Laddar...
Nymans Ur 1851

Trasig klocka vid leverans

Diskussion i 'Diskussion' startad av Kayson, 13 juli 2016.

  1. Kayson
    Trådstartare

    Kayson Ewok

    Inlägg:
    15
    Hej,

    Köpte en IWC Portuguese automatic 7days där datumet inte visas helt centrerad i fönstret. lämnade in den under garanti och klockan skulle skickas tillbaka till fabriken för service.
    Har dock fått höra av bekanta att då klockan var trasig vid leverans måste den bytas ut och inte bara lagas.
    Är det någon här som vet hur detta fungerar och vad jag egentligen har rätt att kräva?

    Tack på förhand!
     
  2. yonsson

    yonsson Kikuchiyo Moderator

    Inlägg:
    34.022
    Från:
    Jymden
    Det stämmer inte, de kommer serva den.
     
  3. J.G.L

    J.G.L Rebel soldier

    Inlägg:
    62
    Från:
    Taberg
    Enligt konsumentköplagen har leverantören 3ggr på sig att serva/ reparera en produkt för samma fel innan man kan kräva att köpet hävs eller ny produkt. Vad det gäller elektronik så byter de ofta hela produkten direkt, en klocka för ett antal 10-tusingar tror jag nog att de reparerar.
     
    Kayson gillar detta.
  4. Kayson
    Trådstartare

    Kayson Ewok

    Inlägg:
    15

    Tack för alla svar!

    Butiken valde själva att ge mig en helt ny klocka då det skulle ta alldeles för lång tid att få den trasiga servade och att jag bara hade haft den i några dagar, det kallar jag bra service!
    Det kommer absolut att bli fler klockor från den butiken.

    Ha en trevlig helg!
     
    Apansson, Jonas.76, VirgilHill och 3 andra gillar detta.
  5. Compiss

    Compiss Rebel Commander

    Inlägg:
    10.547
    Från:
    Kina
    Det var fanimej det finaste jag hört. Stort av butiken, ett bra exempel på kundservice!!!
     
    mackman, Apansson och Kayson gillar detta.
  6. Cipover

    Cipover Ewok

    Inlägg:
    33
    Service när den är som bäst. Det ska inte vara nåt tjafs när man får defekta varor redan från början.
     
    Kayson och Eurenius gillar detta.
  7. yonsson

    yonsson Kikuchiyo Moderator

    Inlägg:
    34.022
    Från:
    Jymden
    Tror det tillhör ovanligheten. Vilken butik var det?
     
    Kayson och Mr.Carrera gillar detta.
  8. Kayson
    Trådstartare

    Kayson Ewok

    Inlägg:
    15
    Krons Stockholm. Första klockan från dom men absolut inte den sista.
     
    mackman, snare 2, Freddie L och 3 andra gillar detta.
  9. Pantzar

    Pantzar Rebel soldier

    Inlägg:
    118
    Alltid lika kul när man blir bemött så! Man kan ju hoppas att fler handlare tar efter..
     
    Kayson gillar detta.
  10. Kinglolle

    Kinglolle Stormtrooper

    Inlägg:
    281
    Från:
    Jämtland
    Väldigt bra bemötande och ett tydligt exempel på när service utöver det man kan förvänta sig ger goodwill som mycket väl kan löna sig.

    Skriv gärna i tråden om att hissa eller dissa AD också - bra service bör uppmärksammas.
     
    yonsson och Kayson gillar detta.
  11. Zalath

    Zalath AT-ST driver

    Inlägg:
    1.321
    Om vi går efter konsumentköplagen (dvs när en konsument köper en vara av ett företag) så har konsumenten rätt att antingen kräva omleverans (ny vara), reparation eller prisavdrag eller att häva köpet. De sista två kräver dock att köparen ger företaget rätt att fixa till felet först.

    När det gäller att få en ny vara eller reparera är det upp till kunden själv att välja. Undantaget är om det kan medföra en oskälig kostnad för säljaren. Exempelvis att det måste specialbeställas en ny klocka från tillverkaren som är slut eller att det är svindyrt att fixa en integrerad del i en billig klocka. Om det finns en ny klocka i butiken kan den alltså inte vägra att ge den istället och bara erbjuda reparation.

    Edit: Men såklart bra av butiken att göra detta direkt!
     
    Kayson gillar detta.
  12. 413x

    413x Ewok

    Inlägg:
    24
    Njae, enligt konsumentköplagen har säljaren har rätt att avhjälpa felet om det kan ske till väsentligt lägre kostnad för säljaren (än att t.ex. ge köparen en ny klocka) och utan väsentlig olägenhet för köparen.
    Några regler om att en säljare har tre gånger på sig att avhjälpa fel eller dylikt finns finns inte, man får göra skälighetsbedömning för varje fall.

    Skönt att det ordnade sig så bra för Kayson!
     
    Kayson gillar detta.
  13. galácticon

    galácticon X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.512
    Fy fasen vad bra av butiken. Snyggt! Med risk för att det nämnts (och att jag varit för snabb med att kommentera): vilken butik var det?
     
    Kayson gillar detta.
  14. Apansson

    Apansson Torpare

    Inlägg:
    7.400
    Sveriges främsta.
     
    Kayson gillar detta.
  15. Kayson
    Trådstartare

    Kayson Ewok

    Inlägg:
    15
    Hej,

    Tack för beskrivningen, hade ingen aning hur det fungerade då jag inte har behövt det tidigare.
    Glad att butiken löste det väldigt bra!
     
    Zalath gillar detta.
  16. Kayson
    Trådstartare

    Kayson Ewok

    Inlägg:
    15
    Krons Stockholm
     
    galácticon gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield