• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor Jumbo Date + Day - en översikt

thomastheswede

Audemars
För 4-5 år blev jag lite sugen på en Rolex Day-Date 1803 i vitguld. Storleken (36 mm) kändes dock lite fjuttig och när jag hittade Tudors variant som visade sig vara några millimeter större (och dessutom var gjord i stål!) insåg jag att det såklart var en sådan jag skulle ha. Det tog dock ett tag...

7017.JPG

Nyförvärvet...

Nu har jag, lagom till femtioårsjubileumet för denna modell, fått tag i ett bra exemplar och då tänkte jag passa på att sortera mina anteckningar och skapa en översikt över Tudors Jumbo-version av det ”lilla storasyskonet” från Rolex. Det här är en ovanlig och lite udda fågel som inte dyker upp alltför ofta på marknaden. När detta skrivs passar jag på att söka på C24 och får då totalt 21 träffar på Tudors tre Jumbo-referenser 7017/19/21 men hela 1.089 (!) träffar på Rolex 1803.

Det har varit ett hästjobb att få ihop denna översikt då det finns väldigt lite information om denna klockmodell där ute. Håll tillgodo och var inte blyg om du har rättelser eller mer information att bidra med!

Innehåll:
1. Introduktion
2. Referenser
3. Urtavlor mm.
4. Boett
5. Urverk
6. Krona
7. Glas
6. Länkar/end links
9. Tillbehör
10. Serienummer

Introduktion
Låt oss börja med lite bakgrundshistoria: Tudor är systermärke till Rolex och 1969 tog man fram två nya modeller som alternativ för de som av olika anledningar inte ville köpa en Rolex Day-Date (som endast fanns i gult och vitt guld) eller en Rolex Date. Tudor döpte sin variant till ”Date + Day” och alltså inte till ”Day-Date” som Rolex variant heter.

I denna översikt kommer jag enbart skriva om Date + Day-referenserna (7017, 7019 samt 7020) men vill du veta mer om de Jumbo-referenser som släpptes samtidigt som enbart visar datum ska du söka efter ref. 7024 och 7025.

Varför man valde att göra en större klocka än Rolex-syskonet är oklart, men den större boettdiametern har givit modellen smeknamnet ”Jumbo”. Obekräftade uppgifter gör gällande att det är samma boett som Rolex Millgaus ref. 1019 men jag har inte hittat några slutgiltiga ”bevis” för detta. Boetten mäter 37,5 mm i diameter och måttet lugg till lugg är 42 mm. Kan tyckas vara en liten skillnad från en ”vanlig” Rolex 36 mm-boett men man blir förvånad över hur mycket större den ser ut och känns på handleden.

Jumbo-varianterna av Date + Day lanserades 1969 och syntes i kataloger ända fram till 1977 då de ersattes av nya 36-millimetersmodeller. Vilka år de egentligen TILLVERKADES (till skillnad från SÅLDES) är dock oklart då jag med ETT PAR undantag enbart hittat boetter med serienummer om börjar på 68x och 69x, vilket innebär tillverkningsår 1969-70. Kan de ha gjort en stor batch då och sedan skickat ut dom på marknaden tills de var slut? Lite av ett mysterium…

Referenser:
7017/0:
Basmodell i rostfritt stål med polerad bezel.

7017 alternativ.png

En riktigt fin 7017 som tidigare ägdes av @B1884.

7019:
Exklusivare variant i rostfritt stål som initialt endast fanns med räfflad vitguldsring (7019/4) men senare kom även en two tone-version med detaljer i 14k guld (7019/3).

7019varianter.png

Gult respektive vitt guld med den karaktäristiska bezeln som vi känner igen från Rolex.

7020/0:
Sportigare rostfri modell utrustad med en mycket udda vridring som hade greppräfflor endast vid kl 12 och kl 6. Har sett ett litet antal exemplar med minutmärkning runt hela ringen men oklart om dessa vridringar är en senare servicedel eller om ett litet atal klockor levererades så.

7020 2.jpg
Den mycket udda vridringen på ref. 7020.

