• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Traska Freediver, microrecension av ett microbrand

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Efter ett par veckor med min Traska Freediver så tyckte jag att det kanske var dags för en liten genomgång :)

Jag är egentligen inte en microbrandfantast men när denna dök upp för kanske ett år sedan fastnade jag direkt för den lite udda färgkombinationen med mintgrön tavla och mörkgrå stålboett. Jag tror att det var här på KS jag först såg den och då antagligen i en av våra mer aktiva och trevliga trådar och microbrands och affordables. Har ni inte kikat där inne så gör det, men det kan vara farligt för plånboken ;)

Anyhow så blev det inget köp för min del, dels för att jag tyckte att det var lite mycket pengar (375usd - 400usd + tull = ca4350sek - 4625sek 28/11-2018) och dels för att mitt klockkonto är nästan obefintligt. Men med det sagt så har jag ändå kikat runt och letat efter en begagnad men eftersom det är en tämligen ovanlig och okänd klocka har ingen till vettigt pris dykt upp... förrens för en månad sen. Utav ren slump snubblade jag över mitt ex., med den färgkombon jag ville ha, till salu med en liten rabatt av en early backer som inte ens packat upp och plastat av klockan. Det var svårt att låta bli att klicka på köp nu knappen och vips så landade den i brevlådan två veckor senare. Tror inte att hans annons han vara uppe mer än en minut eller två innan jag köpte den :)

Traska är som sagt ett nytt microbrand. De är baserade i Florida och drivs utav en nyutexaminerad ung entrepreneur som passade på att lära sig kinesiska under skoltiden. Han åkte sen till Kina för att få sin klocka tillverkad precis som så många andra microbrands, skillnaden här var dock att alla delar är tillverkade just för den här klockan och att ägaren själv var på plats under tillverkningen för att säkerställa att klockorna blev precis som han ville ha dem och att varje klocka höll rätt kvalitet. Totalt blev det 200 klockor i sex olika färgkombinationer.

En sak som gjorde att jag gillade just den här modellen var förutom färgen den beskedliga storleken. Klockan mäter 40mm i diameter och med sin vintageinspirerade design så saknar den kronskydd vilket gör den både snyggare och smidigare tycker jag. Tjockleken är dock en av sakerna jag inte gillar med klockan och den mäter 12,5mm hög. Inte jättetjock alltså, men för min smak något hög. Länken är solid med solida ändlänkar och mäter 20mm som smalnar av till 18mm vid låset. Länken är helt fantastisk med en riktigt bra kavlitetskänsla, tyvärr är den något stel fast det kanske är något som ger sig med tiden. Gillar man dock inte länken är den trevlig att testa nya band på och klockan har borrade bandhorn. Lug2lug mäter den 48mm.

Både boett och länk är tillverkad i 316L rostfritt stål men stålet är hårdhetsbehandlat och är därför betydligt mörkare i färgen än en ren stålklocka. Skulle beskriva färgen som ett mellanting mellan stål och titan. Hårdhetsbehandling verkar också fungera ganska bra. Jag har använt den i princip dagligen i två veckor och inte varit speciellt snäll mot den men hittar ingen repa eller ens en swirl på klockan.

Kronan är lite större och därmed lättmanövrerad. Kronan är signerad och skruvad vilket ger klockan 10atm wr. Lite lite wr för att vara en riktig dykare men fullt tillräckligt för att man skall slippa oroa sig när man plaskar omkring i poolen.

Bezeln är på min klocka är i stål med stålinlägg. Den är unidirectional 120klick, markeringarna är etsade och fyllda med svart färg. Det finns ingen lume förutom pärlan vid kl12, men den lyser fint och är väldigt vit. Klicken är lite lite diffusa men bättre än t.ex. hos en standard Seikodykare. Det mest positiva man kan säga om bezeln är att den är lättanvänd med raka och räfflade kanter. Klockan finns även med ett svart safirglas inlägg för 25usd mer, men jag tycker personligen att den är snyggare med ett stålfärgat inlägg.

