• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trender - Kommande uppstickare

JohanHLM

Rolex
Många gånger har jag reflekterat över hur snabbt trender och priser förändras på klockor och även om vintage priserna generellt ökat under många år finns det en hel del rejäla uppstickare. Det vore därför kul att höra vad ni andra tror kommer sticka iväg på 5-10 års sikt? Dvs. vilka modeller blir de nya Heuer 2448, UG Compax eller 5508?

Även om UG och Rolex ökat bra i värde över en längre tid har värdeutvecklingen på Heuer varit helt galen under de senaste åren.
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/2651/vara/1017827
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/1003/vara/219116
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/1232/vara/276169

Min tro är att medelmåttiga exemplar av ovan de klockor som har haft en värdestegring likt exemplena ovan inte kommer att fortsätta sin värdeökning utan stanna av alt. sjunka. När det kommer till riktigt fina exemplar är jag mer osäker och det kan mycket väl vara så att de fortsatt kommer att öka i värde dock inte med samma procentuella värdeökning som tidigare.

Personligen tror jag att enkla dressade klockor kommer ha en bra procentuell värdeökning under de kommande åren tillsammans med klockor med komplikationer som inte stuckit iväg prismässigt under de senare åren.

Nedan är ett antal exempel på både billigare och dyrare klockor som jag tror kan få ökad popularitet framöver.

Budget
IMG_1110.JPG

IMG_1104.JPG

IMG_1106.JPG


IMG_1115.JPG

IMG_1107.JPG
IMG_1108.JPG
IMG_1109.JPG

IMG_1113.JPG
IMG_1114.JPG



Lite mer exklusiva
IMG_1099.JPG
IMG_1098.JPG
IMG_1096.JPG
IMG_1095.JPG


IMG_1101.JPG

IMG_1102.JPG


Samtliga klockor ovan är ju långt ifrån impopulära idag så frågan är om någon av er är bättre på att se i spåkulan och kan hitta något som i princip inte väcker något intresse alls idag men som alla kommer vilja ha om 5-10 år?

@Aurum det känns som att du träffat rätt flertalet gånger även om du förvisso kanske inte sålt på den högsta peaken.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag tror att många klockor med inhouseverk kommer att dala i pris sett över tid. Vinnarna kommer att vara klockor med få komplikationer med bra ETA-verk. Servicepriserna kommer att gå upp på inhouse. Köparna kommer att söka sig till ur med verk som alla urmakare kan serva. Där kommer det att finnas konkurrens som håller servicepriserna nere. Det finns en risk att marknaden kommer att översvämmas av klockor med riktigt slitna inhouseverk.
 
Senast ändrad:

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tror fina vintageklockor överlag kommer öka i pris/värde. Det är visserligen bara en känsla jag har men att kunna köpa en riktigt schysst Omega, Certina, Tissot mm för några tusenlappar är förvånande egentligen. Trenden med stora klockor är på tillbakagång och skulle den trenden fortsätta gå mot mindre klockor blir vintage ännu mer intressant.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nu är vi förvisso i vintagetråden men det kan väll inte bara finnas bakåtsträvare här? ;)
Bidra nu med era vildaste gissningar!
Jag tycker generellt att stämgaffelur är undervärderade, du får en fungerande kronometerklassad Omega för 3-4k med ett historiskt intressant verk som är välbyggt och fint finisherat.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Rent historiskt så brukar de största ökningarna vara på klockor som ligger inom rimliga prisnivåer. Typ 50-100k. När klockor väl passerar typ 150-200 så brukar priserna på icke-unika klockor lugna sig. Enkla exempel är stålkronografer där Daytonan gick upp och blev ouppnålig för oss vanliga dödliga så sprang UG iväg. När UGn blev ouppnålig så gick Heuers efter.. För att hitta nästa raket så är det bara att leta efter klassisk design i lägre priser. Kanske Breitling?

Överlag så tror jag att man ska satsa på skick om man vill ha bra hävstång. Det gäller nog oavsett märke. Klockor i visuellt pangskick kommer att öka mycket och tyvärr så går mint före ärligt vissa gånger. Köper man dyrt så ska man iaf akta sig för average eller dåligt skick av en dyr modell. Här tror jag att marknaden kan vika och att man sitter fast med en svårsåld, dyr pryl.
 

