• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor Big Block - en översikt

Back

Vacheron
2-Faktor
Jag har alltid gillat sportigheten i modellen och har erfarenhet av 60, 70 och 80-modellerna.
Personligen gillar jag 79170 bäst, lite roligare med vridningen kanske.
Här är iaf mina:
79280 med ljus tavla och svarta index. Här med en 19mm tudor oyster med passande endlinks. OK match men orginallänken får också vara med ibland.
image.jpg


Nästa är en helmysig 79170 med den korrekta länken och vad det ser ut som, mattsvart tavla och krämiga index.
image.jpg

Sist ut: 79260p med blank svart tavla och vita index på orginallänk:
image.jpg


Slutligen två bild från sidan för att visa den enorma skillnaden mellan casen på 792xx och 791xx
image.jpg

image.jpg


Slutligen ett stort tack för en väldigt informativ tråd!
Om din 79280 någon gång ska lämna så vet jag ett väldigt bra hem för den :happyhappy:
 

thomastheswede

Audemars
Jag har alltid gillat sportigheten i modellen och har erfarenhet av 60, 70 och 80-modellerna.
Personligen gillar jag 79170 bäst, lite roligare med vridningen kanske.
Här är iaf mina:
79280 med ljus tavla och svarta index. Här med en 19mm tudor oyster med passande endlinks. OK match men orginallänken får också vara med ibland.
image.jpg


Nästa är en helmysig 79170 med den korrekta länken och vad det ser ut som, mattsvart tavla och krämiga index.
image.jpg

Sist ut: 79260p med blank svart tavla och vita index på orginallänk:
image.jpg


Slutligen två bild från sidan för att visa den enorma skillnaden mellan casen på 792xx och 791xx
image.jpg

image.jpg


Slutligen ett stort tack för en väldigt informativ tråd!

Tack för ditt inlägg och bra bilder som visar skillnaden på case. GRYM 79170 btw!!!
 

ted

Omega
2-Faktor
5C52A34B-85AE-4615-878D-F12D82DBD0D5.jpeg

Har alltid varit förtjust i pandatavlor. Efter att ha sneglat på just Tudor o big block så slog jag till på @Hasse Varg 79160 i riktigt fint skick.
Ett tack till @thomastheswede för att h gjort denna guiden. Vad som i början kändes som en enda röra av modeller blev ju riktigt lättöverskådlig. :)
Detta är min första klocka med tachymeter, behöver inte nödvändigtvis användas för o mäta hastighet utan kan snabbt konstatera att jag kommer hinna flippa 200 pannkakor på en timme med min hastighet :bookworm:
 

galácticon

Patek
2-Faktor
5C52A34B-85AE-4615-878D-F12D82DBD0D5.jpeg

Har alltid varit förtjust i pandatavlor. Efter att ha sneglat på just Tudor o big block så slog jag till på @Hasse Varg 79160 i riktigt fint skick.
Ett tack till @thomastheswede för att h gjort denna guiden. Vad som i början kändes som en enda röra av modeller blev ju riktigt lättöverskådlig. :)
Detta är min första klocka med tachymeter, behöver inte nödvändigtvis användas för o mäta hastighet utan kan snabbt konstatera att jag kommer hinna flippa 200 pannkakor på en timme med min hastighet :bookworm:
Kul, grattis! Jag köpte min 79180 igår och inväntar nu leverans...
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
5C52A34B-85AE-4615-878D-F12D82DBD0D5.jpeg

Har alltid varit förtjust i pandatavlor. Efter att ha sneglat på just Tudor o big block så slog jag till på @Hasse Varg 79160 i riktigt fint skick.
Ett tack till @thomastheswede för att h gjort denna guiden. Vad som i början kändes som en enda röra av modeller blev ju riktigt lättöverskådlig. :)
Detta är min första klocka med tachymeter, behöver inte nödvändigtvis användas för o mäta hastighet utan kan snabbt konstatera att jag kommer hinna flippa 200 pannkakor på en timme med min hastighet :bookworm:
Glad att du är nöjd med den :)
 

thomastheswede

Audemars
5C52A34B-85AE-4615-878D-F12D82DBD0D5.jpeg

Har alltid varit förtjust i pandatavlor. Efter att ha sneglat på just Tudor o big block så slog jag till på @Hasse Varg 79160 i riktigt fint skick.
Ett tack till @thomastheswede för att h gjort denna guiden. Vad som i början kändes som en enda röra av modeller blev ju riktigt lättöverskådlig. :)
Detta är min första klocka med tachymeter, behöver inte nödvändigtvis användas för o mäta hastighet utan kan snabbt konstatera att jag kommer hinna flippa 200 pannkakor på en timme med min hastighet :bookworm:
Grattis!!! :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Har nu haft min 79180 ett tag och jag är fortfarande förälskad i den. Två frågor dock: hur exakt går era? Min börjar skifta datum redan vid 23:40 - ska det vara så eller ska jag låta någon kolla på den?

Bild för att allt blir trevligare med bilder :)
PSX_20200311_100703.jpg
 

thomastheswede

Audemars
Har nu haft min 79180 ett tag och jag är fortfarande förälskad i den. Två frågor dock: hur exakt går era? Min börjar skifta datum redan vid 23:40 - ska det vara så eller ska jag låta någon kolla på den?

Bild för att allt blir trevligare med bilder :)
PSX_20200311_100703.jpg
Ska kolla på min, återkommer. Inget att vara jätteorolig över dock, ofta så på äldre mekaniska urverk tycker jag.

Såg precis ett servicekvitto från en kollega som fått sin servad, så mitt tips är att hålla den så långt ifrån en urmakare som möjligt! :bawling:
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Har nu haft min 79180 ett tag och jag är fortfarande förälskad i den. Två frågor dock: hur exakt går era? Min börjar skifta datum redan vid 23:40 - ska det vara så eller ska jag låta någon kolla på den?

Bild för att allt blir trevligare med bilder :)
PSX_20200311_100703.jpg
Angående datumskiftet, så låter det rimligt och bra för det 7750-verk som sitter i. Slår den över helt kl 12?
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Ska kolla på min, återkommer. Inget att vara jätteorolig över dock, ofta så på äldre mekaniska urverk tycker jag.

Såg precis ett servicekvitto från en kollega som fått sin servad, så mitt tips är att hålla den så långt ifrån en urmakare som möjligt! :bawling:

Angående datumskiftet, så låter det rimligt och bra för det 7750-verk som sitter i. Slår den över helt kl 12?
Kanske lite för lite empiri men klockan har saktat sig 12 sekunder sedan i onsdags kl 09:30. Känns som inom det acceptabla va?
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Det tycker jag. Har de servicehistorik? 7750 går att få inom COSC. -6s per dygn är ändå bra, skulle jag säga. Beror ju på såväl läge som kraftreserv.
Den kommer från en italiensk handlare som (givetvis) påstår att den är nyservad. Det finns garanti på den men innan jag skickar tillbaka den vore det bra att få en bild av hur den borde gå. Dessutom är jag tveksam till att skicka den till handlaren och funderar på att lämna in den i Sverige. Men att den skiljer sig två sekunder från COSC är inte något jag oroar mig över då :)
 
Topp