• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tritium som lossnat

abcd

Basic
Jag har en gammal tudor där lite tritium från kl 7 dotten har lossnat efter att katten råkade ha ner klockan från byrån :(

Det ligger nu några flingor tritium mellan kl 2 och 3.

Kan någon duktigt utmkare få till en ny tritium dot kl 5 eller borde jag nöja mig med att be en urmakare plocka ut det lösa tritiumet så det inte hamnar in i urverket?

Bilagor

• PXL_20220801_142316310.MP.jpg
    PXL_20220801_142316310.MP.jpg
    655.5 KB · Visningar: 9
  • PXL_20220801_142820319~2.jpg
    PXL_20220801_142820319~2.jpg
    302.5 KB · Visningar: 9
Det är väl rätt mycket en fråga om smak, tänker jag. Lysmasseprickarna har ju ofta lossnat på vintageur och är man puritan så är det förmodligen otänkbart att ersätta dem. Men stör man sig på det går det förstås att lösa. Farfars klocka är duktig på lumejobb, så kolla med honom i så fall.

Jag är mer funktionell än puritan, tänker att nu när lite redan lossat att ännu mer kan lossa i framtiden :) Kikar med Farfars klocka!

Tänker att det Farfar kan göra är att sätta dit en ny plupp. Osäker på om han kan förhindra fortsatt sönderfall på tavlan. På visarna går det, men har inte hört talas om någon metod för att säkra plupparna. Men kolla du med Farfar!

Tillbaka
Topp