Urtavlor:
Tudor-loggan var stål- alternativt guldfärgad och texten som var tryckt på urtavlan var uppifrån och ned:
TUDOR
OYSTER PRINCE (=oysterboett och automaturverk)
DATE + DAY (=dag- och datumvisning)
ROTOR
SELF WINDING
SWISS (på Wide Index) resp. – SWISS – (på Normal Index)

Färger: Jag har hittat urtavlor i Silver med stål- (7017 & 7020) eller gulddetaljer (7019/3), Guld (endast till 7019/3), Mörkgrå, Svart och Blå. En hel del tavlor tycks med tiden flagna runt tritiumprickarna och en del grå urtavlor kan få en ”tropical”-effect och bli brunflammiga.

tavlor 1.png

tavlor 2.png

De färger jag lyckats hitta bilder på + den underbara Cotton Bowl-tavlan.

Det finns två olika generationer av tavlor. Den första varianten på urtavla hade kraftiga index som bestod av en upphöjd stålklack och ett avfasat räfflat parti längst ut i änden. Vid varje index satt det en liten tritiumprick. Räfflorna gick igen även på visarna som hade partier med tritium. Jag kallar dessa tavlor Wide Index.

wide o normaltavla.png

Wide index till vänster, observera räfflorna på indexklackarna. Normal index till höger, med svart målat streck på stavarna.

Enligt flera källor ska enbart de tidiga klockorna ha levererats med denna taveltyp. Jag betvivlar dock att dessa tavlor enbart fanns på de första exemplaren då de syns tillsammans med nästa tavelvariant i senare kataloger. Dessutom har Cotton Bowl-klockor från mitten av 70-talet fortfarande dessa tavlor.

Nästa tavelvariant kallar jag Normal Index. Där var timmarkeringarna istället stålstavar likt många Rolex-modeller från samma period. Det finns två varianter på stavar: 1) helt i stål (på mörkare urtavlor, 2) stål med målat svart streck (på ljusa urtavlor).

stavfärger.jpg

Katalogbild i bakgrunden med omålade stavar, målade stavar på klockan i förgrunden.

Visarna är desamma som på Bold Index-klockorna.

urtavla visare.jpg

Även visarna har räfflor.

En reflektion angående visare: man bör vara vaksam på att en hel del Date + Day säljs med felaktiga visare, jag gissar att detta beror på att urverket är en ganska vanlig variant med god tillgång till olika typer av visare och mindre nogräknade urmakare har då tagit det som fanns att tillgå vid reparation/service.

En väldigt udda och cool specialtavla är den som kallas Cotton Bowl. Det är en Wide Index-tavla med Cotton Bowl-tryck och årtal (se bild på tavelöversikten). Dessa tavlor sitter på klockor som delats ut till spelare i Cotton Bowl Classic, en amerikansk fotbollsmatch mellan universitetslag.

Sist men inte minns så måste jag nämna tavlor med texten DAY-DATE dvs samma namn som Rolex-modellen. Jag har sett flera exemplar på nätet, t.om. en som sålts av Christies, men jag är mer eller mindre säker på att detta är redials dvs fejk gjorda senare av någon annan än Tudor.

day-date.png

Ommålade tavlor??? Klocka som sålts på Christies till vänster.

Boett:
Enligt Tudors hemsida är boetten 37,5 mm och mäter 42 mm lugg till lugg. Boetten är graverat med ref.nummer på ena sidan och serienummer och oftast ”STAINLESS STEEL” på den andra. Påstås alltså vara samma boett som en Rolex Milgauss 1019, dock med annat boettlock.

boettgravyr.png


Boettlockets utsida är graverat med ORIGINAL OYSTER CASE BY ROLEX GENEVA”

boettlock.jpg


Boetterna har, i oslipat skick, ganska kraftiga kanter (s.k. bevels) precis som andra Rolex- och Tudorklockor hade vid den här tiden.

bevels.png

Härliga opolerade kanter.

Urverk:
Jag ser ganska ofta uppgifter om att det sitter ett ETA-verk i dessa klockor men det är felaktigt. Urverket är ett A. Schild 1895 men Tudors variant har bättre finish än standardutförandet av dessa verk. Värt att notera (om du är nörd) är att urverket har KIF anti shock (samma som Rolex), normalt för detta urverk var annars Incabloc. Har läst att (tidiga?) USA-urverk hade 17 juveler för att undvika lyxtullar och ROW urverk med 21 juveler. Skulle alltså om detta stämmer innebära att man kan se om klockan är såld i USA från början.

Dagskivan fanns på fyra språk (engelska, spanska, franska och tyska) och några få exemplar har dessutom söndagen tryckt med röd text.

urverk mm.png

Urverk med Tudor-märkt rotor, sedan dag- och datumhjulen och längst till höger en klocka med röd söndagstext.

