• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trist utveckling och den perfekta klockan - Rolex 5513

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag har haft denna klocka en stund utan att ordentligt visa upp den. Dels för att intresset är nere i en ganska så djup svacka men också för att det varit en del problem med klockan sedan jag fick hem den i våras. Inga direkt stora problem men bara allmänt irriterade saker som tagit onödigt lång tid hos urmakaren. Nu är den dock hemma och efter att ha använt denna som enda klocka i några veckor så tänkte jag presentera den då den växer på mig för varje dag som jag använder den.

Som säkert alla märkt så börjar priserna på bra vintageklockor att närma sig direkt löjliga nivåer. För oss som varit med en stund så är det på ett sätt roligt iom det betyder att en befintlig samling nu börjar vara rätt så värdefull. För min egen del så måste jag säga att det enbart gett huvudvärk.. Jag har inte många klockor men jag har några få som jag gillar jättemycket. Problemet är att de börjar vara så dyra och ovanliga i bra skick att en skada eller förlust är snudd på omöjlig att ersätta. Gilt-tavlor finns inte att få tag på och tryckknappar och andra tidskorrekta delar kostar huggorm. Detta har på senare tid gjort att jag helt plötsligt drar mig för att använda vissa klockor i vissa situationer. Det har också gjort att jag efter många år bestämt mig för att låsa in klockorna på banken istället för att förvara dem hemma och rotera dem i vardagen. Det gjorde att jag för första gången började fundera på att skaffa en mer uttalad vardagsklocka. Jag ville dock att denna klocka skulle kännas tillräckligt speciell för att fortfarande vara rolig på armen. Det fick inte kännas som en kompromiss.

Efter att ha haft denna tanke ett ganska bra tag så blev jag i våras erbjuden att köpa en klocka som spontant hade det jag ofta går igång på. Det var en opolerad sub med rolig patina. Klockan var i orört skick men ändå tillräckligt repig och sliten för att man utan tvekan ska kunna använda den. Slutligen så var den också rimligt prissatt. Eller rimligt och rimligt.. Den kostade ungefär som en ny Submariner vilket för all del är horribla pengar för vanligt folk som en annan men vad gör man.. Jag slog till!

Nedan har ni en Rolex Submariner från 1971. Den känns verkligen som den perfekta klockan då jag får så mycket som jag gillar. Den drar inte till sig mycket uppmärksamhet och den har en hyfsat säker länk med dykclasp. Även om man konstant drömmer om tokiga klockor så känner jag mig för tillfället väldigt nöjd med att enbart använda en enda klocka. Låt se hur länge det sitter i och hur länge de andra klockorna får sova på banken.

Här kommer lite bilder för den som gillar sånt. Hoppas att ni tycker om den lika mycket som jag gör. :)

029.jpg
001.jpg
002.jpg
005.jpg
032.jpg
037.jpg
034.jpg
013.jpg
026.jpg
019.jpg
023.jpg
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Väl skrivet och grym klocka! 5513 kommer alltid att vara lite speciell för mig då det var den först referensen jag lärde mig :)
Slit den med hälsa och hoppas att intresset växer igen.
 
  • Like
Reactions: Per

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
toppenval! Känner ungefär likadant, sålt av en del klockor då som i ditt fall de inte används obehindrat iom alldeles för höga kostnader på delar om något skulle hända. En "vanlig" 5513 går ju alltid att fixa till om något skulle hända!
 
  • Like
Reactions: Per

ozzyozzy

Cartier
Per, du är en av anledningarna till att KS är grymt IMO...alltid kvalitetsinlägg!
Hur ser din samling ut i övrigt?
 
  • Like
Reactions: Per

Scipio

Patek
2-Faktor
Det är tydligt att man ska en bit från nytt för att få med en bra känsla i köpet. Tack, bra skrivet.
 
  • Like
Reactions: Per

Per

Björklövens finest
2-Faktor
toppenval! Känner ungefär likadant, sålt av en del klockor då som i ditt fall de inte används obehindrat iom alldeles för höga kostnader på delar om något skulle hända. En "vanlig" 5513 går ju alltid att fixa till om något skulle hända!
Problemet är att jag känner att jag inte har råd med något. Jag har inte råd att sälja då priserna fortsätter uppåt och jag har inte råd att köpa de objekt jag vill ha då de numer kostar flera gånger mer än de klockor som jag isåfall skulle uppgradera. Känns bara jävligt segt på något sätt.

Ska sägas att jag är mycket nöjd med alla mina klockor och jag är jäkligt tacksam över att jag lyckades norpa åt mig dem innan det var för sent.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Mkt bra Per....mkt bra.....lyxbeater helt klart!!!

Angående babkfacket, tråkig utveckling......men också den verklighet vi lever i idag tyvärr. Låt dem gro där.....de bygger bara värde för ditt end game framgent.....5508:an är ju en klocka som det stinger lite att inte använda....kan jag tycka dårå....
 
  • Like
Reactions: Per

Mike

Cartier
Galet bra samling! 5508:an är grym.
Satt och dregglade över din gamla 7928 i K&S tråden för några dagar sen och ångrade att man inte slog till då. :(
 
  • Like
Reactions: Per

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Trevlig! Ja, alla dina klockor är ju trevliga ;)

En vintagesub med patinerad fet boett är ju en perfekt vardagsklocka. Vågar du bada med den?
 
  • Like
Reactions: Per

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Galet fina klockor! Få förunnat att köra en så fin 5513 som vardagsur.