JohanHLM

Rolex
Rent historiskt så brukar de största ökningarna vara på klockor som ligger inom rimliga prisnivåer. Typ 50-100k. När klockor väl passerar typ 150-200 så brukar priserna på icke-unika klockor lugna sig. Enkla exempel är stålkronografer där Daytonan gick upp och blev ouppnålig för oss vanliga dödliga så sprang UG iväg. När UGn blev ouppnålig så gick Heuers efter.. För att hitta nästa raket så är det bara att leta efter klassisk design i lägre priser. Kanske Breitling?

Överlag så tror jag att man ska satsa på skick om man vill ha bra hävstång. Det gäller nog oavsett märke. Klockor i visuellt pangskick kommer att öka mycket och tyvärr så går mint före ärligt vissa gånger. Köper man dyrt så ska man iaf akta sig för average eller dåligt skick av en dyr modell. Här tror jag att marknaden kan vika och att man sitter fast med en svårsåld, dyr pryl.
Tycker det du nämner om skick är väldigt intressant. På vissa märke/modeller skiljer det oerhört mycket (räknat i %) om klockan är i mint skick medan det på andra modeller gör betydligt mindre. Personligen har jag svårt för dressade klockor med defekter men kan acceptera det på en kraftig dykare men här verkar inte alla tänka lika.
Har du märkt av någon avmattning/sjunkande priser internationellt på ovanligare Rolex som inte hålller toppskick eller fortsätter även de att öka? Själv har jag väldigt svårt att förstå att en kass 5513/1680 med utbytta/skadade visare och tavla kostar över 50tkr. Att en i riktigt bra skick kostar 150tkr är inte lika konstigt i mina ögon.
 

JohanHLM

Rolex
Jag tycker generellt att stämgaffelur är undervärderade, du får en fungerande kronometerklassad Omega för 3-4k med ett historiskt intressant verk som är välbyggt och fint finisherat.
Håller med!
Så länge det räcker med ett vanligt batteribyte kommer man dessutom väldigt billigt undan. Problemet är väll när när batteribyte inte räcker, då får man skicka den utomlands och leva på hoppet.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Håller med!
Så länge det räcker med ett vanligt batteribyte kommer man dessutom väldigt billigt undan. Problemet är väll när när batteribyte inte räcker, då får man skicka den utomlands och leva på hoppet.
Visst, hoppet. Men att skicka utomlands är ju inte speciellt dyrt eller riskfyllt. Sedan är service relativt billigt... :)
 

JohanHLM

Rolex
Tror precis som @Per nämner ovan att vintage Breitling är på uppgång. Vid de senaste kvalitetsauktioner har det dykt upp fler o fler och dessutom har de ökat ganska rejält från utgångspriset (vilket i vissa fall förvisso är väldigt lågt satt).
När 70/80-talisterna blir pensionärer och nostalgiska tror jag vi kommer se en rejäl efterfrågan på Chronomater från 90-talet.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tycker det du nämner om skick är väldigt intressant. På vissa märke/modeller skiljer det oerhört mycket (räknat i %) om klockan är i mint skick medan det på andra modeller gör betydligt mindre. Personligen har jag svårt för dressade klockor med defekter men kan acceptera det på en kraftig dykare men här verkar inte alla tänka lika.
Har du märkt av någon avmattning/sjunkande priser internationellt på ovanligare Rolex som inte hålller toppskick eller fortsätter även de att öka? Själv har jag väldigt svårt att förstå att en kass 5513/1680 med utbytta/skadade visare och tavla kostar över 50tkr. Att en i riktigt bra skick kostar 150tkr är inte lika konstigt i mina ögon.
Det viktigaste är väl för all del att saker är i korrekt konfiguration. Sedan beroende på typ av klocka så kan slitage vara mer eller mindre accepterat. Bytta delar är aldrig bra om du vill känna dig trygg med att priset ska gå upp. NOS är något som stuckit enormt i pris men det är ju rätt enkelt att förstå iom det finns så få exemplar som legat orörda i 40-50 år.

