• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

BLACK BAY FIFTY-EIGHT BLACK 'ON THE FLY' EXTENSION LINK By Steel Reef

Ljungen

Silver
Pledge Member
2-Faktor
Review
BLACK BAY FIFTY-EIGHT BLACK 'ON THE FLY' EXTENSION LINK

Tillverkare: Steel Reef, UK
(fd Black Bay_Owners på IG, har numer bytt namn till Steel Reef)

Pris: 120£ (uppdaterad 22-09-28)
(Första prototyperna låg på 200$, vilken denna recession är baserad på)

BB4E94E3-4CB6-4C65-8C7F-8381F17565D6.jpeg

BBO, som befinner sig i UK, beskriver den som en ”extension half link” (comfort link style) och finns för närvarande till bb58, 36, GMT och Chrono. Den byts mot länken som sitter närmast claspen och gör så att man enkelt och snabbt kan förlänga med 5mm i ett enkelt handgrepp. Liknar väldigt mycket flex linken som vi har sett hos Rolex sen tidigare, och är ett mycket välkommet tillskott till tex bb58 (stålvarianten) som lider av ovanligt ”begränsad” snabbjustering. Men, hur är kvaliteten egentligen även då idén är utmärkt? Det tänkte jag ge min idé om i denna lilla review. 😀

Jag har tittat på flexlänken varianten ämnad till bb58, pris 200$, och har testat på en OG. Flexlänken tillverkas uteslutande av SS 316L stål. För att göra det hyfsat koncist och strukturerat (hehe för en gång skull) har jag satt upp olika kategorier; Finish, form och funktion.

(Disclaimer: Jag har köpt mitt exemplar av flexlänken själv, tillverkaren BBO har ej på något sätt påverkat min review. Jag är EJ en professionell testare, utan denna review är skriven utefter bästa amatörmässiga förmåga.)

Först vill jag ge lite historik om projektet runt flexlänken, som börjar med att Gabe som står bakom BBO såg behovet för ca 1,5 år sedan och startade upp med första prototypen. Då funktionen i princip var given och inte behövde större designjusteringar så var matchningen mot Tudors höga kvalitet desto tuffare, inte så överraskande men ger en idé om utmaningen. Ribban var satt högt redan från början, kvaliteten behövde vara nära Tudors och accepterad av de mest kräsna.

Projektet tillkännagavs på IG i början av 2021 och intresserade kunde sätta upp sig på en lista hos BBO utan villkor. Det har varit en ”lång” väntan, allt är relativt, men projektet har kämpat med rätt kvalitet i ett antal olika testbatcher samt att pandemin har satt en del käppar i hjulen från och till. Runt årskiftet 21/22 såg det ut som det äntligen var dags, men BBO såg sig tvungna att backa i sista stund, pga av ett litet skönhetsfel som upptäcktes och inte kunde accepteras. De skickades tillbaka för justering till alla listade köpares förfäran. Men i början av maj i år kunde äntligen första batchen godkännas och börja skeppas ut, med perfekt timing inför att värmen börjar komma och behovet är som störst.

Nu till bedömningen i de olika kategorierna.

Finish - 4/5

Flexlänken kommer täckas av claspen till stor del, vilket också kommer bero på om den sitter på de inre eller yttre snabbjusteringshålen. Givetvis ska den hålla hög kvalitet även om den för det mesta är hyfsat dold! Kortfattat kan man säga att flexlänkarna från batch 1 har en klart hög hantverksstandard enligt min bedömning, vilket var förväntat förstås pga av de höga kraven projektet har haft samt priset. Om man tittar närmare på den matta finishen så är den väldigt nära Tudors, där skillnaden ligger i hur ”borstningen” ter sig. Jämfört med Tudor har flexlänken en mer borstad look, där originallänkarna ser ut till att ha mer ”sammetsyta”, men behöver poängtera att man behöver titta väldigt nära för att se detta. Färgmatchningen tycker jag är spot on, jag kan ej se någon riktig skillnad alls (med reservation av en lätt färgblindhet…men att jämföra färger har jag kunnat göra i alla fall sedan tidigare) 😅 Hursomhelst, den stora frågan tycker jag är hur flexlänken matchar med tiden mot ett armband, kommer de ha samma patina etc, eller blir skillnaden mer markant. Efter bara en vecka så är det ju svårt att svara på, men den matchade min 1 år gamla originallänk bra och min uppfattning är att det blir svårare att se skillnad ju mer patinan utvecklas på både originallänkar och flexlänk. Detta har varit en extra utmaning som projektet har haft, att finishen ska både kunna funka på en ny som begagnad originallänk, med viss acceptans förstås ju äldre de är. Finishen på de polerade ändbitarna, precis som hos originalet, är riktigt kanonfina.
49C3A8F9-6009-41B9-BEDE-A7E803255F29.jpeg F466D2DF-A316-43C0-A067-471671EEC957.jpeg 9919552E-88D4-4889-8CEB-054F0181094A.jpeg

