• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Triplock-trubbel, hur gör ni?

10past10

Omega
Jag har under en längre period försökt hitta tuben 7020 (24-7020) till en 702 (24-702) triplock krona. Det är fan omöjligt. Hur löser ni det andra det? Det här kan inte vara ett särskilt ovanligt problem eftersom Rolex inte gör 7020/702 lösningen längre - utan envisas med att uppdatera till till den moderna 7030/703 kronan (som jag f.ö inte gillar alls, även om den säkert är mycket bättre på alla möjliga sätt och vis).

rolex_image.637346.jpg
 
Jag har under en längre period försökt hitta tuben 7020 (24-7020) till en 702 (24-702) triplock krona. Det är fan omöjligt. Hur löser ni det andra det? Det här kan inte vara ett särskilt ovanligt problem eftersom Rolex inte gör 7020/702 lösningen längre - utan envisas med att uppdatera till till den moderna 7030/703 kronan (som jag f.ö inte gillar alls, även om den säkert är mycket bättre på alla möjliga sätt och vis).

rolex_image.637346.jpg


Har du kollat hos Ånge urdelar? De har Rolextuber vet jag, kanske även denna?
 

10past10

Omega
Efter lite googlande så verkar de flesta lösa det med denna replacement: http://www.ebay.co.uk/itm/Tube-24-7...496?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27d65d3e08

Men det är mer hardcore att hitta oiginaldelar...:)

Jo mer hardcore, tveklöst. Och det enda rätta.

Men som det nu verkar får man köpa en beg tub för två tusen spän på ebay som man inte vet om den fungerar ( och varför skulle någon ta ut en fungerande tub btw? ). Eller gå på after market för några tior. Och då blir frågan - förutom att det käns helt fel med am, hur bra är dom? Det är trots allt klockans täthet vi pratar om. Några billiga prylar som kanske svarvats av en nersmält bruna-bönor burk vill man ju inte sätta sitt hop till. Och andra sidan, hur svårt är det att sätta gänger på ett litet rör. Det kanske funkar hur bra som helst med AM.

( Fan, jävla rolex att inte göra reservdelar till 702. Det skulle ju inte kosta dom ett skvatt, och det skulle vara riskfritt då ingen (nästan) använder vintage dykare så hårt att skilnaden till 703 kan spela någon störe roll. )
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Jo mer hardcore, tveklöst. Och det enda rätta.

Men som det nu verkar får man köpa en beg tub för två tusen spän på ebay som man inte vet om den fungerar ( och varför skulle någon ta ut en fungerande tub btw? ). Eller gå på after market för några tior. Och då blir frågan - förutom att det käns helt fel med am, hur bra är dom? Det är trots allt klockans täthet vi pratar om. Några billiga prylar som kanske svarvats av en nersmält bruna-bönor burk vill man ju inte sätta sitt hop till. Och andra sidan, hur svårt är det att sätta gänger på ett litet rör. Det kanske funkar hur bra som helst med AM.

( Fan, jävla rolex att inte göra reservdelar till 702. Det skulle ju inte kosta dom ett skvatt, och det skulle vara riskfritt då ingen (nästan) använder vintage dykare så hårt att skilnaden till 703 kan spela någon störe roll. )
Har du kollat vad en urmakare tar för att tillverka delen? Har själv inga kontakter men har sett tips i andra trådar...som sagt, hur svårt kan det vara? :)

Lycka till!
 

POO

Panerai
Skiten från Ebay är ju tveklöst ett oerhört mycket sämre alternativ än att byta till nästa gen. triplock iaf.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jo mer hardcore, tveklöst. Och det enda rätta.

Men som det nu verkar får man köpa en beg tub för två tusen spän på ebay som man inte vet om den fungerar ( och varför skulle någon ta ut en fungerande tub btw? ). Eller gå på after market för några tior. Och då blir frågan - förutom att det käns helt fel med am, hur bra är dom? Det är trots allt klockans täthet vi pratar om. Några billiga prylar som kanske svarvats av en nersmält bruna-bönor burk vill man ju inte sätta sitt hop till. Och andra sidan, hur svårt är det att sätta gänger på ett litet rör. Det kanske funkar hur bra som helst med AM.

( Fan, jävla rolex att inte göra reservdelar till 702. Det skulle ju inte kosta dom ett skvatt, och det skulle vara riskfritt då ingen (nästan) använder vintage dykare så hårt att skilnaden till 703 kan spela någon störe roll. )


Jag hade turen att få köpa NOS Twin till min 1680 vid service. Det var kul..
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Nämen, vad har ni hittat för välvilliga service tekniker? Tar gärna emot tips på detta/dessa ställen.

Det här är ju en reservdel som Rolex aktivt tagit bort ifrån klockor när dom gör service! Att hitta någon som gör tvärt om låter fantastiskt!

Kolla med Spencer. Det är han som har serviceansvaret för min vintagesamling.. ;)
 
Topp