Datumskivan har normalt svart tryck men precis som när det gäller dagskivan, så finns det exemplar med röd text. Gissningsvis är detta klockor med roulettedatumhjul dvs varannan dag svart och varannan röd. Finns även på andra Tudorklockor från samma period, t.ex. vissa Snowflake.

japankatalog.jpeg

Katalogbild ur japansk katalog, observera rött datum på TT-varianten och Wide Index-tavla på klockan längst till höger.

Krona:
Rolex Twinlock, känns igen på strecket under rolexkronan.

krona.png


Glas:
Eller snarare plexi… Korrekt är Rolex/Tudor Cyclope 25-124 med datumbubbla ”klockan 3”.

första bild.png

Klocka i NOS-skick, notera den vikta länken, bevels och datumbubbla klockan 3.

Länkar/End Links:
De första årens katalogbilder visar ofta klockor med nitad länk, ref. 7206 med end links 82. I början av 70-talet började de levereras med en folded 7836 med end link 382. Vill man ersätta den med en modernare solid Oysterlänk så är det 78360 end link 580 som gäller. TT-klockorna hade naturligtvis en TT Oystervariant med mittlänkar i 14k guld. Jag har även sett en del klockor till salu med Jubilee-länk (både stål och TT) men inte hittat det på några katalogbilder från tiden.

Tillbehör:
Tudors tillbehörs-kit var ganska likt de som följde med när man köpte en ny Rolexklocka och precis som när det gäller Rolex så kan man aldrig vara helt säker på att den som sålde klockan ny levererade exakt de tillbehör som Tudor hade tänkt skicka med. Det är mycket lättare att hitta dokumentation och ”bevis” för exakt vilka tillbehör som levererades vilka år till Rolex klockor. Det är extremt ovanligt att hitta en Date + Day med garantikort och alla tillbehör på marknaden idag och det gör det även väldigt svårt att få fram bilder och fakta kring hur tillbehören såg ut vid en viss tidpunkt.

Ett komplett kit ska innehålla ytterbox (utseendet förändras precis som med Rolex flera gånger från 1969 och framåt) som oftast hade en "prislappsliknande" etikett på utsidan med klockans ref.nummer. Sedan skall det vara med en innerbox (finns flera olika varianter), en genomskinlig (första åren) eller röd plastfolder med ett garantipapper (som även det ser olika ut beroende på årtal, se nedan). I den röda foldern låg även ett ”translation paper”.

Dessa klockor har ju inte ett certifikat då de inte är certifierande enligt COSC. De har i stället ett garantikort vars utseende förändrades runt 1972 då de börjar påminna ganska mycket om Rolex motsvarande version.

garantikort färdig.png

Äldre garantikort till vänster, den nyare varianten till höger inklusive "Translation Papers".

Runt 1977 började Tudor skicka med en röd Booklet till klockorna.

booklet.png

Den mycket sällsynta röda broschyren med information om Date + Day.

Klockor sålda i USA levererades oftast med s.k. BUFKOR-box (Bufkor är ett företag som sedan 1895 tillverkar olika etuier och boxar för klockor, juveler o.dyl.) som ser annorlunda ut än den box som användes i resten av världen.

boxar mm.png

ROW-boxar till vänster (inkl booklet!), Bufkor till höger.

Det skall dessutom följa med en hang-tag (i röd plast, med Tudorlogo). På baksidan av boetten satt vid leverans en liten dekal med ref.nummer.

baketikett.png

Hangtag och referensdekal på en NOS-klocka.

Serienummer:
Det här är ett mysterium… Jag har alltså med TVÅ undantag inte hittat några exemplar med andra serienummer än 68x och 69x trots att modellen erbjöds och syntes i kataloger fram till 1977. Det här är i alla fall de serienummer som Tudor använde fram tills dess:
680000 ..............1969
740000 ..............1970
750000 ..............1971
770000 ..............1972
790000 ..............1973
810000 ..............1974
830000 ..............1975
840000 ..............1976
860000 ..............1977


Källor:
Boken Tudor Anthology av Alberto ISnardi
https://www.christies.com/features/Tudor-Oyster-Prince-Day-Date-7017-Deconstructed-5745-1.aspx
https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-02-09/rolex-v-tudor-a-tale-of-two-vintage-day-dates
https://onatelier.co.uk/tudor-7017-automatic-day-date-a-schild-1895-service
https://shop.hodinkee.com/products/1970-tudor-date-day-jumbo-reference-7017-0?variant=1420837978127
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Grymt bra skrivet och kul läsning. Har ägt 2 modernare Date-Day tidigare men börjat sneglat lite åt de tidiga varianterna, ditt exemplar är riktigt fint! :)
 

Duddee

Cartier
2-Faktor
Fantastiskt! Vilken bra genomgång en väldigt läcker modell.

