• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trasigt fast bandstift.

Nyte

Breitling
Jag la nyligen vantarna på en gammal Longines från 40-tal som hade ett trasigt bandstift (som dock fanns kvar och följde med).
Inga problem, tänkte jag, 18mm-stift har jag liggande, så det är väl bara att fixa.
Icke. Dessa stift ser ut att vara fasta och lödda.
På ena bandhornet är stiftet avbrutet och sitter kvar i hålet, på andra sidan har det lossnat utan att gå av.
Frågan nu är väl om det finns någon här som vet hur man enklast skulle kunna fixa dit ett bandstift.
Nedan finns bilder på stiftet som sitter kvar, bilder på bandhornen där det gått av och slutligen en bild på stiftet som gått av.
Tackar ödmjukast i förväg för eventuella tips.
29cm2ap.jpg

rrqfiv.jpg

dmtx5l.jpg

2s0crol.jpg
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Töm boetten på verk och packningar.
Försök sedan värma upp bandhornet för att se om det är lödtenn dom satt det med.
Du kan ha tur.
Annars vet jag inte. Borra hål i bandhornen? Blir lättare bandbyte då. :)
 

rogart-63

Patek
En lödkolv skulle nog funka att testa med. Tror knappt du behöver tömma boetten då . Alternativt skrapa med en kniv? Är det mjukt så är det lödtenn? Ser ut som en shoulderless springbar som suttit där innan .
 
Topp