• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tudor länk -skruv lossar

Hblueye

Basic
2-Faktor
Hej kära klockälskare!
Jag har en Tudor bb58 med original länk. Har märkt att en av skruvarna lossar, och har tappat både skruv och klocka, tur nog inomhus så det gick att hitta båda faktiskt. Skruvat åt flera gånger och känner alltid på länken innan jag tar på den. Tips emottages, hur gör man?

I väntan på att inköpa locktite, om det är jobbigt med inköp, så kan du använda nagellack eller top coat (på skruven, droppa inte i hålet).

Nu har jag aldrig behövt sätta på loc lite, men blir inte skruvarna väldigt hårt sittande då så man inte kan lossa de?

Som ovan, loctite 243 går att lita på, det behövs inte mycket. Jag har flera sorter loctite hemma så är du i jönköpingstrakten kan du skicka ett DM så löser vi det.

Nu har jag aldrig behövt sätta på loc lite, men blir inte skruvarna väldigt hårt sittande då så man inte kan lossa de?
Finns olika grader som sagt. De man oftast använder är lätt till medium, för skruvar som ska kunna tas loss, men inte lossna av sig själva.
Det finns varianter för "dra åt en gång, ta aldrig loss igen", men de tror jag inte ens man hittar i vanliga butiker, det är för lite speciella fall.
Sedan är det olika för olika storlekar på skruv, så man ska se till att ta en tunn för småskruv i det här fallet.

Skruvlås eller gänglås tror jag den egentliga termen är förresten, loctite är ett varumärke.

De kan sitta hårt, ja. Normalt sett rekommenderas värme. Äldre länkar, gärna i kombination med rost kan sitta som djävulen själv.
Verkstäder har i regel en värmeblås man använder innan man går på skruven. Gäller även kronor, bortskruvar och liknande. Det är inte kul att knäcka av en skruv.

Om man har en väldigt trög länkskruv men du känner att den börjar lossa, skruva då in den lite till innan du fortsätter för att släppa på stressen i skruvmaterialet. Inte ovanligt att de går trögt och sedan går det lite för lätt(den kan gå av). Gäller alla typer av skruvar.

De kan sitta hårt, ja. Normalt sett rekommenderas värme. Äldre länkar, gärna i kombination med rost kan sitta som djävulen själv.
Verkstäder har i regel en värmeblås man använder innan man går på skruven. Gäller även kronor, bortskruvar och liknande. Det är inte kul att knäcka av en skruv.

Om man har en väldigt trög länkskruv men du känner att den börjar lossa, skruva då in den lite till innan du fortsätter för att släppa på stressen i skruvmaterialet. Inte ovanligt att de går trögt och sedan går det lite för lätt(den kan gå av). Gäller alla typer av skruvar.
Problemet är väl att vissa tillverkare tar så sjukt mycket locktite. Räcker oftast med en sträng längs gängan. Ända gången jag behövt ta över hela gängan är på vibrerande motorcykel och mountainbike.

IMG_0017.jpeg

Infogar proffsig illustration

Problemet är väl att vissa tillverkare tar så sjukt mycket locktite. Räcker oftast med en sträng längs gängan. Ända gången jag behövt ta över hela gängan är på vibrerande motorcykel och mountainbike.

IMG_0017.jpeg

Infogar proffsig illustration

Ja framförallt från fabrik brukar det vara rikligt med gänglåsning. Troligtvis bra mycket mer än nödvändigt.

Tillbaka
Topp