• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tropical dial sprider funderingar bl.a. glas

Chuck

Pandion
2-Faktor
Jag är ingen hardcore vintage nörd än men är ett fan av vacker patina, framför allt är det tavlor som faschinerar mig.
Exempel nedan:
8EFDE6C0-4DCB-46FB-B78D-EC55BDCA6185.jpeg
7FBE91D9-E21F-4CA7-B011-3B2EFDEEEE33.jpeg
D39D10E2-D37B-4155-9AD0-28ADB5D73E71.jpeg
B1E6282A-3DAC-4EE1-A875-FB400A8D5071.jpeg
F38A6F32-76EB-4D33-9BC1-66E6572088B3.jpeg

Veta att bäraren troligen vistats en del i solen under många år, och utvecklat karaktären bakar in en story i de hela.

Solens UV strålning spelar in en del här, hur tror ni tex en tavla från SRP777 eller 005:a utvecklar karaktär beroende på val av glas? Hesalite vs safir vs plexi?

Gällande spider tavlor, är det ett tillverkningsfel eller är det tidens tand som utvecklat mönstret?

Än så länge vill jag inte köpa patinerade klockor men funderar en del på hur man själv långsiktigt kan skapa en fin patinerad tavla på naturlig väg. Är det möjligt? Någon mer som går i tankarna eller är det rent önsketänkanden?

Senast ändrad:
Grunden är nog en färgdefekt som gör färgen känslig. Oerhört många klockor tillbringar tid i solen utan att fejda och oftast är det samma tavelkonfigurationer som blir tropical.

angående spider dial så gillar jag min Omega dykare med krakurerad lack? som oftast inte uppfattas eftersom ingen lack/färg har lossnat på tavlan, klockan förändras massor i olika vinklar och ljus. Vet inte varför lacken har spruckit men även här är det väl tillverkning eller eventuellt ngt som tavlan blivit utsatt för. Gör klockan roligare enligt mig men är förmodligen negativt värdemässigt på just min klocka.
Tveksam till mervärde i spider dial generellt, risk för att det lossnar lack vid extrema spiderfall,, förändringar som du visar på ovan (bruna Rolex/Speedys) är läckert, så länge det inte är framfuskat utan är äkta av tidens tand, är ingen vän av patina men äkta solbrända tavlor och index är grymt!

Spiderdial på min Seamaster från 1967, förmodligen utbytestavla eftersom inte tritium, undrar varför den byttes eftersom klockan i övrigt är i toppskick...?! :)
039.JPG
DSC00865.JPG

Sprucken lack försämrar värdet jämfört med en perfekt blank yta. Det är dock väldigt vanligt på gamla lackade tavlor. Vissa säljare har försökt göra det till en grej på typ 80- och 90-talssportisar med vitguldsindex men mig veterligen så är det få, om ens någon som betalar extra för det. På gamla tavlor så får du snarare mindre om lacken är skadad än tvärtom. Det är dock bara en av många parametrar som sätter priset.

Tillbaka
Topp