Form - 3/5

Som för finishen, är faktumet att flexlänken kommer döljas av claspen till stor del också en parameter i acceptansen vad gäller form, men när det gäller att matcha ett lyxmärke som Tudor så är detaljerna viktiga, dolda som synliga. Här har BBO valt att släppa lite på kraven på detaljerna, då de har kört med en platt design helt enkelt. De som har sett stållänkarna hos Tudor vet att länkarna har en lätt böjd form för att följa med böjningen av handleden. Här hade jag önskat att de hade valt att ha ovansidan med samma böjda form, medans undersidan kunde ha hållits platt. Uncle Seiko har tex valt att göra så på deras ”halvlänkar” som de säljer till Tudors armband, och det hade som sagt varit en fin touch även på flexlänken. Med det sagt, så är det inget som stör speciellt mycket, och jag bortser ganska lätt från det personligen. En annan formdetalj som syns lite mer dock är att de polerade ändbitarna är klart smalare än originalen, runt hälften av tjockleken eller t o m smalare. Här tycker jag att de kunde ha gått tjockare för enhetligens skull, men går att acceptera åter igen tycker jag då det är ändlänken ner mot claspen det handlar om, så inget som bryter ”mitt i” på armbandet om man säger så. Det drar ner lite på betyget dock.

I övrigt är dimensionerna riktigt bra tycker jag, det är tight passning och inte något större glapp att tala om jämfört med original.

Edit: Ett förtydligande vad gäller den platta formen på länken; Den platta designen har valts av tekniska skäl så att funktionen, att fälla ut och in, blir så tight och nära som möjligt. Se nedan, vad gäller funktion får flexlänken också ”toppbetyg”. Rolex’s flexlänk nämndes kort, denna har också platt form.

Funktion - 5/5

Här glänser flexlänken ordentligt, de har nailat detta redigt!! Funktionen är förstås hela syftet och värdet med flexlänken, då det inte hade spelat någon roll annars hur fin den än hade varit. Hela handhavandet är krispigt och exakt, en fröjd att manövrera fram och tillbaka. Kommer på mig själv att sitta och klicka länken fram och tillbaka. 😂

Flexlänken använder sig av och utgår ifrån att man använder originalstiftet nere i claspen, och den klickar in i flexlänken i infällt läge med hjälp av en liten läpp i designen, vilken är gjord med perfekt precision av vad jag kan avgöra under denna första vecka, utan minsta tendens till att kännas annorlunda eller slappare på något sätt. Här är det nog stiftet som kommer slitas först, så det kan vara en bra idé att skaffa sig ett extra originalstift för framtida behov.
E55C7E8C-6A88-4FC4-94C6-2256D5773E26.jpeg A8FE5AFC-C474-42FA-B546-6DA07278B504.jpeg

Slutliga ord

Jag har väntat länge på denna lösning till bb58an, inte minst för att Tudor än så länge vägrar att uppdatera äldre stålarmband med tex T-fit som många andra modeller har fått redan. Vi får nog tyvärr räkna med att Tudor inte kommer att uppdatera dem, vilket gör att denna flexlänk fyller ett speciellt behov bland träffade klockägare. Jag har än så länge ej sett sett liknande lösningar, förutom enstaka ”hemmaexperiment” med varierande framgång och som man ej kan kopiera ändå. Vi har ju förstås Uncle Seikos halvlänk, som är en bra lösning men som inte hjälper vad gäller att kunna justera i farten. Halvlänken kan dock vara en bra kombo med flexlänken för att justera in passningen ännu mer i vissa fall. Man kan fortfarande ha oturen att hamna fel, då man känner att man antingen har lite för hård eller slapp passning…

Jag har meckat med passningen under veckan, försökt med lite olika lägen för att se var det känns bäst. Själv så har jag landat på en storlek som både känns och ser bra ut i början av dagen, klockan håller sig på plats och kan ta lite värme och aktivitet. Det är grymt gött att veta att om bandet skulle börja nypa och kännas obekvämt pga att man höjer aktiviteten eller att det helt enkelt blir varmare, så är det snabbt och enkelt att flexa ut 5mm extra. För min del så har de 5mm varit en bra flexlängd än så länge, ej för löst men klart släppt på trycket.

