• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor 7966

jabla

Sarlacc
Detta är min enda Tudor inköpt 2006.

Ligger i en trevlig box.

Tudor_1.jpg



Boxen har vacker produktinformation i locket men jag tror den är äldre än klockan.

Tudor_2.jpg



Vad har vi här då om inte en 34mm Tudor Prince Oysterdate från 1961.

Tudor_3.jpg



Bilen på bilden är en Chevrolet Corvair som introducerades 1960.

Tudor_4.jpg


Med facit i hand var Tudorn en mer lyckad konstruktion.

Tudor_5.jpg



Här kan ni läsa lite mer om bilen http://sv.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Corvair
Annars kan ni bläddra vidare nedåt och se lite fler bilder på klockan. Dauphine visare verkar ju vara inne nu.

Tudor_6.jpg



Och så här ser den ut inuti.

Tudor_7.jpg


Tack för titten!
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Väldigt fin. Och kul att se den "tillsammans" med design från samma år. Det gör mycket för känslan av objekt att få ett sammanhang och det är kanske just det som gör vintage mer spännande. Den får liv för att den faktiskt levt ett liv.
Nu ska jag sluta flumma. Carry on...
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Detta är min enda Tudor inköpt 2006.

Ligger i en trevlig box.



Tudor_1.jpg



Boxen har vacker produktinformation i locket men jag tror den är äldre än klockan.

Tudor_2.jpg



Vad har vi här då om inte en 34mm Tudor Prince Oysterdate från 1961.

Tudor_3.jpg



Bilen på bilden är en Chevrolet Corvair som introducerades 1960.

Tudor_4.jpg


Med facit i hand var Tudorn en mer lyckad konstruktion.

Tudor_5.jpg



Här kan ni läsa lite mer om bilen http://sv.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Corvair
Annars kan ni bläddra vidare nedåt och se lite fler bilder på klockan. Dauphine visare verkar ju vara inne nu.

Tudor_6.jpg



Och så här ser den ut inuti.

Tudor_7.jpg


Tack för titten!

Så vacker! Min dyker upp troligen nästa vecka och är enligt Kaplans från 1965. Postar så fort jag får hem den!

Grattis!
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Verkligt kul tråd och tänk att även lådan finns med!
höjer helhetsintrycket, grattis till den klockan:)
 

Sond

Patek
...Dauphinevisare ser ut typ såhär:




dessa vackra som är på Tudorn (min egen favoritvisartyp btw) kallas Alpha!



finns väl bättre sammanfattningar än denna men hittar inte nu
http://goldsmithwatchworks.com/hands/
På nästa alla webbsidor man kan få tag på kallas de du kallar Alpha just för Dauphine. Även på VRF används Dauphine för dessa. Jag säger inte att du har fel, för min "kunskap" kommer från ihärdigt googlande. Men, och det är därför jag inte utesluter att du har rätt, när man söker på Daupine får man oftast fram de första du länkar till. Det har gjort att jag kallat den andra varianten "runda dauphine". Och du har nu fått mig ut på en ny resa via google. Ska läsa på och se vad jag hittar.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
På nästa alla webbsidor man kan få tag på kallas de du kallar Alpha just för Dauphine. Även på VRF används Dauphine för dessa. Jag säger inte att du har fel, för min "kunskap" kommer från ihärdigt googlande. Men, och det är därför jag inte utesluter att du har rätt, när man söker på Daupine får man oftast fram de första du länkar till. Det har gjort att jag kallat den andra varianten "runda dauphine". Och du har nu fått mig ut på en ny resa via google. Ska läsa på och se vad jag hittar.


...jag tror att det är en mycket vanlig missuppfattning bland kreti och pleti att de vackra lövformade visarna (Alpha) vi uppehåller oss vid för närvarande, kallas "Dauphine", det känns ju så rätt, fint, mjukt och passande... det har gått så långt, unge man, att en del hänfaller till oskicket "Alpha/Dauphine" vilket naturligtvis är en styggelse av bibliska dimensioner... :D

men googlepicsa på "rolex alpha hands" och "rolex dauphine hands" så ser du att det mesta står rätt till i världen även om en del hamnar snett...:)

tror att otto frei har kollen:
http://www.ofrei.com/page483.html
 
Topp