• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trasig Krona Davosa Ternos

calzone

Vacheron
Idag var det dags att använda Davosan igen, Satte mig vid datorn ställde in tiden allt var frid och fröjd, Men när jag skulle skruva fast kronan gick det inte :(, Ringde Urtids urmakare som trodde att det var kronan som var sönder kan vara axeln som går ut ifrån boetten ochså men troligtvis kronan...Han sa att en ny krona går på ungefär 700 kronor och om det är både axeln och kronan troligtvis 1200...Och jag får dessutom stå för frakten själv han kunde dock inte lova hur mycket det kan gå på jag frågade kan du garantera att det inte blir dyrare än 1500 ?, Det kunde han inte garantera...Så finns det några billigare allternativ ?, Fan vad surt detta känns är ju inte alls längesen jag köpte den.
 

max

Dancing Queen
Gäller att ta det försiktigt när man drar upp klockan, minskat slitage på kronans och axelns gäng är den största anledningen till att jag använder watch winder.

Om du tittar så borde du se om axeln åkt ut eller inte. Billigare är ju såklart att plocka isär själv och se vad som gått snett och göra jobbet själv. Urmakaren kommer ju inte byta mer än nödvändigt ändå så jag vet inte hur stor vinsten är, det enda är ju att han såklart inte kan garantera ett pris utan att ha sett klockan, han kan ju inte ha en aning om omfattningen över telefon. Be honom göra en okulär kontroll och ringa med prisförslag innan han påbörjar arbetet.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
1500, är inte det ungefär vad en ny Davosa kostar? Case closed isåfall! :)
 

calzone

Vacheron
Max : Han var nästan helt säker på att kronan måste bytas...Men är det ngn vänlig själ på forumet som har en fix så tackar jag inte nej för en billigare peng :), JakobZ en ny Davosa Ternos kostar närmare 6000...Jag gav själv strax över 2K för min. Jag gillar klockan och fixar den sålänge det inte kostar mer än vad jag gav för den.
 
Topp