• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor Day Date 7017

Hej,

Jag satt och kollade på Chrono24 för att på något sätt försöka estimera vad min Tudor Date Day 7017 Jumbo skulle kunna vara värd och jag blev inte klokare.

Det finns just idag två annonser på 7017 från 1969-ish där priserna skiljer sig väldigt mycket. Den dyrare klockan är en 36 mm och i ett bättre skick än den billigare som är 38 mm. Dock kommer Jumbon på länk.

Jag gillar att min är 38 mm men hur ser det ut med er andra? Är 36 mm en mer klassisk och därmed mer efterfrågad storlek än 38 mm?

Klockan på bilderna är 36 millimetaren och skicket motsvarar skicket på min. För denna klocka vill de, Scandinavian Luxury AB, har 37 tkr. För 38 millimetaren vill handlaren ha 20 tkr.

Vad jag undrar är om ni tycker att 37 tkr är rimligt för denna? Jag fattar ju efterfrågan ger högre priser men jag tycker samtidigt att 36:an är väldigt högt prissatt.

Se mina frågor som diskussionstartare och vädra gärna era åsikter. Vill på förhand be om ursäkt om min trådstart är osammanhängande.

http://www.chrono24.se/tudor/day-date-7017--id4351814.htm
http://www.chrono24.se/tudor/oyster-prince-70170-day-date-rotor-self-winding-1969s--id3521551.htm

4351814_xxl.jpg


4351814b_xxl.jpg


4351814e_xxl.jpg


4351814f_xxl.jpg
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Kan vara helt off
Men jag tror det gick en 7017 på länk för några månader sen här på KS? Klart priset kan ha gått upp sen dess
Tror den gick för 20ish? Minns inte säkert men borde finnas under k&s
 

LEC16

Cartier
2-Faktor
Har också sett den dyra till salu, samma tanke slog mig när jag såg priset. Är inte kunnig nog om Tudor för att kunna ge ett expertissvar, men jag skulle aldrig köpt den för de pengarna. Orimligt
 

Point Blank

Cartier
Finns många handlare på Chrono24 som sätter ut fantasipriser i hopp om att någon skall slå till. Jag skulle också säga max 15k head only.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Sålde en i princip NOS för 20 för ett drygt år sedan. Den var på länk. 37 för en klart sämre utan länk känns optimistiskt.

@Criss Cross : Varför borde jumbon vara dyrare? Denna är också 38mm.
 

Oew

Rolex
Feck. Jag både köpte och sålde min 7017 för ett fyrsiffrigt belopp för typ 2 år sen. @the quiet man och @Rozzy :)

Förvisso utan länk och med servicebehov. Vad har hänt med priserna egentligen!?
Inte så mycket som hänt om inte du sålt för ett lågt 4siffrigt. De senaste försäljningarna på KS har varit 14-15k head only. Vem som helst kan kräva en för hög summa för sin klocka, men den är marknaden som sätter priser inte säljare ;)
 

Snårtas

Rolex
Inte så mycket som hänt om inte du sålt för ett lågt 4siffrigt. De senaste försäljningarna på KS har varit 14-15k head only. Vem som helst kan kräva en för hög summa för sin klocka, men den är marknaden som sätter priser inte säljare ;)
Inte så mycket? Ponera att jag sålde för 9999 kr. Då är 15 k en ökning med 50%!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ja men den såldes med servicebehov, standard service på nymans är 5100kr. Sålde du då för 9999 så gjorde köparen en förlust på 0,6%
Då behöver jag inte må alltför dåligt för att jag slumpade bort den alltså :)
Vad nu Snårtas, lurade du mig och sålde till ockerpris?!
Nej vars, varken du eller Oscaro behöver vara oroliga. Servicen skedde hos en oerhört duktig pensionerad uris som (mot min vetskap!) tvättade och putsade upp den till nyskick (även aftermarket länken!) förutom servicen, kronbyte och trycktest för högst humana priset ca 1500kr (helt vitt ink moms). Tyvärr har han lagt ner verksamheten och min var en av de sista klockor han åtog sig.
Då klockans boett och tavla (blåa är mest eftertraktade) är så fina så är jag säker på att jag kan återfå investerade pengarna om jag mot förmodan velat sälja klockan.
Vad gäller priserna på C24 verkar det helt galet och för mycket, svårt att tro att någon får det idag. Innom en snar framtid? Inte helt omöjligt, det är väldigt trevliga klockor och extra eftertraktade iom Jumbo. Ref 7017 är 38mm och inget annat.
image.jpeg
image.jpeg


Summa sumarum, jag är väldigt nöjd med denna och letar fortfarande efter ett lämpligt Rolex Oyster till klockan.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Sålde min Tudor DD 7017 här på forumet för någon/några månader sen. Bra skick men utan länk, klockan kom på läder. Tror jag fick 14k. vilket är där de ligger.
 
Topp