det kan vara... Till slut hittade jag en länk i USA på Ebay (en 78360) så jag slog till (blev en massa mailade fram och tillbaka sent på kvällarna).

Länken levererades och jag slängde snabbt på den på klockan - som kom ett steg närmare min dröm om en "Plain Jane" DJ 1600:
ba0ef202-63ba-44a9-84c5-e124a5eb19c8_zps729fceb3.jpg


Jag och oyster-länken levde rätt lyckliga ihop, tyckte den lyfte klockan flera snäpp. Så pass mkt att jag inte tänkte så mkt mer på nästa steg - den släta glasringen... Tills härom månaden, då jag kom på att det kanske var dags att ta det sista steget i processen. Började lägga ut trådar på olika fora om att jag sökte en glasring. Charles_ här på KS nappade och meddelade att han kanske hade en ring som kunde passa. Gentlemannen Charles_ tog cykeln till mitt jobb och visade upp ringen. Tyvärr var den för liten, men han gav mig ett tips om att lägga upp en WTB på VRF (vintage rolex forum). Sagt och gjort, det gjorde jag. Ganska snart fick jag napp från en fransman, som lovade att han hade en originalring som skulle passa min klocka. Efter lite velande slog jag till. Ringen damp ner i brevlådan, sjukt välförpackad, det var cirka fem vadderade kuvert i olika storlek i lager på lager. Innerst inne låg den lilla ringen, i en grön plastförpackning som luktade som om den legat inne i en tobaksfabrik.

Nu var jag nästan i mål - nu skulle bara ringen monteras. Givet att det bara var en glasring som skulle sättas på, som dessutom var införskaffad från en icke-AD, så valde jag att gå till Dr W för jobbet. Fick SMS idag att den nu var klar - så jag stack i från jobbet lite tidigare för att hämta ut den - min Plain Jane DJ...

Ett handledskott på gatan (har den som ni ser på höger hand - har ju redan min 1680 på armen idag):
593803CC-B253-446B-8F50-3286CC716128-21994-00000AA9CFEA9E9D_zps4f4e2add.jpg


Ett till skott:
8236D06E-C109-4DA6-87F2-09D8B101A30C-21994-00000AA9E4A2CD6C_zps7dd85849.jpg


Sååå - efter ca 15 månader var förvandlingen klar! Jag vet att många puritaner säger att en DJ ska ha räfflad ring och jubilee. Men icke denna - skål! :cigar:
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Sjukt snygg. Oyster, slät ring och blå eller vit tavla är den ultimata DJ:en. En sån måste införskaffas.
 

jabla

Sarlacc
Grymt, blir lite sugen på att konvertera min 1603 också. Oysterbandet finns ju redan på min GMT.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Sketasnyggt hörru! När jag blir gubbe ska jag ha en med räfflad ring och jubilee.
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt snyggt, grattis till en jätte fin klocka!

(I mina ögon passar den om möjligt ännu bättre med ett Omega glas utan datum bubbla, men det är ju tycke och smak som avgör...)

Mvh
Micke E
 

DrDre

Patek
Väldigt snygg! Jag skulle absolut inte bytt ut den där urtavlan. Däremot skulle jag fundera lite löst på ett Omegaglas. I synnerhet på den nya "släta designen" som du har blir ett välvt glas utan bubbla väldigt snyggt.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Väldigt snygg! Jag skulle absolut inte bytt ut den där urtavlan. Däremot skulle jag fundera lite löst på ett Omegaglas. I synnerhet på den nya "släta designen" som du har blir ett välvt glas utan bubbla väldigt snyggt.
Får undersöka det där med Omega-glas. Tror dock jag behåller nuvarande, gillar bubblan som bryter av lite :D
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Den blev fin tycker jag också!
 
U

urinvånaren

Guest
Kul läsning, detta visar att man aldrig skall ge upp! också grattis naturligtvis :).
 

Charles_

Rolex
Ringen damp ner i brevlådan, sjukt välförpackad, det var cirka fem vadderade kuvert i olika storlek i lager på lager. Innerst inne låg den lilla ringen, i en grön plastförpackning som luktade som om den legat inne i en tobaksfabrik.
:D :D :D :D

Blev riktigt, riktigt, riktigt snyggt! Grym tråd!
 
Topp