• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tre exklusiva urmakare döms för brott mot penningtvättlagen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Hur tänker du nu, kärnan till problemet är ju kontanter? Om jag ville finansiera terrorism med värdetransportrånade-kontanter är det ju ett utmärkt sätt att köpa lyxvaror som är lättsålda på begagnatmarknaden och på så vis tvätta pengarna. Att sälja en helt ny Rolex 20% under listpris är ju betydligt bättre avans än vad det brukade vara att sälja sina färgade femhundringar för hudra kronor/sedel.
Det blev en väldig diskussion om kontanter i allmänhet som ledde bort från huvudsaken tycker jag. Visst är kontanter en del av penningtvättsproblemet, men det betyder ju inte att kontanter är generellt dåligt eller att andra betalningssätt är ett angrepp på den personliga integriteten.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det blev en väldig diskussion om kontanter i allmänhet som ledde bort från huvudsaken tycker jag. Visst är kontanter en del av penningtvättsproblemet, men det betyder ju inte att kontanter är generellt dåligt eller att andra betalningssätt är ett angrepp på den personliga integriteten.
då förstår jag vad du menar :)
 

v0n

Patek
2-Faktor
Om du köpte en klocka av mig för 100K skulle du naturligtvis få kvitto på VÅR affär, men mitt kvitto ifrån MIN affär kan du inte göra anspråk på ;)
Jätte jättelångt ifrån min poäng och det vet du din lurifax 😆

Så här då, kan man på något sätt skydda sig från att köpa en klocka som är köpt med smutsiga pengar, och som DU därmed själv blir delaktig i själva penningtvätten?
Jag vill tro det genom att använda sitt sunda förnuft, men jag vill också tro att dom flesta inte vill/kan tänka och se den brutala verkligheten i vitögat.
Om vi håller oss till KS är det naivt att tro att alla medlemmar har rent mjöl i påsen, fiffel & båg existerar överallt i samhället och i alla samhällsklasser.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det blev en väldig diskussion om kontanter i allmänhet som ledde bort från huvudsaken tycker jag. Visst är kontanter en del av penningtvättsproblemet, men det betyder ju inte att kontanter är generellt dåligt eller att andra betalningssätt är ett angrepp på den personliga integriteten.
Finns egentligen ingen motsats därimellan. Det är inte förbjudet att använda kontanter, däremot är det otillåtet att ta emot dem utan att göra en rimlig och reglerad efterforskning om pengarnas ursprung. Det har klockhandlarna helt enkelt bara bortsett från och därmed sanktionsavgifterna. Kontanterna i sig var inte problemet.
 

mrcasual

Omega
2-Faktor
Har du fått originalkvitto på en begagnad bil någon gång? Jag tror endast det hänt mig en eller två gånger (på ca 25 bilar)
Poängen är fortfarande att kvittot är ett bevis på affären mellan parterna som gör affären. Kvitto nummer ett har alltså inget värde alls för ägare nummer åtta. Det har till och med varit fall där originalhandlingar finns, men klockan blivit stulen tillsammans med alla papper och ägare nummer åtta får stora problem när klockan lämnas på service...
Precis, som köpare vill jag minimera risken för senare problem och inte heller stödja olovliga varor. Därför är det intressant att säljaren kan stärka att denne kommit över klockan på hederligt vis.

Visst finns det inga garantier, men varje del i värdekedjan som saknas bör åtminstone medföra lägre pris eftersom risken med affären är högre
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Precis, som köpare vill jag minimera risken för senare problem och inte heller stödja olovliga varor. Därför är det intressant att säljaren kan stärka att denne kommit över klockan på hederligt vis.

Visst finns det inga garantier, men varje del i värdekedjan som saknas bör åtminstone medföra lägre pris eftersom risken med affären är högre
Av dom affärer jag gjort på forumet är det verkligen inte vanligt med originalkvitto, även om det är första ägaren men köper av. Man får givetvis alla andra papper som hör till klockan, men inte någon annans kvitto.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
@hook @Leben @Jacob
Har ni möjlighet att låsa tråden?

