• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trasig klocka vid leverans

Kayson

Breitling
Hej,

Köpte en IWC Portuguese automatic 7days där datumet inte visas helt centrerad i fönstret. lämnade in den under garanti och klockan skulle skickas tillbaka till fabriken för service.
Har dock fått höra av bekanta att då klockan var trasig vid leverans måste den bytas ut och inte bara lagas.
Är det någon här som vet hur detta fungerar och vad jag egentligen har rätt att kräva?

Tack på förhand!
 

J.G.L

Omega
Enligt konsumentköplagen har leverantören 3ggr på sig att serva/ reparera en produkt för samma fel innan man kan kräva att köpet hävs eller ny produkt. Vad det gäller elektronik så byter de ofta hela produkten direkt, en klocka för ett antal 10-tusingar tror jag nog att de reparerar.
 

Kayson

Breitling
Det stämmer inte, de kommer serva den.
Enligt konsumentköplagen har leverantören 3ggr på sig att serva/ reparera en produkt för samma fel innan man kan kräva att köpet hävs eller ny produkt. Vad det gäller elektronik så byter de ofta hela produkten direkt, en klocka för ett antal 10-tusingar tror jag nog att de reparerar.


Tack för alla svar!

Butiken valde själva att ge mig en helt ny klocka då det skulle ta alldeles för lång tid att få den trasiga servade och att jag bara hade haft den i några dagar, det kallar jag bra service!
Det kommer absolut att bli fler klockor från den butiken.

Ha en trevlig helg!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tack för alla svar!

Butiken valde själva att ge mig en helt ny klocka då det skulle ta alldeles för lång tid att få den trasiga servade och att jag bara hade haft den i några dagar, det kallar jag bra service!
Det kommer absolut att bli fler klockor från den butiken.

Ha en trevlig helg!
Det var fanimej det finaste jag hört. Stort av butiken, ett bra exempel på kundservice!!!
 

Cipover

Omega
Tack för alla svar!

Butiken valde själva att ge mig en helt ny klocka då det skulle ta alldeles för lång tid att få den trasiga servade och att jag bara hade haft den i några dagar, det kallar jag bra service!
Det kommer absolut att bli fler klockor från den butiken.

Ha en trevlig helg!

Service när den är som bäst. Det ska inte vara nåt tjafs när man får defekta varor redan från början.
 

Lolle

Panerai
Väldigt bra bemötande och ett tydligt exempel på när service utöver det man kan förvänta sig ger goodwill som mycket väl kan löna sig.

Skriv gärna i tråden om att hissa eller dissa AD också - bra service bör uppmärksammas.
 

Zalath

Panerai
Om vi går efter konsumentköplagen (dvs när en konsument köper en vara av ett företag) så har konsumenten rätt att antingen kräva omleverans (ny vara), reparation eller prisavdrag eller att häva köpet. De sista två kräver dock att köparen ger företaget rätt att fixa till felet först.

När det gäller att få en ny vara eller reparera är det upp till kunden själv att välja. Undantaget är om det kan medföra en oskälig kostnad för säljaren. Exempelvis att det måste specialbeställas en ny klocka från tillverkaren som är slut eller att det är svindyrt att fixa en integrerad del i en billig klocka. Om det finns en ny klocka i butiken kan den alltså inte vägra att ge den istället och bara erbjuda reparation.

Edit: Men såklart bra av butiken att göra detta direkt!
 

413x

Breitling
Enligt konsumentköplagen har leverantören 3ggr på sig att serva/ reparera en produkt för samma fel innan man kan kräva att köpet hävs eller ny produkt. Vad det gäller elektronik så byter de ofta hela produkten direkt, en klocka för ett antal 10-tusingar tror jag nog att de reparerar.

Njae, enligt konsumentköplagen har säljaren har rätt att avhjälpa felet om det kan ske till väsentligt lägre kostnad för säljaren (än att t.ex. ge köparen en ny klocka) och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Några regler om att en säljare har tre gånger på sig att avhjälpa fel eller dylikt finns finns inte, man får göra skälighetsbedömning för varje fall.

Skönt att det ordnade sig så bra för Kayson!
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Tack för alla svar!

Butiken valde själva att ge mig en helt ny klocka då det skulle ta alldeles för lång tid att få den trasiga servade och att jag bara hade haft den i några dagar, det kallar jag bra service!
Det kommer absolut att bli fler klockor från den butiken.

Ha en trevlig helg!
Fy fasen vad bra av butiken. Snyggt! Med risk för att det nämnts (och att jag varit för snabb med att kommentera): vilken butik var det?
 

Kayson

Breitling
Om vi går efter konsumentköplagen (dvs när en konsument köper en vara av ett företag) så har konsumenten rätt att antingen kräva omleverans (ny vara), reparation eller prisavdrag eller att häva köpet. De sista två kräver dock att köparen ger företaget rätt att fixa till felet först.

När det gäller att få en ny vara eller reparera är det upp till kunden själv att välja. Undantaget är om det kan medföra en oskälig kostnad för säljaren. Exempelvis att det måste specialbeställas en ny klocka från tillverkaren som är slut eller att det är svindyrt att fixa en integrerad del i en billig klocka. Om det finns en ny klocka i butiken kan den alltså inte vägra att ge den istället och bara erbjuda reparation.

Edit: Men såklart bra av butiken att göra detta direkt!

Hej,

Tack för beskrivningen, hade ingen aning hur det fungerade då jag inte har behövt det tidigare.
Glad att butiken löste det väldigt bra!
 
Topp