Gällande sportrollar så finns det många exempel på saker som knappt rört sig alls de senaste åren. Iaf inte lika galet som mycket annat. Kolla på rödsubbar, dubbelröda, 1655 och andra matta modeller som var stekheta för 5-10år sedan så har de egentligen inte ökat mycket alls. Samma sak gäller med tex Milgauss 1019. Det som har ökat oerhört är gilt-modeller och daytonor. Samtidigt som rödsubbar och dubbelröda stagnerat något så har vita 1680/1665 och matta 5513/1675 ökat rejält. Sedan så finns det givetvis undantag då pangskick blivit dyrt oavsett referens. Även tex Comex och milsubbar har stått hyfsat still efter att ha varit graal-klockor förr i tiden. De är självklart fortfarande dyra men de har inte direkt haft någon större utveckling. Samtidigt så har MN-Tudor ökat rejält men här är bara ytterligare ett tecken på att de ökat för de varit billiga i jämförelse med annat.
 

JohanHLM

Rolex
Det viktigaste är väl för all del att saker är i korrekt konfiguration. Sedan beroende på typ av klocka så kan slitage vara mer eller mindre accepterat. Bytta delar är aldrig bra om du vill känna dig trygg med att priset ska gå upp. NOS är något som stuckit enormt i pris men det är ju rätt enkelt att förstå iom det finns så få exemplar som legat orörda i 40-50 år.

Gällande sportrollar så finns det många exempel på saker som knappt rört sig alls de senaste åren. Iaf inte lika galet som mycket annat. Kolla på rödsubbar, dubbelröda, 1655 och andra matta modeller som var stekheta för 5-10år sedan så har de egentligen inte ökat mycket alls. Samma sak gäller med tex Milgauss 1019. Det som har ökat oerhört är gilt-modeller och daytonor. Samtidigt som rödsubbar och dubbelröda stagnerat något så har vita 1680/1665 och matta 5513/1675 ökat rejält. Sedan så finns det givetvis undantag då pangskick blivit dyrt oavsett referens. Även tex Comex och milsubbar har stått hyfsat still efter att ha varit graal-klockor förr i tiden. De är självklart fortfarande dyra men de har inte direkt haft någon större utveckling. Samtidigt så har MN-Tudor ökat rejält men här är bara ytterligare ett tecken på att de ökat för de varit billiga i jämförelse med annat.
Se där!
Har väldigt dålig koll på de som tidigare varit utanför min prisrange och trodde de stuckit minst lika mycket som övriga men så är bevisligen inte fallet. Jag har förvisso uppmärksammat att 1655, som var väldigt populär för några år sedan, verkar ha stagnerat i pris. Det känns som att Tudor överlag ökat rejält i värde under de senaste 5-10 åren. Har för mig jag sålde min Snowflake 2012-2013 för 20k och sedan dess har det ju varit en bra ökning.

Bland de mer exklusiva tillverkarna ex. PP verkar det enbart vara enstaka modeller som stuckit iväg.

Jag vet inte om JLC Memovox var väldigt heta för 10 år sedan men där verkar det i princip inte vara någon värdestegring alls. Personligen gillar jag modellen så för min del är det bara en fördel.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Se där!
Har väldigt dålig koll på de som tidigare varit utanför min prisrange och trodde de stuckit minst lika mycket som övriga men så är bevisligen inte fallet. Jag har förvisso uppmärksammat att 1655, som var väldigt populär för några år sedan, verkar ha stagnerat i pris. Det känns som att Tudor överlag ökat rejält i värde under de senaste 5-10 åren. Har för mig jag sålde min Snowflake 2012-2013 för 20k och sedan dess har det ju varit en bra ökning.

Bland de mer exklusiva tillverkarna ex. PP verkar det enbart vara enstaka modeller som stuckit iväg.

Jag vet inte om JLC Memovox var väldigt heta för 10 år sedan men där verkar det i princip inte vara någon värdestegring alls. Personligen gillar jag modellen så för min del är det bara en fördel.
Att snowflakes ökat mycket hänger mest ihop med att motsvarande Rolex också gått upp. Kostar en bra matt 5513 100k så kostar också en bra no-date snowflake 70-80k.