Jag har ej ångrat att jag köpte denna 200$ flexlänk, men det har nog mycket att göra med att jag planerar att behålla min bb58 för lång tid framöver.

Stort tack om du har läst så här långt och jag hoppas det kan hjälpa med ev funderingar om lösning för de lite äldre Tudorarmbanden.

mvh Uffe 😀

(edit: lite typos här och där generellt)

Bilagor

• 1658173605845.jpeg
    1658173605845.jpeg
    61.4 KB · Visningar: 52
Senast ändrad:
Review
Vad: bb58 Extension half link (flexlänk), batch 1
Tillverkare: BBO (UK)
https://instagram.com/blackbay_owners?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Pris: 200$

BB4E94E3-4CB6-4C65-8C7F-8381F17565D6.jpeg

BBO, som befinner sig i UK, beskriver den som en ”extension half link” (comfort link style) och finns för närvarande till bb58, 36, GMT och Chrono. Den byts mot länken som sitter närmast claspen och gör så att man enkelt och snabbt kan förlänga med 5mm i ett enkelt handgrepp. Liknar väldigt mycket flex linken som vi har sett hos Rolex sen tidigare, och är ett mycket välkommet tillskott till tex bb58 (stålvarianten) som lider av ovanligt ”begränsad” snabbjustering. Men, hur är kvaliteten egentligen på den även då idén är utmärkt? Det tänkte jag ge min idé om i denna lilla review. 😀

Jag har tittat på flexlänken till bb58, pris 200$, och har testat på en OG. Flex länken tillverkas uteslutande av SS 316L stål. För att göra det hyfsat koncist och strukturerat (hehe för en gång skull) har jag satt upp olika kategorier; Finish, form och funktion.

(Disclaimer: Jag har köpt mitt exemplar av flex länken själv, tillverkaren BBO har ej på något sätt påverkat min review. Jag är EJ en professionell testare, utan denna review är skriven utefter bästa amatörmässiga förmåga.)

Först vill jag ge lite historik om projektet runt flexlänken, vilken börjar med att Gabe som står bakom BBO såg behovet för ca 1,5 år sedan och startade upp med första prototypen. Då funktionen i princip var given och inte behövde större tekniska justeringar så var matchningen mot Tudors höga kvalitet desto tuffare, inte så överraskande men ger en idé om utmaningen. Ribban var satt högt redan från början, kvaliteten behövde vara nära Tudors och accepterad av de mest kräsna.

Projektet tillkännagavs på IG i början av 2021 och intresserade kunde sätta upp sig på en lista hos BBO utan villkor. Det har varit en ”lång” väntan, allt är relativt, men projektet har kämpat med rätt kvalitet i ett antal olika testbatcher samt att pandemin har satt en del käppar i hjulen från och till. Runt årskiftet 21/22 såg det ut som det äntligen var dags men BBO backade i sista stund för att skeppa ut länkar, pga av ett litet skönhetsfel som upptäcktes och inte kunde accepteras. De skickades tillbaka för justering till alla listade köpares förfäran. Men i början av maj i år kunde äntligen första batchen godkännas och börja skeppas ut, med perfekt timing inför att värmen börja komma och behovet är som störst.

Nu till bedömningen i de olika kategorierna.