Angående utvecklingen kan det ju vara kul för dom som var med på tåget. Jag sålde mina vintage Rolex samt Heuer. Vintage-expressen susade förbi och jag stod kvar gråtandes på perrongen.
 

Patrik J

Rolex
Känner igen resonemanget. Skaffade själv bankfack alldeles nyss och det är ju lite tomt hemma numera… men det är kanske dumt att gnälla med tanke på vilken värdeökning "investeringarna" har gett på några år. Men mycket av nöjet med att flippa och prova något annat har onekligen försvunnit.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Känner igen resonemanget. Skaffade själv bankfack alldeles nyss och det är ju lite tomt hemma numera… men det är kanske dumt att gnälla med tanke på vilken värdeökning "investeringarna" har gett på några år. Men mycket av nöjet med att flippa och prova något annat har onekligen försvunnit.
Mjo. Varje gång man säljer så vet man att man aldrig kommer att ha råd med lika fint igen. :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Gillar verkligen din tanke och avundas din samling.
Skaffade själv en 5513 i bruksskick för ett par månader sedan som du vet och som jag använder nästan jämt. Faktum är att efter den köptes så har suget efter dyrare klockor helt försvunnit, jag kan helt enkelt inte kan få en i mitt tycke roligare klocka utan att kliva upp ordentligt i pris.
Däremot har intresset för billigare klockor väckts oooh jag utforskar just nu gamla Seikos som jag tidigare inte alls tyckt vara spännande. :)

Här är min 5513 från -70.
fullsizerender-1-jpg.333623
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Trevligt inlägg, själv känner jag att tåget gått förbi mig helt när det gäller rolex. För 2-3 år sedan låg priserna på sådan nivå att jag skulle kunna sträckt budgeten till kunna testa det jag tycker är lite kul inom märket (inte på din nivå men likväl).

Idag skulle en sträckning leda till ett halvdassigt 90-talsur i risigt skick med safir och troligt servicebehov... :(
Bara att glömma allt som heter Rolex för tillfället och hoppas på att "bubblan spricker".... :)
 

Daytona96

Rolex
Jag känner också igen mig i det du skriver. Man blir ju väldigt nojig när det kommer till dyra vintage klockor och det är lite tråkigt att det ska behöva vara så...
Det är sällan jag använder min 1680/8 trots att det är en keeper:)

Härligt att du har hittat så fina ex.:)
 
  • Like
Reactions: Per

Andersml

Audemars
2-Faktor
Grymma klockor Per ! Trist att man ska behöva vara rädd för stölder/rån men tyvärr är världen sån.....hoppas du hinner njuta av dem ändå när tillfälle ges:)
 
  • Like
Reactions: Per

B62

Panerai
Jag har haft denna klocka en stund utan att ordentligt visa upp den. Dels för att intresset är nere i en ganska så djup svacka men också för att det varit en del problem med klockan sedan jag fick hem den i våras. Inga direkt stora problem men bara allmänt irriterade saker som tagit onödigt lång tid hos urmakaren. Nu är den dock hemma och efter att ha använt denna som enda klocka i några veckor så tänkte jag presentera den då den växer på mig för varje dag som jag använder den.

Som säkert alla märkt så börjar priserna på bra vintageklockor att närma sig direkt löjliga nivåer. För oss som varit med en stund så är det på ett sätt roligt iom det betyder att en befintlig samling nu börjar vara rätt så värdefull. För min egen del så måste jag säga att det enbart gett huvudvärk.. Jag har inte många klockor men jag har några få som jag gillar jättemycket. Problemet är att de börjar vara så dyra och ovanliga i bra skick att en skada eller förlust är snudd på omöjlig att ersätta. Gilt-tavlor finns inte att få tag på och tryckknappar och andra tidskorrekta delar kostar huggorm. Detta har på senare tid gjort att jag helt plötsligt drar mig för att använda vissa klockor i vissa situationer. Det har också gjort att jag efter många år bestämt mig för att låsa in klockorna på banken istället för att förvara dem hemma och rotera dem i vardagen. Det gjorde att jag för första gången började fundera på att skaffa en mer uttalad vardagsklocka. Jag ville dock att denna klocka skulle kännas tillräckligt speciell för att fortfarande vara rolig på armen. Det fick inte kännas som en kompromiss.

Efter att ha haft denna tanke ett ganska bra tag så blev jag i våras erbjuden att köpa en klocka som spontant hade det jag ofta går igång på. Det var en opolerad sub med rolig patina. Klockan var i orört skick men ändå tillräckligt repig och sliten för att man utan tvekan ska kunna använda den. Slutligen så var den också rimligt prissatt. Eller rimligt och rimligt.. Den kostade ungefär som en ny Submariner vilket för all del är horribla pengar för vanligt folk som en annan men vad gör man.. Jag slog till!

Nedan har ni en Rolex Submariner från 1971. Den känns verkligen som den perfekta klockan då jag får så mycket som jag gillar. Den drar inte till sig mycket uppmärksamhet och den har en hyfsat säker länk med dykclasp. Även om man konstant drömmer om tokiga klockor så känner jag mig för tillfället väldigt nöjd med att enbart använda en enda klocka. Låt se hur länge det sitter i och hur länge de andra klockorna får sova på banken.

Här kommer lite bilder för den som gillar sånt. Hoppas att ni tycker om den lika mycket som jag gör. :)

029.jpg
001.jpg
002.jpg
005.jpg
032.jpg
037.jpg
034.jpg
013.jpg
026.jpg
019.jpg
023.jpg
Bra ärligt skrivit.
 
  • Like
Reactions: Per
Topp