• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Trendspaning

Daniel S

Basic
Här har jag listat några av mina funderingar kring några märken och trender 2018. Detta är personliga tankar och dela gärna med er om era tankar kring olika varumärken.

Zenith
Hysterin kring Rolex har gjort att Zenith som för övrigt är grymma klockor hamnat lite i skym undan. Lite som Panerai var för några år sedan. Frågan är om detta är ett varumärke på sikt som kommer växa i popularitet eller inte. Själv tror jag Zenith kan vara en investering för framtiden.

Panerai
Panerai gjorde en uppgång då dessa blivit mer och mer populära under åren. Här har priserna ökat och frågan är om varumärket kan hålla kvar sin starka position. Frågan är hur det blir 2018?

Omega:
Intresset för Omega är påväg tillbaka oss massan och detta anrika bolag har ökat i försäljning om man ser till bolagens egna uttalanden under 2017. Känns som Speedmaster är hetast just nu.

Rolex:
Rolex har alltid varit hetast, men i högkonjuktur kanske en submariner blir lite för mycket nyrik-Svensson. Kanske måste man våga överge märket om man vill sticka ut. Dock kan modeller om QysterQuartz bli de som ökar i värde under 2018. Lite mer ovanligt men ändå Rolex. Just nu kan du få en begagnad DateJust till bra pris.

Hüblot:
Hipe:en har stillat sig lite. Känns som intresset för märket börjat lugna ner sig lite. Man kan se en viss minskning på andra handsmarknaden.
Frågan är vad som talar för att det skulle bli en ökad efterfrågan under 2018.

Breitling:
Känner att jag har dålig koll på märket idag. Under 1990-talet gjordes de kanske snyggaste modellerna och märket var glödhett. Men idag har jag dålig koll.

Tag heuer:
Känns som en bra beater under 2018. Klockorna är relativt billiga just nu och annonserna ligger kvar längre än tidigare vad jag reflekterat över.

Vad tror du är hetast 2018 i klockvärlden och vilka klockor tror du kan bli en bra investering 2018.

Min tanke är att monetär värdeökning först och främst gäller de klockor som från början är så dyra att vanliga människor aldrig har en chans att köpa dem.
~That's how it goes.... Everybody knows !

Kan tror att standarden går mer åt 40mm. Planet ocean 45,5 såg jag börjat minska något i popularitet kanske är det ett tecken eller bara tillfälligheter
Den tillverkas inte längre, bara PO-kronografen är så stor. Så du är något på spåren. Vanliga PO finns som 39,7mm och 43,5mm.
Edit: verkar bara gälla stålmodellerna. De keramiska är fortfarande 45,5mm.

Tycker absolut inte Zenith hamnat i skymundan. Nya Defy Primero, Pilotmodeller, mest precisa urverk någonsin etc. JCB springer runt o gör massa gott, så får vi hålla tummarna att dom håller den där rikstönten Alec Monopoly långt bort utav helvete från Zenith. Han kan få kladda ned Tag dock.

Breitling har det hänt massa kul med. Kanske inte R&D fronten även om de hade bra släpp på Basel iår. Men, ny ägare, ny VD poachad från IWC, och så har ryktet nått mig att det kommer ett riktigt bra släpp i Februari där många kända ansikten kommer synas..

RM är väl det rätt enskilda brand som säljer premium om man ska snacka investering, så detta lär väl fortsätta. @Hexagon har nog bra koll där.
Personligen hoppas jag att folk får upp ögonen mer och mer för independent - även om uppsättningen på Basel -18 talar emot just detta.

mindre ur, bredare fokus på bra verk(se Omegas) och jag tror att vi har sett peaken betr stiffa länkar, snart kommer mjuka följsamma(och hållbara) länkar på nya klockor.

Tillbaka
Topp