Glaset är ett dubbelkupat safirglas med AR. Glaset ger inte speciellt mycket distortion men istället har det en "förstorande" effekt som gör att den trevliga tavlan poppar ännu mer.

Stjärnan hos den här modellen tycker jag är tavlan. Min klocka har den mintgröna tavlan. Färgen är svagt metallisk och chapterringen är i samma färg. Tavlan fångar ljuset helt fantastiskt och ger klockan en rejäl "wrist presence" trots att den är ganska liten. Texten, loggan och minut markeringarna är tryckta och timindex är applicerade. Visarna och index är individuellt laserutskurna och ser knivskarpa ut. Texten är inte lika skarp, men ändå klart godkänt tryck. Lumen är BGW9 och är även den ganska bra.

Inuti tickar ett Seiko NH38 som är versionen utan datum av den mer kända NH35/4r35. Verket tickar i 21600bph, har 24 juveler, 41timmars kraftreserv, laddning åt båda hållen, hacking och handwind. Det är väl inte det sexigaste verket man kan hitta men den är känd för sin tillförlitlighet. Likaså misstänker jag verken är regulerade i Traska-klockorna och min har tickat på med +2spd.

Finishen är väldigt bra. Boett, länk och lås är borstade. Boetten har fina skarpa fasade kanter som är polerade. Det enda jag har hittat som stör mig lite lite är ett av indexen sitter kanske några hundradels milimeter fel. Det är inget man ser förutom när klockan är exakt på timmen vid det indexet och spetsen på visaren inte möter varandra exakt. Det roliga är att om det hade varit hederliga feta seiko index så hade jag inte sett det, men när visarna och indexen är så skarpa som det är så ser man det om man titta noga.

Nu lite bilder.

2018-11-28.png
R1060261.JPG
R1060242.JPG
R1060256.JPG

R1060243.JPG
R1060244.JPG
R1060245.JPG
R1060246.JPG
R1060251.JPG
R1060252.JPG
R1060254.JPG
R1060255.JPG
R1060259.JPG
R1060260.JPG
8B409BBA-821B-4AE1-8BB6-F1A1C5C1AFD4.JPEG
1B2FA6FE-8F43-4728-B822-CCB76DD47970.JPEG
2675B417-D388-4BF5-9CC1-E8DEF3B181FE.JPEG


Väl mött :D
 
Senast ändrad:

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Efter ett par veckor med min Traska Freediver så tyckte jag att det kanske var dags för en liten genomgång :)

Jag är egentligen inte en microbrandfantast men när denna dök upp för kanske ett år sedan fastnade jag direkt för den lite udda färgkombinationen med mintgrön tavla och mörkgrå stålboett. Jag tror att det var här på KS jag först såg den och då antagligen i en av våra mer aktiva och trevliga trådar och microbrands och affordables. Har ni inte kikat där inne så gör det, men det kan vara farligt för plånboken ;)

Anyhow så blev det inget köp för min del, dels för att jag tyckte att det var lite mycket pengar (375usd + tull) och dels för att mitt klockkonto är nästan obefintligt. Men med det sagt så har jag ändå kikat runt och letat efter en begagnad men eftersom det är en tämligen ovanlig och okänd klocka har ingen till vettigt pris dykt upp... förrens för en månad sen. Utav ren slump snubblade jag över mitt ex., men den färgkombon jag ville ha, till salu med en liten rabatt av en early backer som inte ens packat upp och plastat av klockan. Det var svårt att låta bli att klicka på köp nu knappen och vips så landade den i brevlådan två veckor senare. Tror inte att hans annons han vara uppe mer än en minut eller två innan jag köpte den :)