Jag har inte alls samma kunskap som dig men har för mig att det finns en till jumbomodell som tog vid efter 7020. Den heter 9450 (eller 9450/0) och verkar bara har sålts en kort tid i slutet av 70-talet och början på 80-talet. Den ersattes sedan av 94500 som inte är en jumbo. Tavlorna och datumhjulet ser annorlunda ut jämför med 7020 och urverket är ett ETA 2846. Jag har inte hittat så mycket information om modellen förutom i olika annonser. Det kanske är någon här som vet mer?


Vad gäller 70XX så har jag sett spekulationer om att det ska vara svårt att hitta reservdelar till urverket. Någon som vet mer om det?
 

thomastheswede

Audemars
Fantastiskt! Vilken bra genomgång en väldigt läcker modell.

Jag har inte alls samma kunskap som dig men har för mig att det finns en till jumbomodell som tog vid efter 7020. Den heter 9450 (eller 9450/0) och verkar bara har sålts en kort tid i slutet av 70-talet och början på 80-talet. Den ersattes sedan av 94500 som inte är en jumbo. Tavlorna och datumhjulet ser annorlunda ut jämför med 7020 och urverket är ett ETA 2846. Jag har inte hittat så mycket information om modellen förutom i olika annonser. Det kanske är någon här som vet mer?


Vad gäller 70XX så har jag sett spekulationer om att det ska vara svårt att hitta reservdelar till urverket. Någon som vet mer om det?

Tack för input, mycket intressant! När jag googlar Tudor 9450 så dyker det upp en del märkliga exemplar med väldigt udda daghjul (typsnittet) och även en del trådar där man ifrågasätter om de är fejk. Vissa har serienummer från BÖRJAN av 70-talet och vissa har 7-siffriga serienummer...
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=547225
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=551202

Även lite ologiskt att Tudor skulle ha en ref som enbart heter 9450 när det senare dyker upp en 9450/0 som sedan blir 94500 ("/" försvinner på alla Tudormodeller runt 1980 så det är inget konstigt i sig).
Jag ska gräva runt lite, återkommer!!!

I Isnardis bok är de inte ens omnämnda i text, vilket är lite oroväckande. Han visar bara EN bild på en 9450/0 och den är från en katalog från 1979:
IMG_8530.jpg


Hittat bilder på ebay på en "9450 jumbo", ser VÄLDIGT skum ut i både tavla, dagskiva och boett (kolla slipningarna vid kronan)
s-l1600.jpg
s-l1600-1.jpg
s-l1600-2.jpg

I bookleten från 1981 är 9450/0 med.
s-l1600-3.jpg
 
Senast ändrad:

Back

Vacheron
2-Faktor
Som vanligt: välskrivet och härlig läsning.

Kan tilläggas att vinnarlaget i Cotton Bowl tilldelades klockor, istället för ringar som man oftast får när man vinner en ’Bowl’.
Mellan 1967-1970 så var det Rolex och sen tog Tudor vid 1971-1976.
 

thomastheswede

Audemars
Som vanligt: välskrivet och härlig läsning.

Kan tilläggas att vinnarlaget i Cotton Bowl tilldelades klockor, istället för ringar som man oftast får när man vinner en ’Bowl’.
Mellan 1967-1970 så var det Rolex och sen tog Tudor vid 1971-1976.

Har hittat olika uppgifter: bara vinnarna eller ALLA SPELARE. Se bilagd bild, där bekräftas att bägge lagen fick klocka.

cottonbowl2.png
 
Senast ändrad:

Duddee

Cartier
2-Faktor
Tack för input, mycket intressant! När jag googlar Tudor 9450 så dyker det upp en del märkliga exemplar med väldigt udda daghjul (typsnittet) och även en del trådar där man ifrågasätter om de är fejk. Vissa har serienummer från BÖRJAN av 70-talet och vissa har 7-siffriga serienummer...
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=547225
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=551202

Även lite ologiskt att Tudor skulle ha en ref som enbart heter 9450 när det senare dyker upp en 9450/0 som sedan blir 94500 ("/" försvinner på alla Tudormodeller runt 1980 så det är inget konstigt i sig).
Jag ska gräva runt lite, återkommer!!!

