• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tropictråden!

easy rider

Brüno
2-Faktor
Fulsnygga, tidstypiska och bekväma. Ös på!

wa13786.jpg
 

Sond

Patek
Vad är det med dessa band ni uppskattar? Utseende, bekvämlighet eller historia? Har själv aldrig ägt något.
 

DrDre

Patek
Den där kombinationen av tropic och en 5513 är såååå jäkla snygg. Extra roligt att det ju faktiskt gick att köpa 5513 med tropic när det begav sig och när Rolex var lite mindre anala.
 

firman

Cartier
Mycket intressant!

Har sett dom mycket men aldrig testat någon!

Det är nog dags nu, så vart köper man dom?
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Någon särskild säljare? Är det så att Tropic är ett varumärke eller en stil?

(Man vill ju inte köpa ett fejk... Efter tråden om mitt spänne har jag lärt mig att INGEN har ens en minsta lilla detalj på sin klocka som är en kopia...)

Tropic är ett märke, originalbanden från 60-/70-talen är märkta "Tropic" på undersidan. Det finns även många band som liknar originalen och som säljs som "Tropic type", "Tropic style", "fast wie Tropic" osv, dessa är dock oftast tillverkade av en hårdare gummiblandning. Termen "tropic" används ibland även mer generellt för andra nya eller gamla gummiband med stora eller små hål.
 

Diogenes

Cartier
Fantastiskt fina!!

Det nämns i ett flertalet inlägg att dess historia är en del av fascinationen - har någon lust att berätta om dess historia för en novis?
 

m_s

Patek
2-Faktor
Det lilla jag vet är att de härstammar från 60/70-talet och att Rolex levererade det till flertalet av sina Sub-modeller inkl Tudor Subarna. Bland annat ska Franska marinen köpt flertalet Tudor Subs med just Tropic på.
 
Topp