• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor Big Block - en översikt

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
En liten läsarundersökning:
433B12B9-231B-4C8D-8BDA-6460D9A53773.jpeg

Vilken bezel tycker ni är snyggast?
-Svart tachymeter
-Svart 12-timmars
-Ståltachymeter
Svart 12h, lätt. Ger en ”dykar-chrono”-känsla som jag är svag för.
 

thomastheswede

Audemars
Uppdaterat avsnittet om urtavlor med info om de TVÅ versioner som finns av T SWISS MADE T-tavlorna (Gen 3). Varför kan R & T aldrig vara konsekventa... :banghead:
 

oystercase

Cartier
@poormans @Rozzy
Jag tror diskussionen om bakelit bezel passar bättre här än i "vad är den värd" tråden.

Rozzy, det var inte meningen att jäklas med dig om du uppfattar det så, utan jag uppfattar att du svarade lite med glimten i ögat och jag kontrade på samma sätt.

79260 bezeln är helt annorlunda än den vridbara 79270 bezeln. 70 bezeln är alu inspänd I vridringen precis som subbarna.

79260 bezel är helt annorlunda och faktum är att jag tror det är ett plastmaterial i dem och ej alu. jag har haft ett par stycken och de har en helt annan känsla än alu inläggen. Har dock inte velat repa dem avsiktligt för att bevisa detta.

Om du kollar på bilderna, ex Hasse wargs klocka ovan så ser du att de svarta ringarna har både en yttre och inre stållkant och däremellan svart material ifyllt. Materialet är blankt vilket alu inläggen inte är.

Oavsett vilken plast det är i 79260 ringarna (om det nu är plast) så är det som @poormans skrev allmänt vedertaget att kalla även dessa för "bakelit". Särskilt som det precis som jag skrev inte finns en enda rolex med bakelit I bezeln, det är bara ett "smeknamn" för svart, icke vridbar bezel.

Därför tycker jag knappast att det är misinformation jag och @poormans sprider. Inte mer än att kalla någon annan svart vintage daytona bezel för bakelit då den innehåller precis lika lite bakelit som en 79260 bezel.
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
@poormans @Rozzy
Jag tror diskussionen om bakelit bezel passar bättre här än i "vad är den värd" tråden.

Rozzy, det var inte meningen att jäklas med dig om du uppfattar det så, utan jag uppfattar att du svarade lite med glimten i ögat och jag kontrade på samma sätt.

79260 bezeln är helt annorlunda än den vridbara 79270 bezeln. 70 bezeln är alu inspänd I vridringen precis som subbarna.

79260 bezel är helt annorlunda och faktum är att jag tror det är ett plastmaterial i dem och ej alu. jag har haft ett par stycken och de har en helt annan känsla än alu inläggen. Har dock inte velat repa dem avsiktligt för att bevisa detta.

Om du kollar på bilderna, ex Hasse wargs klocka ovan så ser du att de svarta ringarna har både en yttre och inre stållkant och däremellan svart material ifyllt. Materialet är blankt vilket alu inläggen inte är.

Oavsett vilken plast det är i 79260 ringarna (om det nu är plast) så är det som @poormans skrev allmänt vedertaget att kalla även dessa för "bakelit". Särskilt som det precis som jag skrev inte finns en enda rolex med bakelit I bezeln, det är bara ett "smeknamn" för svart, icke vridbar bezel.

