• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden Om Militärklockor Nya/Semi Vintage

Nero13

Silver
Då det diskuteras till och från i vintage militär tråden så drar jag igång en Nya/Semi vintage tråd i denna del. 80-90 2000tal!
Börjar med min Jugge issued Breitling Navitimer Pluton. Issued någon gång i början till mitten av 80talet. På ett tysk issue bund strap :)
E027D025-8C0B-4D17-9C8D-41885EE0DFF2.jpeg

Senast ändrad:
Ingen militärtråd utan lite Seiko Gen2 ;)
IMG_20180116_194150.jpg

Modellen tillverkades från 1992- till tidigt 2000-tal , och används enligt kvalificerade rykten fortfarande till del.
Ovan är de 3 varianter som förekommer.
I grunden samma ur men med lite olika konfiguration beroende på användningsområde och tilltänkt kund.
Alla 3 modellerna tillverkades och såldes både till civila och till militära beställare.
Lite kort:
Modellen med Luminova (L i cirkel)
Användes av Svenska Försvarsmakten. Notera skillnaden i tjocklek på siffrorna i jämförelse med P-varianten

Modellen med Promethium (P i cirkel)
Användes av brittiska RAF som en efterträdare till 7A28-7120(seiko gen 1) därav den generella benämningen seiko gen 2 för "alla" 7T27-7A20.

Modell utan lysmassa.
Den mest ovanliga i Gen 2 familjen. saknar helt lysmassa och är "omärkt" under seikologgan på tavlan.
skall tydligen vara specialbeställd för brittiska flottan och avsedd för atomubåtar.

Senast ändrad:
Ingen militärtråd utan lite Seiko Gen2 ;)
IMG_20180116_194150.jpg

Modellen tillverkades från 1992- till tidigt 2000-tal , och används enligt kvalificerade rykten fortfarande till del.
Ovan är de 3 varianter som förekommer.
I grunden samma ur men med lite olika konfiguration beroende på användningsområde och tilltänkt kund.
Alla 3 modellerna tillverkades och såldes både till civila och till militära beställare.
Lite kort:
Modellen med Luminova (L i cirkel)
Användes av Svenska Försvarsmakten. Notera skillnaden i tjocklek på siffrorna i jämförelse med P-varianten

Modellen med Promethium (P i cirkel)
Användes av brittiska RAF som en efterträdare till 7A28-7120(seiko gen 1) därav den generella benämningen seiko gen 2 för "alla" 7T27-7A20.

Modell utan lysmassa.
Den mest ovanliga i Gen 2 familjen. saknar helt lysmassa och är "omärkt" under seikologgan på tavlan.
skall tydligen vara specialbeställd för brittiska flottan och avsedd för atomubåtar.

Coolt. Hur lätt är det att få tag i modellen med L i cirkel?

Beror på, den civila säljs regelbundet både på Ebay och på forumet. Den M-märkta(Svenska Försvarsmakten) är desto sällsyntare.

Jag har en Civil L som jag tänkte avyttra framöver, PM:a vid intresse ;)

Bumpar tråden! Landade en Engelsk krigare som man kan få för kaffepengar :)
Pulsar G10
Jag instämmer, kul modell. Dock har den ett annat NSN(National Stock Number, motsvarande svenskt M-nummer) än CWC G10, då denna är byggd enligt en annan specifikation (GS2000). Största skillnanderna:
Datumvisning
ingen batterilucka på baklocket för enkla batteribyten, utan bakstycket är ditpressat
inget akrylglas
20mm luggar

Som jag förstått det så fick klockan tidigt ett dåligt ryckte pga. att glas trillade ut och urverk som dog plötsligt, men de verkar ju ha åtgärdats då den var i produktion i lite styft 15år+ (1999-2015?) och uppskattningsvis 40000 producerade ur hittills. De tidiga uren hade annorlunda visare, som var kortare i längden.
norpad bild på en kunglighet i Afghanistan med just en GS
2cngn6a.jpg

Senast ändrad:
*raderad*

Bilagor

• 382E2589-4796-4FF5-81D2-A2D5D7C6E406.jpeg
    382E2589-4796-4FF5-81D2-A2D5D7C6E406.jpeg
    103.5 KB · Visningar: 17
Senast ändrad:
Precis tråden jag letade efter. Borde finnas fler halvmoderna krigare på forumet?
Här är mitt nytillskott: Pulsar YM92, RAF issued 2011. Underbar!
A721045F-E31B-42BC-B73C-B5722B401D82.jpeg

C6238510-22A9-4866-A169-A8BFFC884156.jpeg

Edit:
Jag har sökt runt och hittat lite info om märkningen på klockan utifrån NATO Stock Numbers. Det jag fått fram är att märkningen ’6645-99’, ’9584756’ betyder följande:

66 = Instruments and Laboratory Equipment
45 = Time Measuring Instruments
99 = NATO landskod (Storbritannien)
9584756 = Objektnummer

Serienummer är 00221/11, där ’11’ är årtal då förbandet som köpte in klockan fick den levererad från Pulsar (alt året då beställningen gick till tillverkaren).

Senast ändrad:
Vill inte verka n00b men hur defienrar man issued i WIS sfären?
I WIS sfären vet jag inte riktigt men i militär sfären så är det tilldelad materiel, inköpt, märkt och lagerförd av respektive försvarsmakt. Alltså inte minnesversioner, förbandsversioner osv som kan köpas civilt eller på px motsv.
Sen vill man ju ha en issued and combat worn....men det är en helt annan femma:)

Flyginstruktör i FM:s serie "Vägen till stridspilot" kör Breitling Emergency med modul medans eleverna rockar Sjöö Sandström UTC Skydiver.
373ac56cdb5ee43d42492c99f35266cd.png

bc22c0bec6f726cfc8eeeb9063428215.png

Tillbaka
Topp