Är du på trådlåsningskrigsstigen bara för att OWG-tråden låstes 😂

revenge-gif-11.gif
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Varför skulle tråden låsas? Om det här forumet ska bestå uteslutande av ytterligare en meningslös ryggdunkningstråd om senaste Rolexsläppet så kommer det att dö sotdöden. Att Sverige största klockförsäljare har orent mjöl i påsen är väl relevant om nåt för ett klockcommunity.
 

Henrik B

Breitling
Min egen personliga åsikt är att klockbranschen är extremt smutsig. Fejk-köer, gråhandel och nu penningtvätt. Jag har tappat suget helt.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Min egen personliga åsikt är att klockbranschen är extremt smutsig. Fejk-köer, gråhandel och nu penningtvätt. Jag har tappat suget helt.

Det är oerhört enkelt att undvika alla de företeelserna du listar så det är verkligen inget att tappa sugen över 🌞

...om det inte nu är så att du enbart är intresserad av stålsport från Rolex och/eller Patek. Då förstår jag att man tappar sugen gällande gråhandeln och köerna. Men det finns en ocean av andra märken och modeller att grotta ner sig i och ha roligt med .
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Varför skulle tråden låsas? Om det här forumet ska bestå uteslutande av ytterligare en meningslös ryggdunkningstråd om senaste Rolexsläppet så kommer det att dö sotdöden. Att Sverige största klockförsäljare har orent mjöl i påsen är väl relevant om nåt för ett klockcommunity.
Absolut relevant att diskutera klockförsäljare men när det blir mer diskussion om vem som har rätt och fel kring kontanthantering så har vi ju lämnat klockförsäljarna för länge sen...
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Ser ofta att folk vädrar sin frustration över att vi sakta men säkert är på väg mot ett kontantlöst samhälle. I min värld är det bara svartjobbare, missbrukare och kriminella som spenderar med kontanter. Vad vore nackdelen med att begränsa dessa gruppers betalningsförmåga?
Då undrar man lite vilken värld du lever i?! Själv bor jag på vischan. Över hälften av bondgubbarna på +60 år ser ut som frågetecken när man nämner swish eller BankID. På sin höjd kan de tänka sig en check som betalningsmedel, men cash is king!
Förstår självklart varför lagarna mot penningtvätt finns men finner det lite läskigt ibland att staten/banken skall ha koll på precis allt man handlar och av vem.
Exakt. Vad jag köper och av vem ska alla skita högaktningsfullt i! Det är min ensak och ingen annans.
Varför skulle jag tro det? Sluta larva dig.
Tänk på att 40-talisterna som byggt stora delar av vårt moderna samhälle med internetbanker osv har börjat fylla 80 år. Det måste vara en försvinnande liten andel av befolkningen som inte vet hur man betalar med kort och de kan säkert få hjälp eller så är det andra som handlar åt dem.
I storstäderna är det möjligt att det ser ut så?! Men vårt avlånga land innehåller mer än bara städer och fortfarande en oerhört del av vår åldrande befolkning som föredrar kontanter. Varför ska de tvingas avstå ett fullgott betalningsmedel?
Inte nödvändigtvis. Vi har slutat använda utbankade kopparmynt som valuta, varför skulle vi inte kunna ersätta papperslappar när det kommit något bättre.

Nu bor ju du i ett bankmässigt U-land men här i Sverige är det uteslutande kriminalitet eller svartjobb bakom kontanter. Ingen tar ut sin vita lön i cash. Händer inte. De här berömda pensionärerna som inte kan använda kort är obeskrivligt få.
Som redan påtalat är ”uteslutande kriminalitet” långt ifrån sanningen. Kanske även är så i din bekantskapskrets att majoriteten av pensionärer använder kort. Men det är inte representativt för hela befolkningen. Jag känner säkert ett 10-tal äldre som enbart använder kontanter. Allt annat är uteslutet.