Traska är som sagt ett nytt microbrand. De är baserade i Florida och drivs utan en nyutexaminerad ung entrepreneur som passade på att lära sig kinesiska under skoltiden. Han åkte sen till Kina för att få sin klocka tillverkad precis som så många andra microbrands, skillnaden här var dock att alla delar är tillverkade just för den här klockan och att ägaren själv var på plats under tillverkningen för att säkerställa att klockorna blev precis som han ville ha dem och att varje klocka höll rätt kvalitet. Totalt blev det 200 klockor i sex olika färgkombinationer med pris mellan 375 och 400usd

En sak som gjorde att jag gillade just den här modellen var förutom färgen den beskedliga storleken. Klockan mäter 40mm i diameter och med sin vintageinspirerade design så saknar den kronskydd vilket gör den både snyggare och smidigare tycker jag. Tjockleken är dock en av sakerna jag inte gillar med klockan och den mäter 12,5mm hög. Inte jättetjock alltså, men för min smak något hög. Länken är solid med solida ändlänkar och mäter 20mm som smalnar av till 18mm vid låset. Länken är helt fantastisk med en riktigt bra kavlitetskänsla, tyvärr är den något stel fast det kanske är något som ger sig med tiden. Gillar man dock inte länken är det trevliga att testa nya band på och klockan har borrade bandhorn. Lug2lug mäter den 48mm.

Både boett och länk är tillverkad i 316L rostfritt stål men stålet är hårdhetsbehandlat och är därför betydligt mörkare i färgen än en ren stålklocka. Skulle beskriva färgen som ett mellanting mellan stål och titan. Hårdhetsbehandling verkar också fungera ganska bra. Jag har använt den i princip dagligen i två veckor och inte varit speciellt snäll mot den men hittar ingen repa eller ens en swirl på klockan.

Glaset är ett dubbelkupat safirglas med AR. Glaset ger inte speciellt mycket distortion men istället har det en "förstorande" effekt som gör att den trevlig tavlan poppar ännu mer.

Stjärnan hos den här modellen tycker jag är tavlan. Min klocka har den mintgröna tavlan. Färgen är svagt metallisk och chapterringen är i samma färg. Tavlan fångar ljuset helt fantastiskt och ger klockan en rejäl "wrist presence" trots att den är ganska liten. Texten, loggan och minut markeringarna är tryckta och timindex är applicerade. Visarna och index är individuellt laserutskurna och ser knivskarpa ut. Texten är inte lika skarp, men ändå klart godkänt tryck. Lumen är BGW9 och är även den ganska bra.

Inuti tickar ett Seiko NH38 som är versionen utan datum av den mer kända NH35/4r35. Verket tickar i 21600bph, har 24 juveler, 41timmars kraftreserv, laddning åt båda hållen, hacking och handwind. Det är väl inte det sexigaste verket man kan hitta men den är känd för sin tillförlitlighet. Likaså misstänker jag verken är regulerade i Traska-klockorna och min har tickat på med +2spd.

Finishen är väldigt bra. Boett, länk och lås är borstade. Boetten har fina skarpa fasade kanter som är polerade. Det enda jag har hittat som stör mig lite lite är ett av indexen sitter kanske några hundradels milimeter fel. Det är inget man ser förutom när klockan är exakt på timmen vid det indexet och spetsen på visaren inte möter varandra exakt. Det roliga är att om det hade varit hederliga feta seiko index så hade jag inte sett det, men när visarna och indexen är så skarpa som det är så ser man det om man titta noga.

Nu lite bilder.

2018-11-28.png
R1060261.JPG
R1060242.JPG
R1060256.JPG

R1060243.JPG
R1060244.JPG
R1060245.JPG
R1060246.JPG
R1060251.JPG
R1060252.JPG
R1060254.JPG
R1060255.JPG
R1060259.JPG
R1060260.JPG
8B409BBA-821B-4AE1-8BB6-F1A1C5C1AFD4.JPEG
1B2FA6FE-8F43-4728-B822-CCB76DD47970.JPEG
2675B417-D388-4BF5-9CC1-E8DEF3B181FE.JPEG


Väl mött :D
Trevlig klocka och bra skrivet. Den är en riktig fullträff.
 
Topp