• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor 75090 - köpråd

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Knalla in till uret och testa så att du får en uppfattning om storlek, det skulle jag utan tvekan ha gjort. Om det går vill säga? Det antar jag.

Tudor är cool, lycka till. ;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Den är liten. Har du testat vintagesubbar på 40mm? De bärs klart mindre än dagens 40mm. Minisubben är väldigt speciell och jag tycker verkligen att du ska testa bägge innan du går på den lilla. Att bära en 40mm vintagesub på 16-17cm handled är inte alls ovanligt och ser inte det minsta konstigt ut.

Vill du fortfarande ha den mindre efter att ha testat så ska du självklart gå på det. Vill bara hjälpa till då jag tror du grejar 40mm utan minsta problem.
 

Kloker

Cartier
Den är liten. Har du testat vintagesubbar på 40mm? De bärs klart mindre än dagens 40mm. Minisubben är väldigt speciell och jag tycker verkligen att du ska testa bägge innan du går på den lilla. Att bära en 40mm vintagesub på 16-17cm handled är inte alls ovanligt och ser inte det minsta konstigt ut.

Vill du fortfarande ha den mindre efter att ha testat så ska du självklart gå på det. Vill bara hjälpa till då jag tror du grejar 40mm utan minsta problem.


Nej, jag har inte tillgång till någon som jag kan testa, vilket ju annars såklart hade varit det bästa.

Hur menar du att den är "väldigt speciell? Och det är alltså midi-suben jag tänker mig, inte mini...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nej, jag har inte tillgång till någon som jag kan testa, vilket ju annars såklart hade varit det bästa.

Hur menar du att den är "väldigt speciell? Och det är alltså midi-suben jag tänker mig, inte mini...
Den är liten helt enkelt. Jätteliten. :)

Vill du testa en vintagesub som är 40mm så kan du testa min och jag bjussar på en kaffe. Jag tror verkligen att du klarar en 79090 utan minsta problem som sagt.
 

Kloker

Cartier
Den är liten helt enkelt. Jätteliten. :)

Vill du testa en vintagesub som är 40mm så kan du testa min och jag bjussar på en kaffe. Jag tror verkligen att du klarar en 79090 utan minsta problem som sagt.


Ja, men jag är också liten. Jätteliten, haha =)

Det var generöst av dig! I vilka trakter finns du och vilken klockmodell har du?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ja, men jag är också liten. Jätteliten, haha =)

Det var generöst av dig! I vilka trakter finns du och vilken klockmodell har du?
Har en gammal Rolex 5513 men det är samma size som på 79090:n. Jag bor i Stockholm jag också.

Finns garanterat de med 79090:s att testa också om du vill klämma på rätt modell.

PM:a om du vill ses och testa.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har 155 mm handled och tycker att en sub 40 mm är lite stor, så jag förstår dig DalaKebab . Med det sagt bör du testa Pers 5513, även om den är gammal och missfärgad, för att se om du verkligen tycker den är för stor. Man bör även tänka på att ett lite tjockare dykarur känns mindre, eller mer fel, än tex en DJ i samma storlek.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Du har fel, de heter inte "midi". Uret har också fel, det där är inte en mini. Urets har ingen pärla, ifall du vill ha det. Båda är dyra.

Vill du ha 36 mm ska du köra på det, oavsett vad andra tycker. Det är du som ska vara nöjd i slutändan.

För referens är här en Mini, jag har samma storlek på handleden som du.
Fhh23cd.jpg
 

Kloker

Cartier
Du har fel, de heter inte "midi". Uret har också fel, det där är inte en mini. Urets har ingen pärla, ifall du vill ha det. Båda är dyra.

Vill du ha 36 mm ska du köra på det, oavsett vad andra tycker. Det är du som ska vara nöjd i slutändan.

För referens är här en Mini, jag har samma storlek på handleden som du.
Fhh23cd.jpg


Ok, my bad, omöjligt att hålla reda på alla beteckningar så här i början =)

Vad är det för modell som uret har då? Jag trodde det fanns full size på 40mm, och sen "midi" på 36mm och sen en mini som är ännu mindre?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Ok, my bad, omöjligt att hålla reda på alla beteckningar så här i början =)

Vad är det för modell som uret har då? Jag trodde det fanns full size på 40mm, och sen "midi" på 36mm och sen en mini som är ännu mindre?

Uret har samma som C24, de har bara skrivit fel i texten. Samma ref.