Finish - 4/5

Flexlänken kommer täckas av claspen till stor del, vilket också kommer bero på om den sitter på de inre eller yttre snabbjusteringshålen. Givetvis ska den hålla hög kvalitet även om den för det mesta är hyfsat dold! Kortfattat kan man säga att flexlänkarna från första batchen har en klart hög hantverksstandard enligt min bedömning, vilket var förväntat förstås pga av de höga kraven projektet har haft samt priset. Om man tittar närmare på den matta finishen så är den väldigt nära Tudors, där skillnaden ligger i hur ”borstningen” ter sig. Jämfört med Tudor har länken en mer borstad look, där originallänkarna ser ut till att ha mer ”sammetsyta”, men behöver poängtera att man behöver titta väldigt nära för att se skillnaden. Färgmatchningen tycker jag är spot on, jag kan ej se någon riktig skillnad, (med reservation av en lätt färgblindhet…men att jämföra färger har jag kunnat göra i alla fall sedan tidigare) 😅Hursomhelst, den stora frågan tycker jag är hur länken matchar med tiden på ett armband, kommer de ha samma patina etc, eller blir skillnaden mer markant. Efter bara en vecka så är det ju svårt att svara på, men den matchade min 1 år gamla originallänk bra och min uppfattning är att det blir svårare att se skillnad som patinan utvecklas på både original och flexlänken. Detta har varit en extra utmaning som projektet har haft, att finishen ska både kunna funka på en ny som begagnad originallänk, med viss acceptans förstås ju äldre de är. Finishen på de polerade ändbitarna, precis som hos originalet, är riktigt kanonfina.
49C3A8F9-6009-41B9-BEDE-A7E803255F29.jpeg F466D2DF-A316-43C0-A067-471671EEC957.jpeg 9919552E-88D4-4889-8CEB-054F0181094A.jpeg

Form - 3/5

Som för finishen, är faktumet att flexlänken kommer döljas av claspen till stor del en parameter i acceptansen av formen på den, men när det gäller att matcha ett lyxmärke som Tudor så är detaljerna viktiga, dolda som synliga. Här har BBO valt att släppa lite på kraven på detaljerna, då de har kört med en platt design helt enkelt. De som har sett stållänkarna hos Tudor vet att länkarna har en lätt böjd form för att följa med böjningen av handleden. Här hade jag önskat att de hade valt att ha ovansidan med samma böjda form, medans undersidan kunde ha hållits platt. Uncle Seiko har tex valt att göra så på deras ”halvlänkar” som de säljer till Tudors armband, och det hade som sagt varit en fin touch även på flexlänken. Med det sagt, så är det inget som stör speciellt mycket, och jag bortser ganska lätt från det personligen. En annan formdetalj som syns lite mer dock är att de polerade ändbitarna är klart smalare än originalen, runt hälften av tjockleken eller t o m smalare. Här tycker jag att de kunde ha gått tjockare för enhetligens skull, men går att acceptera åter igen tycker jag då det är ändlänken ner mot claspen det handlar om, så inget som bryter ”mitt i” på armbandet om man säger så. Det drar ner lite på betyget dock.

I övrigt är dimensionerna riktigt bra tycker jag, det är tight passning och inte något större glapp att tala om jämfört med original.

Funktion - 5/5

Här glänser flexlänken ordentligt, de har nailat detta redigt!! Funktionen är förstås hela syftet och värdet med flexlänken, hade inte spelat någon roll att ha den annars hur fin den hade varit. Hela handhavandet är krispigt och exakt, en fröjd att manövrera fram och tillbaka. Kommer på mig själv att sitta och klicka länken fram och tillbaka. 😂

Flexlänken använder sig av och utgår ifrån att man använder originalstiftet nere i claspen, och den klickar in i flexlänken i infällt läge med hjälp av en liten läpp i designen, vilken är gjord med perfekt precision av vad jag kan avgöra under denna första vecka. Har ej haft någon tendens till kännas annorlunda eller slappare på något sätt. Här är det nog stiftet som kommer slitas först, så det kan vara en bra idé att skaffa sig ett extra originalstift för framtida behov.
E55C7E8C-6A88-4FC4-94C6-2256D5773E26.jpeg A8FE5AFC-C474-42FA-B546-6DA07278B504.jpeg

Slutliga ord

Jag har väntat länge på att kunna få denna lösning på bb58an, inte minst för att Tudor än så länge vägrar att från deras håll uppdatera äldre stålarmbandet med tex T-fit som många andra modeller har fått redan. Vi får nog tyvärr räkna med att Tudor inte kommer att uppdatera dem, vilket gör att denna flexlänk fyller ett speciellt behov bland träffade klockägare. Jag har än så länge ej sett sett liknande lösningar, förutom enstaka ”hemmaexperiment” med varierande framgång och som man ej kan kopiera ändå. Vi har ju förstås Uncle Seikos halvlänk, som är en bra lösning men inte hjälper med att kunna justera i farten. Halvlänken kan dock vara en bra kombo med flexlänken för att justera in passningen ännu mer kanske. Man kan fortfarande ha oturen att hamna fel, då man tycker att man antingen har lite för hård eller slapp passning…