Patek är relativt trendkänsligt. Nautilus är stekhet medan mycket annat följer listpris. På vintage så ökar vissa saker men samtidigt så har trenden på sätt och vis gått ifrån dressklockor. Det som ökat och är jättedyrt är det som är superovanligt till att börja med medan mer volymproducerade saker går ner i pris. Värst är kanske en av mins favoriter, 3970, som nu handlas långt under vad de kostade för bara några år sedan då den upplevs för liten idag. Bra köpläge idag om man någon gång sett sig äga en perpetualkronograf.

Jag har ganska dålig koll på andra märken men överlag så är det som går hem det som har en tidlös, klassisk design. 70-tals fulsnygga saker som cusion case mm är ingen hit vare sig det är Heuer, Omega eller whatever. Det som funkar är design som håller som tex sportrollar, vissa UG-kronografer, JLC Deep Sea Alarm, Blancpain Fifty Fathoms mm. Coola klockor helt enkelt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Sedan så ska det väl inte förglömmas att mycket klassiskt ökat senaste åren. Fantastiska Cartier, Longines och Omega mm går jättedyrt. När vi pratade sportklockor så har givetvis Omega också gjort en klassresa. Spontant kanske än värre än Heuer och UG om man kollar på sena 50-tals och tidiga 60-tals speed, rail och seamasters.

Sorry jag bara babblar på.. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Att snowflakes ökat mycket hänger mest ihop med att motsvarande Rolex också gått upp. Kostar en bra matt 5513 100k så kostar också en bra no-date snowflake 70-80k.

Patek är relativt trendkänsligt. Nautilus är stekhet medan mycket annat följer listpris. På vintage så ökar vissa saker men samtidigt så har trenden på sätt och vis gått ifrån dressklockor. Det som ökat och är jättedyrt är det som är superovanligt till att börja med medan mer volymproducerade saker går ner i pris. Värst är kanske en av mins favoriter, 3970, som nu handlas långt under vad de kostade för bara några år sedan då den upplevs för liten idag. Bra köpläge idag om man någon gång sett sig äga en perpetualkronograf.

Jag har ganska dålig koll på andra märken men överlag så är det som går hem det som har en tidlös, klassisk design. 70-tals fulsnygga saker som cusion case mm är ingen hit vare sig det är Heuer, Omega eller whatever. Det som funkar är design som håller som tex sportrollar, vissa UG-kronografer, JLC Deep Sea Alarm, Blancpain Fifty Fathoms mm. Coola klockor helt enkelt.
Jäkla otur (tur) jag har som älskar Buffliga 70-tals dykare. :)
 

Johan1981

Omega
Jag tror att fina 30-50-talare kommer att gå uppåt, framför allt fina kronometrar känns undervärderade idag, Omega 30T2 RG, Zenith 135, kanske tom GP 32a (löjligt billig för en observatoriekronometer). Bland rollarna så borde väl 1530 börja kosta mer nu när vanliga 1675 och 1680 snart kostar lika mycket? Lyckas Grand Seiko med sitt intåg i väst så tror jag också på de tidiga VFA-modellerna.

Vad gäller marknaden som helhet så handlar det väl mest om att attrahera fler prylgalna killar med lite slantar på fickan, borde finnas många kandidater i östeuropa och asien som börjar få råd de närmaste åren. Är inte så oroad, hoardar också bara :cigar:
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Tror att även tidiga 16750 med matt tavla och plexi kan komma att gå upp. Sen tror jag att en del sjuttiotals-Omega av den mer exklusiva sorten, typ Flightmaster och vissa Mark-speedys kan tänkas börja klättra.
 

Johan1981

Omega
1530 är ju bara en extra ful Datejust. :)

Rarity betyder inte alltid värdefull. Krävs en efterfrågan också. Det som däremot börjat sticka med dyrare 1675/1680 är 1016 som för något år sedan bara kostade hälften av vad de gör nu.

Har du känt och klämt på en 1530? Jag har alltid tyckt att 17000 är skitful och när jag träffade 1530 så förstod jag varför, urtavlan är för platt. Rehauten på 1530 lägger till en ytterligare vinkel som kompletterar boetten och den integrerade länken. Sen är det väl ingen sjuttiotalare som är så mycket mer än fulsnygg men det ligger i modets natur att saker omvärderas, tror att deras tid kommer.

Sen tror jag att en del sjuttiotals-Omega av den mer exklusiva sorten, typ Flightmaster och vissa Mark-speedys kan tänkas börja klättra.