Därför tycker jag knappast att det är misinformation jag och @poormans sprider. Inte mer än att kalla någon annan svart vintage daytona bezel för bakelit då den innehåller precis lika lite bakelit som en 79260 bezel.
Ingen fara, apology accepted ;)

Jag tror vi bägge kan ha lite rätt som det ser ut. Som jag tyder det hade Tudor fram tom 79160 (och även tidiga 79260?) plast (plexi) insert och efter det alu;
https://www.tudorwatch.com/magazine/article/tudor-history-chronographs-1995-to-2000

Plast?
66C700AC-A8E1-4DF2-870B-D4739D1909D9.jpeg


Aluminium:
06A43D35-D68C-49DA-86E3-344255FAB751.jpeg


Det är det här som är roligt med diskussioner, man lär sig alltid något :)
 

oystercase

Cartier
Ingen fara, apology accepted ;)

Jag tror vi bägge kan ha lite rätt som det ser ut. Som jag tyder det hade Tudor fram tom 79160 (och även tidiga 79260?) plast (plexi) insert och efter det alu;
https://www.tudorwatch.com/magazine/article/tudor-history-chronographs-1995-to-2000

Plast?
66C700AC-A8E1-4DF2-870B-D4739D1909D9.jpeg


Aluminium:
06A43D35-D68C-49DA-86E3-344255FAB751.jpeg


Det är det här som är roligt med diskussioner, man lär sig alltid något :)
Yes. Precis. Intressant och lärorikt. Jag tolkar dock texten som alla 79260 har alubezel med tryck, "det här var modellen som istället fick..." Dvs båda dina bilder visar alubezel, den övre slitna känns som typiskt alu slitage och inte som genom färgad akryl.

Om vi ska lita på tudor själva så är det ju rätt intressant att de skriver att inlägget är gjort av just acryl (plexi) på 79160 och tidigare (som misstänkt). Även intressant att de skriver att de senare 79260 har alu med "transfer" Det innebär troligen att de tryckt på alubasen både de vita siffrorna och den svarta bakgrunden vilket ger en "plastliknande" blank yta som upplevs väldigt lik tidigare "bakelit" (dvs acryl) bezels. Dvs man hat annan teknik än vad som använts på aluvridringarna som är maskade och sedan eloxerade.
Senare aluringar på ex rolex 5-siffriga har en skyddslack som gör att även dessa är rätt blanka.
Nu sålde jag ju precis min tudor så jag kan inte slänga in den under luppen för vidare undersökning. Men det känns som vi har svaret här:
Plastglas = acryl i inlägget
Safirglas = tryck på alubas (ev även lackat)
Vridringat safir o plexi = eloxerad +klarlackad alu
 

thomastheswede

Audemars
@poormans @Rozzy
Jag tror diskussionen om bakelit bezel passar bättre här än i "vad är den värd" tråden.

Rozzy, det var inte meningen att jäklas med dig om du uppfattar det så, utan jag uppfattar att du svarade lite med glimten i ögat och jag kontrade på samma sätt.

79260 bezeln är helt annorlunda än den vridbara 79270 bezeln. 70 bezeln är alu inspänd I vridringen precis som subbarna.

79260 bezel är helt annorlunda och faktum är att jag tror det är ett plastmaterial i dem och ej alu. jag har haft ett par stycken och de har en helt annan känsla än alu inläggen. Har dock inte velat repa dem avsiktligt för att bevisa detta.

Om du kollar på bilderna, ex Hasse wargs klocka ovan så ser du att de svarta ringarna har både en yttre och inre stållkant och däremellan svart material ifyllt. Materialet är blankt vilket alu inläggen inte är.

Oavsett vilken plast det är i 79260 ringarna (om det nu är plast) så är det som @poormans skrev allmänt vedertaget att kalla även dessa för "bakelit". Särskilt som det precis som jag skrev inte finns en enda rolex med bakelit I bezeln, det är bara ett "smeknamn" för svart, icke vridbar bezel.

Därför tycker jag knappast att det är misinformation jag och @poormans sprider. Inte mer än att kalla någon annan svart vintage daytona bezel för bakelit då den innehåller precis lika lite bakelit som en 79260 bezel.

Vi får starta en bakelit-tråd snart tror jag...

