• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Tritium kakor". En lysande tråd om patinerade radioaktiva index.

evki

Guld
2-Faktor
Varför inte ha en tråd där vi postar bilder (helst macro) och diskuterar gammal lysmassa på våra klockors tavlor?
För att tråden ska vara rolig och samtidigt kunna användas som referens är det bra att veta märket och åldern på klockan samt materialet på lysmassan (radium eller tritium). Jag tycker inte (super)luminova platsar här :cool:

Börjar med lite bilder på min IWC Fliegerchronograph från 1995. 5-minutersmarkörerna har vanliga målade tritium "prickar" medan index vid 12, 3, 6 och 9 är lite annorlunda. Jag kallar dem för "tritium kakor" eftersom de påminner just om pepparkakor. Dessa index är inte målade utan aplicerade.

_C094033.JPG
_2124831.JPG

_2124831crop.JPG
_2124829.JPG

_2124829crop.JPG
_2124828.JPG

_2124828crop.JPG

Senast ändrad:
Varför inte ha en tråd där vi postar bilder (helst macro) och diskuterar gammal lysmassa på våra klockors tavlor?
För att tråden ska vara rolig och samtidigt kunna användas som referens är det bra att veta märket och åldern på klockan samt materialet på lysmassan (radium eller tritium). Jag tycker inte (super)luminova platsar här :cool:

Börjar med lite bilder på min IWC Fliegerchronograph från 1995. 5-minutersmarkörerna har vanliga målade tritium "prickar" medan index vid 12, 3, 6 och 9 är lite annorlunda. Jag kallar dem för "tritium kakor" eftersom de påminner just om pepparkakor. Dessa index är inte målade utan applicerade.

_C094033.JPG
_2124831.JPG

_2124831crop.JPG
_2124829.JPG

_2124829crop.JPG
_2124828.JPG

_2124828crop.JPG
Kan inte bidra i tråden, men fantastisk dinka!

Börjar med lite bilder på min IWC Fliegerchronograph från 1995. 5-minutersmarkörerna har vanliga målade tritium "prickar" medan index vid 12, 3, 6 och 9 är lite annorlunda. Jag kallar dem för "tritium kakor" eftersom de påminner just om pepparkakor. Dessa index är inte målade utan aplicerade.

_C094033.JPG
_2124831.JPG

_2124831crop.JPG
_2124829.JPG

_2124829crop.JPG
_2124828.JPG

_2124828crop.JPG
Det jag såg var hur någon applicerat små ostbitar på tavlan, fö väldigt bra foto! :)

Luminox fyllda tritiumtuber är ju exemplarisk lume.
Efter dem gjorde flera andra märken samma sak.
(vågar inte påstå de var allra först men rätt tidigare i a f).

Här ser man skillnaden när vanligt påmålad lume lyser starkare i början men sedan avtar medan Luminox tritiumtuber är konstant lysande i över 10 år.
https://forums.watchuseek.com/f2/lu...er-seiko-monster-luminox-many-pics-81978.html

Den BP ff 5015 hade rätt bra tryck i lumet också.
https://www.blancpain.com/en/watch/5015-1130-71

Luminox fyllda tritiumtuber är ju exemplarisk lume.
Efter dem gjorde flera andra märken samma sak.
(vågar inte påstå de var allra först men rätt tidigare i a f).

Här ser man skillnaden när vanligt påmålad lume lyser starkare i början men sedan avtar medan Luminox tritiumtuber är konstant lysande i över 10 år.
https://forums.watchuseek.com/f2/lu...er-seiko-monster-luminox-many-pics-81978.html

Den BP ff 5015 hade rätt bra tryck i lumet också.
https://www.blancpain.com/en/watch/5015-1130-71

Du kanske har missförstått vad tråden handlar om. Traden handlar INTE om lume, utan om patinerade tritium och radium index. Det finns "visa era lumeshots" tråden för det du vill prata om :)

Härliga bilder!

_C094033.JPG
_2124831.JPG

_2124831crop.JPG
_2124829.JPG

_2124829crop.JPG
_2124828.JPG

_2124828crop.JPG

_C094033.JPG
_2124831.JPG

_2124831crop.JPG
_2124829.JPG

_2124829crop.JPG
_2124828.JPG

_2124828crop.JPG
Men alltså vilka bilder!!! Och vilken klocka!! Riktigt vasst, mums.

Mycket bra trådstart och bilder @evki !!

En fråga, stämmer det att t.ex. tritium endast gulnar/pattineras när klockan ligger i mörker? Tror att jag läst detta i förbifarten på forumet.. om det är så, kan solljus ge motsatt effekt?

Mycket bra trådstart och bilder @evki !!

En fråga, stämmer det att t.ex. tritium endast gulnar/pattineras när klockan ligger i mörker? Tror att jag läst detta i förbifarten på forumet.. om det är så, kan solljus ge motsatt effekt?

Tack! Hoppas att tråden kan växa till något slags databas för radium och tritium index (visare).

Bra fråga - har också hört folk tala om detta och det måste handla om UV-strålningen. Saker tappar färgen när utsatta för långvarig uv-strålning men om det kan appliceras på tritium vet jag inte. Sedan brukar handlare vilja para ihop dessa två attribut - att klockan har en fin patina och att den har legat i ett bankfack hela sitt liv typ... Nu spekulerar jag, givetvis.

@Dicktatorn @azcii @Bagarebergstrom kan ni lägga till info om era fina klockor? Märke, modell, årtal och materialet på lysmassan? Det blir sökbart då.

Senast ändrad:
Tack! Hoppas att tråden kan växa till något slags databas för radium och tritium index (visare).

Bra fråga - har också hört folk tala om detta och det måsta handla om UV-strålningen. Saker tappar färgen när utsatta för långvarig uv-strålning men om det kan appliceras på tritium vet jag inte. Sedan brukar handlare vilja para ihop dessa två attribut - att klockan har en fin patina och att den har legat i ett bankfack hela sitt liv typ... Nu spekulerar jag, givetvis.

@Dicktatorn @azcii @Bagarebergstrom kan ni lägga till info om era fina klockor? Märke, modell, årtal och materialet på lysmassan? Det blir sökbart då.
Done

Grymt initiativ, helt klart en av de goare trådarna på Klocksnack.

_C094033.JPG
_2124831.JPG

_2124831crop.JPG
_2124829.JPG

_2124829crop.JPG
_2124828.JPG

_2124828crop.JPG
12-indexet är ju ett nachochip!
Skämt åsido. En av de goare trådarna på Klocksnack. Bra initiativ!

Tillbaka
Topp