Problemet där är nog bara att de är tjockare än tegelstenar, det är nästan omöjligt att gå runt med en flightmaster utan att dänga in den i allt och alla.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Har du känt och klämt på en 1530? Jag har alltid tyckt att 17000 är skitful och när jag träffade 1530 så förstod jag varför, urtavlan är för platt. Rehauten på 1530 lägger till en ytterligare vinkel som kompletterar boetten och den integrerade länken. Sen är det väl ingen sjuttiotalare som är så mycket mer än fulsnygg men det ligger i modets natur att saker omvärderas, tror att deras tid kommer.



Problemet där är nog bara att de är tjockare än tegelstenar, det är nästan omöjligt att gå runt med en flightmaster utan att dänga in den i allt och alla.
Nja, det gäller möjligen för 911:an, men 910:an har klart slimmare profil. Men visst, det är ju en rejäl pjäs. Sen vidhåller jag att dessa är undervärderade och borde ha god potential till prisutveckling. Avancerade klockor, känt märke, relativt små serier.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Har du känt och klämt på en 1530? Jag har alltid tyckt att 17000 är skitful och när jag träffade 1530 så förstod jag varför, urtavlan är för platt. Rehauten på 1530 lägger till en ytterligare vinkel som kompletterar boetten och den integrerade länken. Sen är det väl ingen sjuttiotalare som är så mycket mer än fulsnygg men det ligger i modets natur att saker omvärderas, tror att deras tid kommer.
Personligen så har jag väldigt svårt för OQ i sig. Sedan så hjälper inte rehauten. Jag tror fortfarande inte att det är något som kommer att öka mycket. Dessa har historiskt varit lite smygdyra. Jag tror inte att det kommer att förändras.

Om man kollar på det mesta från 70-talet som sprungit iväg så är det oftast mer tidlös design snarare än det fulsnygga. Ta en sub, gmt eller daytona från den tiden så skulle de lika gärna kunna vara tillverkade 1960 som idag. Vet inte om jag tycker att dessa är lika gångbara.

Det sagt så är det ju enbart subjektivt. Jag hoppas att du inte tog illa upp om du nu har en. Det var absolut inte min mening att förolämpa. :)
 

JohanHLM

Rolex
Nja, det gäller möjligen för 911:an, men 910:an har klart slimmare profil. Men visst, det är ju en rejäl pjäs. Sen vidhåller jag att dessa är undervärderade och borde ha god potential till prisutveckling. Avancerade klockor, känt märke, relativt små serier.
Håller med dig om att de är undervärderade men är trots det lite tveksam till att de kommer sticka iväg eftersom de helt enkelt är lite för klossiga. Det samma gäller ploprof som väll mer eller mindre stått stilla i värdeutveckling under de senaste åren.
 

Johan1981

Omega
Nja, det gäller möjligen för 911:an, men 910:an har klart slimmare profil. Men visst, det är ju en rejäl pjäs. Sen vidhåller jag att dessa är undervärderade och borde ha god potential till prisutveckling. Avancerade klockor, känt märke, relativt små serier.

Det håller jag helt med om, ville verkligen ha en flightmaster tills jag prövade en och märkte hur klossig den blev på mina smala handleder, är man rejält biffig så blir det ju en annan grej.

Personligen så har jag väldigt svårt för OQ i sig. Sedan så hjälper inte rehauten. Jag tror fortfarande inte att det är något som kommer att öka mycket. Dessa har historiskt varit lite smygdyra. Jag tror inte att det kommer att förändras.

Om man kollar på det mesta från 70-talet som sprungit iväg så är det oftast mer tidlös design snarare än det fulsnygga. Ta en sub, gmt eller daytona från den tiden så skulle de lika gärna kunna vara tillverkade 1960 som idag. Vet inte om jag tycker att dessa är lika gångbara.

Det sagt så är det ju enbart subjektivt. Jag hoppas att du inte tog illa upp om du nu har en. Det var absolut inte min mening att förolämpa. :)

Ingen fara, har ingen men den står på listan så more for me! :D

Sen tycker jag ändå att det är en del fulisar från sjuttiotalet som rusar trots sitt yttre (tittar på dig Nautilus).
 
Topp