I Isnardis bok är de inte ens omnämnda i text, vilket är lite oroväckande. Han visar bara EN bild på en 9450/0 och den är från en katalog från 1979:
IMG_8530.jpg


Hittat bilder på ebay på en "9450 jumbo", ser VÄLDIGT skum ut i både tavla, dagskiva och boett (kolla slipningarna vid kronan)
s-l1600.jpg
s-l1600-1.jpg
s-l1600-2.jpg

I bookleten från 1981 är 9450/0 med.
s-l1600-3.jpg

Intressant! Det verkar utan tvekan som att modellen 9450/0 har existerat. Jag har också sett att det finns modeller till salu där tavlan avviker mot hur de såg ut på 70XX. Vid en första anblick tycker jag att de ser rätt välgjorda jag men formspråket avviker rätt mycket. Sen verkar det finnas modeller som utges för att vara 9450/0 men som ser ut som 7017 och 7020. Det borde väl vara två olika typer av referenser? Svårt att veta om de är legitima modeller men å andra sidan så är väl marknaden för förfalskade vintage Tudor Jumbo förhållandevis liten.


Efter liten letande så hittade jag en 9450/0 som är/har varit till salu i Japan. Den verkar komplett och har även en tag med 9450/0. Tavlan ser i det närmaste identisk ut med 7017.

https://rosegarden-watch.com/products/detail.php?product_id=785
 

thomastheswede

Audemars
Intressant! Det verkar utan tvekan som att modellen 9450/0 har existerat. Jag har också sett att det finns modeller till salu där tavlan avviker mot hur de såg ut på 70XX. Vid en första anblick tycker jag att de ser rätt välgjorda jag men formspråket avviker rätt mycket. Sen verkar det finnas modeller som utges för att vara 9450/0 men som ser ut som 7017 och 7020. Det borde väl vara två olika typer av referenser? Svårt att veta om de är legitima modeller men å andra sidan så är väl marknaden för förfalskade vintage Tudor Jumbo förhållandevis liten.


Efter liten letande så hittade jag en 9450/0 som är/har varit till salu i Japan. Den verkar komplett och har även en tag med 9450/0. Tavlan ser i det närmaste identisk ut med 7017.

https://rosegarden-watch.com/products/detail.php?product_id=785

Ja, 9450/0 har absolut existerat men frågan är om den är 36 eller 37,5 mm... Gräver vidare!

Den där har ett linjärt och lite modernare typsnitt på stora delar av tavlan (= senare årtal) och dessutom serienummer som indikerar slutet 80-tal och booklet från samma tid.

Här en liknande:
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3523/vara/1515071
 
Senast ändrad:

thomastheswede

Audemars
Fantastiskt! Vilken bra genomgång en väldigt läcker modell.

Jag har inte alls samma kunskap som dig men har för mig att det finns en till jumbomodell som tog vid efter 7020. Den heter 9450 (eller 9450/0) och verkar bara har sålts en kort tid i slutet av 70-talet och början på 80-talet. Den ersattes sedan av 94500 som inte är en jumbo. Tavlorna och datumhjulet ser annorlunda ut jämför med 7020 och urverket är ett ETA 2846. Jag har inte hittat så mycket information om modellen förutom i olika annonser. Det kanske är någon här som vet mer?


Vad gäller 70XX så har jag sett spekulationer om att det ska vara svårt att hitta reservdelar till urverket. Någon som vet mer om det?

När det gäller delar så har mina googlingar resulterat i samma slutsats: det tycks vara knepigt att få tag i delar, att hitta ett "donor movement" som man kan plocka delar ifrån är troligen enklast. Någon som är/känner någon urmakare som har bättre koll?
 
Senast ändrad:

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Bra grejor, stort tack!
Min 7019/3 sitter på en twotone Tudor jubilee som ser legit ut........ men jag är ganska säker på att den inte suttit original på klockan, för dålig passning på endlinksen.
 

Duddee

Cartier
2-Faktor
När det gäller delar så har mina googlingar resulterat i samma slutsats: det tycks vara knepigt att få tag i delar, att hitta ett "donor movement" som man kan plocka delar ifrån är troligen enklast. Någon som är/känner någon urmakare som har bättre koll?

Därav så hade jag hoppats på att 9450/0 är 37,5mm. Det borde vara enklare att hitta reservdelar till ett ETA 2846 än ett AS 1895. :)
 
Topp