• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor hjälp tack!

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Hej.

Väldigt ny i klockvärlden och nybörjare i "Vintage" världen. Har hittat ett objekt som hjärtat klappar lite hårdare för. Men jag är i behov av hjälp för att göra ett bra köp. Alla råd tas tacksamt emot. Vilka frågor ska jag skjuta iväg mot säljaren? Dum/dålig affär?

Här är objektet.
http://www.chrono24.se/tudor/prince...te--mod211.htm&models=211&manufacturerIds=245

Här är högupplösta bilder på Tudorn.
http://www.vintage-emporium.eu/product_info.php?cPath=24_47_28&products_id=90

Tack för all er hjälp
J
 
D

Deleted member 1154

Guest
Tavlan är väl ganska så härjad, men det borgar väl för att den är äkta också och inte ommålad... Dessutom syns det nog mer på bild än i verkligheten... Men mycket av värdet ligger ju i tavlan, men en äldre klocka kan ju ofta se ut så här,

det som kan va läge att fråga är väl om länken passar din arm i storlek och om service är gjord eller om han vet nåt om det?

Priset vet du bara själv vad du tycker om... men ett dilemma är ju skick på en klocka kontra pris, du kanske kan hitta en finare för samma peng eller inte :) Men med länk så är det ju lite mer värde i den .

Jag tycker Tudor är coola helt klart...

tänk också på storleken på klockan, denna finns nog i 34mm och 38mm storlek

Vad du ska tänka på vid vintage köp är väl också att jämföra med andra på nätet, bilder osv. om den ser okej ut eller om visare, tavla eller krona är bytt tex. Är den polerad? osv. osv.
 

hedbrg

Panerai
Först och främst ska du vara medveten om att den där är 34 mm. Inget fel med det i sig men det är väldigt litet med dagens mått mätt.
Att tavlan är härjad spelar nog mindre roll i det här fallet för priset. I vissa modeller (läs rödsub eller PN daytona för exempel) så ligger en väldigt stor del av priset i skicket på tavlan, här skulle jag påstå att boetten är bra mycket viktigare, som ser helt okej ut i detta fall i mina ögon.
Sen får man inte glömma att det är en vintagedinka du kollar på, räkna alltid med att lägga en service på den med. Är 6000kr för klockan smärtsamt bör du kanske kolla åt andra håll, är det peanuts så är det ingen fara.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Tack för alla snabba svar. Det var just patineringen jag på klockan som jag föll lite för. Det står i beskrivningen att den är 37.1mm. 34 är för litet för mig generellt tror jag. Ska skjuta lite frågor mot säljaren baserade på era svar. Stort tack för hjälpen!
 
D

Deleted member 1154

Guest
finns en "jumbo" modell av dessa Tudors också... heter väl 7024 och 7017 för day date modellen tror jag... Som sagt 37,1mm är med kronan troligen
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Lite dels för att det inte är en rolex. :) Sedan så tittar jag nu ganska förutsättningslöst på olika märken och modeller. Det högg till lite i magen när jag såg den här. När jag började titta på klockor så kunde jag t.ex inte tänka mig något under 44mm men utifrån det man läser och ser men framför allt provar så känns det som en sådan skulle passa bra in i min framtida samling. Jag fascineras av hur något så komplext och mekaniskt fortfarande tickar på efter så många år. Så en sådan eller en en Tudor Hydronaut är väl det som står högst upp på listan just nu.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
om valet är mellan denna (34mm) och en tudor hydronaut så tror jag att denna blir för liten! Men varför tar du inte ut svängarna ännu mer och kikar på vintage tudor submariners eller chronos när du nu ändå är inne på hydronauten?
 
Topp