För min del så har jag meckat med passningen under veckan, försökt med lite olika lägen för att se vad det känns bäst. Själv så har jag landat på en storlek som känns och ser bra ut i början av dagen, klockan håller sig på plats och kan ta lite värme och aktivitet. Det är grymt gött att veta att om bandet skulle börja nypa och kännas obekvämt pga att man höjer aktiviteten eller det bara helt enkelt blir klart varmare, så är det snabbt och enkelt att flexa ut 5mm extra. För min del så har de 5mm varit en bra flexlängd än så länge, ej för löst och klart släppt på trycket.

Jag har ej ångrat att skaffa denna 200$ flexlänken, men det har kanske mycket att göra med att jag planerar att behålla min bb58 för lång tid framöver.

Stort tack om du har läst så här långt och jag hoppas det kan hjälpa med ev funderingar om lösning för de lite äldre Tudorarmbanden.

mvh Uffe 😀
Bra sammanfattning som täcker in det mesta imho. Är så sjukt spänd på att få hem min och testa nu!!

Stort tack för den utförliga recensionen.
Jag hade ingen aning om att denna "flex link" exisiterade och brukar vid den här tiden på året byta länk mot gummi på min BB58, just för att få den där "sommarflexen". Tack vare din recension vet jag att där nu finns fler möjligheter! :cool:
Din recension fångar essensen av KS - delad kunskap blir till glädje för kollektivet! :heart:
Önskar dig och alla KS:are en fortsatt fin helg!

Kul recension, men vad menas här:

”En annan formdetalj som syns lite mer dock är att de polerade ändbitarna är klart smalare än originalen, runt hälften av tjockleken eller t o m smalare. Här tycker jag att de kunde ha gått tjockare för enhetligens skull, men går att acceptera åter igen tycker jag då det är ändlänken ner mot claspen det handlar om, så inget som bryter ”mitt i” på armbandet om man säger så. Det drar ner lite på betyget dock.”

Förstår inte, vadå polerade ändbitarna är ”smalare”, ”runt hälften av tjockleken”? Ser inte så ut på bilderna.

Kul recension, men vad menas här:

”En annan formdetalj som syns lite mer dock är att de polerade ändbitarna är klart smalare än originalen, runt hälften av tjockleken eller t o m smalare. Här tycker jag att de kunde ha gått tjockare för enhetligens skull, men går att acceptera åter igen tycker jag då det är ändlänken ner mot claspen det handlar om, så inget som bryter ”mitt i” på armbandet om man säger så. Det drar ner lite på betyget dock.”

Förstår inte, vadå polerade ändbitarna är ”smalare”, ”runt hälften av tjockleken”? Ser inte så ut på bilderna.
Hej och kul att du tycker den är kul! Ska försöka förklara lite bättre på din fråga: på kortsidorna av varje länk sitter tunna högpolerade bitar, vilka har de ”fejkade” nitarna på sig också, de är ca hälften så tunna som på originallänken. Hoppas det gjorde det tydligare!

Hej och kul att du tycker den är kul! Ska försöka förklara lite bättre på din fråga: på kortsidorna av varje länk sitter tunna högpolerade bitar, vilka har de ”fejkade” nitarna på sig också, de är ca hälften så tunna som på originallänken. Hoppas det gjorde det tydligare!
Aha, nu är jag med! Vad märkligt, måste betyda att själva länkbitarna är något bredare än original, kanske inbillning men tycker också att det är lite så det ser ut. Designmiss antar jag. Kan också vara för att öka toleransen vid produktion, är nog inte så lätt att få till de extremt små toleranserna som Tudor själv använder.

Aha, nu är jag med! Vad märkligt, måste betyda att själva länkbitarna är något bredare än original, kanske inbillning men tycker också att det är lite så det ser ut. Designmiss antar jag. Kan också vara för att öka toleransen vid produktion, är nog inte så lätt att få till de extremt små toleranserna som Tudor själv använder.
Kan tycka det vore lättare med samma tjocklek på de polerade bitarna som original, men ”dyrare” mest troligt. Tudor har ju ökänt grymma toleranser definitivt, som storebrorsan. Men, men, det är ju en liten detalj ändå i sammanhanget måste erkännas, men väl värt att ändå nämna i recensionen. Tack för ditt input!!

Tillbaka
Topp