• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor Oysterdate - köpråd efterfrågas!

AndersE

Cartier
2-Faktor
Jag har blivit svårt sugen på en Tudor Oysterdate! Utseendemässigt tänker jag mig något i stil med nedanstående lånade bild och då har jag fått intrycket att det är något tillverkat 1970 eller senare vi talar om?

TudorShieldBracelets.JPG


Vidare har jag följande funderingar:

1) Var leta? Klocksnacks Köp och sälj scannar jag förstås regelbundet, liksom dito på TTT och Kaplans auktioner, men utöver det? Finns det några pålitliga handlare på nätet eller i Stockholmsområdet att konsultera för ett sånt här köp? Är det tillrådigt att köpa nåt sånt här på e-bay? Om så - finns det nåt särskilt man ska se upp för?

2) Jag har tänkt bära klockan på en Oyster-länk, som den på bilden. Om man köper en klocka som inte kommer på en sådan länk - hur pass lätt eller svårt skulle det vara att komplettera med en välpassande sådan i efterhand? Det behöver inte vara original - aftermarket/no name skulle funka utmärkt så länge den sitter bra på klockan.

3) Annat att tänka på?

Mycket tacksam för all input!
 

Bilagor

  • Oysterdate.JPG
    Oysterdate.JPG
    26.7 KB · Visningar: 94

AndersE

Cartier
2-Faktor
Såväl 34:an som de större varianterna funkar, men 34 verkar väl vara det vanligaste?

Ernesto: Tack för tipset, men jag har av nån anledning aldrig gillat den där dag-featuren. Annars såg den fin ut!
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ja tror nog att 34:an är vanligare! Jag röstar för att kika chrono24 och hitta ett objekt för att sedan ta upp en diskussion och köpa säljaren, brukar gå fint!
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Kanske får ta och kika på Chrono24 då! E-bay känner jag mig spontant lite tveksam till i det här fallet, även om det kanske inte finns nåt fog för det.

Vad tror ni om detta med att komplettera med länk i efterhand? Någon som gjort det med framgång?
 

hassebaloo

Breitling
Har en Tudor Oysterdate från mitten på 70 talet, funderar på att göra mig av med den. Denna är en ovanlig modell om jag har förstått det riktigt.
 

Bilagor

  • 2014-03-09 11.37.14.jpg
    2014-03-09 11.37.14.jpg
    181.7 KB · Visningar: 136

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Trevlig klocka, men, ska du inte satsa på en Rolex Datejust istället? Sök på referens 16200. Lite dyrare förstås, men du får så mycket meeer.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Trevlig klocka, men, ska du inte satsa på en Rolex Datejust istället? Sök på referens 16200. Lite dyrare förstås, men du får så mycket meeer.

+1

AndersE, jag har haft Rolex varianten av den du är intresserad av från Tudor. Nu har jag en Datejust, är mycket mer nöjd med den trots att Rolex Oysterdate var min första Rolex.

Oysterdate
image.jpg

Datejust
image.jpg
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Tveklöst fina klockor Rolexarna också, men jag har av någon anledning fastnat för just Tudor-varianten. Och då något snarlikt den på bifoagde bilden överst, även om din också var fin, hassebaloo :).
 
Topp