BE097E40-82C9-46A4-99A4-4350F5401651.jpeg
 

thomastheswede

Audemars
Intressant med Bezeln på 79160, min gamla hade en som ser lite annorlunda ut. Icke original?
IMG_20160512_105625.jpg
IMG_20160822_154309.jpg

Skulle verkligen behöva titta på ett par olika ex "live" för att försöka komma vidare i "Bakelitgate". :)

Skärmavbild 2019-04-03 kl. 11.45.04.png

Det SER UT som att den vänstra är alu och den högra "plast".



Skärmavbild 2019-04-03 kl. 11.44.07.png
Lite olika typografi i "UNITS PER HOUR" beroende på årsmodell... eller är det plast vs alu vi ser här?

Snillen spekulerar:
Jag tror, precis som Rozzy skriver, att det lutar åt de från början hade en plast-ring. De tidigare referenserna hade DEFINITIVT plast/bakelit-insert så det verkar logiskt att det var så hela vägen in i mål på pleximodellerna. På bilder ser det ut som att texten låg på en svart platta, överdragen med ett lager genomskinlig plast som gav ett "djup" i ringen. Någon som har en och kan bekräfta?

Senare ex verkar ibland ha alu a la Rolex-insert, kan vara ett service-insert eller så passar insertet från 79260 som ju definitivt är alu och inte plast?
 
Senast ändrad:

parasec

Rolex
2-Faktor
@thomastheswede Först och främst en magnifikt bra tråd! Mycket välbehövlig info för någon som precis börjat titta på dessa varianter.
Tack för ett väldigt genomarbetat och värdefullt inlägg! Tycker dessa klockor är aningen bortglömda och ett roligare alternativ till Daytona så det är bra att de får lite uppmärksamhet. :)

Själv har jag ingen Big Block men en 79270 med B723xxx serial som daterar den till -95. Mitt exemplar har den vita (porcelain?) tavlan med svarta subdials. En av de absolut sista årgångarna som hade Rolex krona och baklock. Länken är 78400 och ändlänkar 605. Har tillhörande box och certifikat, t.o.m. originalkvitto finns kvar. Bär den lite för sällan men den har en given plats i min klocklåda.
IMG_20170122_131601_003.jpg
IMG_20170301_175012_586.jpg
@StarMan Denna är helt klart min favorit - alternativt en med vit tavla och vita subdials men definitivt en med roterande 12h-bezel. Får man fråga var du hittade ditt exemplar?
En liten läsarundersökning:
433B12B9-231B-4C8D-8BDA-6460D9A53773.jpeg

Vilken bezel tycker ni är snyggast?
-Svart tachymeter
-Svart 12-timmars
-Ståltachymeter
Tveklöst svart 12-h med vit tavla och svarta eller vita subdials.

Dags att börja leta efter en 79270.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
@thomastheswede Först och främst en magnifikt bra tråd! Mycket välbehövlig info för någon som precis börjat titta på dessa varianter.

@StarMan Denna är helt klart min favorit - alternativt en med vit tavla och vita subdials men definitivt en med roterande 12h-bezel. Får man fråga var du hittade ditt exemplar?

Tveklöst svart 12-h med vit tavla och svarta eller vita subdials.

Dags att börja leta efter en 79270.
Tackar! Den är köpt här på forumet 2013. :)
 

jhellstrom

Cartier
2-Faktor
Jag har alltid gillat sportigheten i modellen och har erfarenhet av 60, 70 och 80-modellerna.
Personligen gillar jag 79170 bäst, lite roligare med vridningen kanske.
Här är iaf mina:
79280 med ljus tavla och svarta index. Här med en 19mm tudor oyster med passande endlinks. OK match men orginallänken får också vara med ibland.
image.jpg


Nästa är en helmysig 79170 med den korrekta länken och vad det ser ut som, mattsvart tavla och krämiga index.
image.jpg

Sist ut: 79260p med blank svart tavla och vita index på orginallänk:
image.jpg


Slutligen två bild från sidan för att visa den enorma skillnaden mellan casen på 792xx och 791xx
image.jpg

image.jpg


Slutligen ett stort tack för en väldigt informativ tråd!
 
Topp