Utöver detta anser jag, högst personligt, att ett kontantlöst samhälle försvårar för unga barn att lära sig pengars värde. Min 7-åring vill ha sin 20-lapp i veckopeng som han kan spara i sin ”skattkista” Med jämna mellanrum tar han fram alla sina pengar och räknar dem, jämför sedan med vad det tv-spel han vill ha kostat osv. Räknar då även ut hur många veckor till han behöver spara. Alternativt jobba med mig här hemma. Detta TROR jag inte blir lika effektivt om han för in 20:- på sitt bankkonto med jämna mellanrum.

Jävlar! Snart kommer ekobrott och knackar på! Jag erkände precis att jag avlönar mitt barn svart! För jag betalar knappast skatt, moms och sociala avgifter på den lönen jag betalar ut till honom kontant när man t.ex kört ved osv
 

lofgreno

Audemars
Tycker det är en intressant diskussion. Jag är all for att man ska kunna använda kontanter. Men att köpa klockor med cash för 200-300k är ju inte rimligt. Det finns ju anledningar till att regler skapas för sånt här.

Och i sanningens namn, gillar man det inte så är det väl bara att inte läsa tråden? :)
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Varför snackar ingen om gråhandeln och turismen? Kan det vara så att gråhandlare från omvärlden tagit sig hit och betalat cash? Det kryllar av asiater som åker bus i stockholmsinnerstan på somrarna, de köper och betalar cash?
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Säker på att butikerna erbjuder öppet köp då? Sist jag kollade så fanns det bara bytesrätt...
Nej, det gör de ju oftast inte. De har ingen skyldighet att erbjuda bytesrätt heller. Såvida inte köpet är gjort online. Då kommer distansköplagen in.
Min poäng däremot var att det är ett sätt att få ut pengar från företag istället för att betala skatt osv. Som beskrevs i annat inlägg. Har svårt att se att den mängden klockor som annonseras på det sättet är ånger/felköp eller liknande då det oftast är hyfsat attraktiva/lättsålda modeller som omsätts relativt snabbt
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Nej, det gör de ju oftast inte. De har ingen skyldighet att erbjuda bytesrätt heller. Såvida inte köpet är gjort online. Då kommer distansköplagen in.
Min poäng däremot var att det är ett sätt att få ut pengar från företag istället för att betala skatt osv. Som beskrevs i annat inlägg. Har svårt att se att den mängden klockor som annonseras på det sättet är ånger/felköp eller liknande då det oftast är hyfsat attraktiva/lättsålda modeller som omsätts relativt snabbt
I vissa fall tror jag att det är klockor som folk har varit tvungna att köpa för att få köpa klockan som de verkligen vill ha
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Nej, det gör de ju oftast inte. De har ingen skyldighet att erbjuda bytesrätt heller. Såvida inte köpet är gjort online. Då kommer distansköplagen in.
Min poäng däremot var att det är ett sätt att få ut pengar från företag istället för att betala skatt osv. Som beskrevs i annat inlägg. Har svårt att se att den mängden klockor som annonseras på det sättet är ånger/felköp eller liknande då det oftast är hyfsat attraktiva/lättsålda modeller som omsätts relativt snabbt
Att köpa en klocka på företaget och sälja privat är lika olagligt som att ta ut pengarna direkt ur företaget, så jag ser inte riktigt poängen med upplägget?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nej, det gör de ju oftast inte. De har ingen skyldighet att erbjuda bytesrätt heller. Såvida inte köpet är gjort online. Då kommer distansköplagen in.
Min poäng däremot var att det är ett sätt att få ut pengar från företag istället för att betala skatt osv. Som beskrevs i annat inlägg. Har svårt att se att den mängden klockor som annonseras på det sättet är ånger/felköp eller liknande då det oftast är hyfsat attraktiva/lättsålda modeller som omsätts relativt snabbt
Det går inte ihop. Klockorna finns kvar i bokföringen då om inte försäljningen redovisats.

Men om AD skriver kontorspapper eller nåt på kvittot så funkar det i teorin. Riktigt så fula tror jag de inte är dock 😉
 

Nemo

Omega
2-Faktor
Dem klarade sig med en smäll på fingrarna denna gång. Undrar vad som krävs för att de skall få näringsförbud ^^
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Bokföring etc får ni pratat på annat håll.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp