• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trasigt stift kvar i luggen(?)

snajgel

Panerai
Har en gammal seiko där en bit av ett stift sitter kvar i hålet på luggen (heter det så på svenska).

Har testat att pilla med en nål men får inte ut biten.

Någon som har tips?
 

rogart-63

Patek
Lite försiktigt med värme från en tändare eller ljus på luggen så eventuell gogga mjukas upp och knaka lite kanske och pilla.
 

snajgel

Panerai
Tack för alla tips!

Borra vågar jag nog inte. ;)

Ska börja med att testa wd40 och om inte det funkar gillar jag Cheepo63s ide med superlimmet! :)

Återkommer med resultat.
 

snajgel

Panerai
Blev till att prova med superlimmet men får det inte att fästa ordentligt. Kanske är jag för feg för att det ska fastna ännu bättre..

Testat med wd40 och att knacka försiktigt från alla håll men inte heller det gjorde susen.. :(
 

_jonte

Patek
Blev till att prova med superlimmet men får det inte att fästa ordentligt. Kanske är jag för feg för att det ska fastna ännu bättre..

Testat med wd40 och att knacka försiktigt från alla håll men inte heller det gjorde susen.. :(
Superlim aktiveras av fukt... Så andas vattenånga på det så härdar det mycket fortare. Sen kanske det inte funkar ändå... :rolleyes:
 

jabla

Sarlacc
Blev till att prova med superlimmet men får det inte att fästa ordentligt. Kanske är jag för feg för att det ska fastna ännu bättre.. :(
Prova med superlim i gel-form inte det tunnflytande. Det fyller ut bättre när passformen inte är perfekt.
Avfetta med aceton och sätt maskeringstape med ett litet hål i över bandhornet.
 

snajgel

Panerai
Den har fått ligga ett tag med omgångar av wd40 + att jag har knackat på den lite då och då. Men ingen framgång.
Vågar inte riktigt trixa med lim då jag är rädd att allt ska sätte sig ännu mer.
Ultraljudsbad har jag inte tillgång till.
 
Topp