• 40 mm
• 36 mm
• 33 mm

Tycker för övrigt att 5513 sitter dåligt på min handled.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Kör på en 40mm. Blir alldeles för litet med 36 men testa först som sagt, uretvintage har dock ingen visningsbutik el dylikt. Man får beställa och sen skicka tillbaka om det inte passar, typ.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Knalla in till uret och testa så att du får en uppfattning om storlek, det skulle jag utan tvekan ha gjort. Om det går vill säga? Det antar jag.

Tudor är cool, lycka till. ;)

Uretvintage skickar alla sina klockor från 'sitt lager i Haag'. Så knalla in bli svårt.

Och jag har dryga 17cm och vintage 40mm sport-Rolex är inga problem. Bär som flera redan sagt smidigt jämfört med moderna 40mm.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
En till aspekt är att du förmodligen kommer få det riktigt svårt att sälja en sub som är mindre än 40mm om du inte känner dig bekväm med den efter ett tag! En rätt prissatt 40mm går däremot som smör i solsken skulle jag vilja påstå!
 

m_s

Patek
2-Faktor
Ta Pers erbjudande så får du klämma på en ruskigt trevlig Rolex Sub på kuppen och jag tror du enkelt bär 40mm utan problem.
 

falten

Cartier
Jag har kommit fram till att en midi sub nog är optimalt för mina plockepinn-handleder. (16-17 cm, osäker på hur tajt man sak mäta)

Har ni lust att ge lite feedback på dessa två objekt? Tacksam för all input då jag är klocknybörjare.

http://www.chrono24.se/tudor/submar...5&tab=details&urlSubpath=/tudor/ref-75090.htm

http://www.uretvintage.se/tudor-mini-submariner-pv-44412.html


Lirar i samma div kring handled och kör sub c, skit i den mindre varianten, större kommer sitta som gjuter!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag har kommit fram till att en midi sub nog är optimalt för mina plockepinn-handleder. (16-17 cm, osäker på hur tajt man sak mäta)

Har ni lust att ge lite feedback på dessa två objekt? Tacksam för all input då jag är klocknybörjare.

http://www.chrono24.se/tudor/submar...5&tab=details&urlSubpath=/tudor/ref-75090.htm

http://www.uretvintage.se/tudor-mini-submariner-pv-44412.html
Ref 79090, på en handled i din storlek:

79090andacupofcoffee.jpg


79090WS2.jpg


Tror också att en 75090 kommer att upplevas liten. 79090 har för övrigt flackare bakboett än motsvarande Rolex, vilket gör att den sitter behagligt tight mot handleden.

Mvh A
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tycker också du ska satsa på fullsize. Har 16,5
cm handled och tycker min 7016 sitter bra på armen. Ser lite stor ut på denna bild kanske.

Om du vill ha en mindre klocka skulle jag hellre satsa på en datejust .


image.jpg
 

Knight

Cartier
När du provar klockan, ta ett steg tillbaka från spegeln och håll upp underarmen vertikalt. Lätt att bli lurad när man tittar ner på en vriden handled. Jag har 17,5 cm och kör modern sub. Övertygad om att maxi case även funkar på 16-17, för att inte tala om gubbmodellen.
 

Kloker

Cartier
Wow, vilken respons. Stort tack!

Jag ska pröva 40mm och ta det från där helt enkelt! Det kanske är en 79090 som gäller iaf då... Jag har ju fortfarande några dagar på mig innan jag får access till att posta en köpes-annons här på forumet =)
 

F-L-P

Panerai
Wow, vilken respons. Stort tack!

Jag ska pröva 40mm och ta det från där helt enkelt! Det kanske är en 79090 som gäller iaf då... Jag har ju fortfarande några dagar på mig innan jag får access till att posta en köpes-annons här på forumet =)



Har för mig att jag har sett någon mini Sub på 31 mm på uret vintage igår. låg som reserverad.

Hur som helst: Prova iaf en 40mm innan du bestämmer dig. känns den för stor så gå på den mindre. Ta det lugnt, vet att man gärna vill ha något nu på direkten men risken för att du köper nåt som efter en timme på armen känns helt fel.
 

naggge

Panerai
Jag lever också med relativt små handleder på 16,5 cm men jag har inga problem med en 40 mm sub. Den är ganska förlåtande i jämförelse mot många andra 40 mm klockor.
Som referens är här bild på min gamla 79090 och min GMTc. Tycker bägge passar min arm ypperligt.
39f29e21.jpg

6-1_zps75a07c5d.jpg
 
Topp