• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor Pelagos 2013 vs 2016

Hej ny på detta forum och är inte så bevandrar i all teknik gällande klockor. Jag har starka funderingar på att köpa en Tudor Pelagos. Ny eller begagnad har jag inte ännu beslutat mig om. När man tittar på en Tudor Pelagos 2013 så ser jag att den endast har två rader skrivna på underdelan av urtavlan, medan 2016 har fem rader på underdelen av urtavlan. Min fråga är klockan från 2016 förbättrad än 2013 eller är de lika och det enda som har hänt är just att de har valt att skriva mer text på urtavlan.
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Hej ny på detta forum och är inte så bevandrar i all teknik gällande klockor. Jag har starka funderingar på att köpa en Tudor Pelagos. Ny eller begagnad har jag inte ännu beslutat mig om. När man tittar på en Tudor Pelagos 2013 så ser jag att den endast har två rader skrivna på underdelan av urtavlan, medan 2016 har fem rader på underdelen av urtavlan. Min fråga är klockan från 2016 förbättrad än 2013 eller är de lika och det enda som har hänt är just att de har valt att skriva mer text på urtavlan.
5-raders har in house-verk :) 2-raders är ETA i grunden. Alltså egettillverkat urverk på den senare modellen, vilket innebär bland annat längre power reserve
 

Zalath

Panerai
In house-urverket är också betydligt bättre när det kommer till gångreserv. Har väl över 70 timmar om jag minns rätt?
 

Zalath

Panerai
Hade jag inte varit orolig för storleken (har handleder på bara lite drygt 16 cm) skulle jag nog knipit en ny svart från C24 direkt. Pelagos (och SMPc) är sjukt prisvärda klockor tycker jag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar inte Blackbay alls men Pelagos tycker jag är riktigt riktigt bra, speciellt med blå tavla. Allt över 40mm anses stort av vissa här, så jäkla stor är den inte.
 
Det blå är sjukt snygg men jag är nog lite feg så det blir en svart för min del. :)
Men jag har en fundering när kom In house-urverket, 2016 eller tidigare. Funderar ju på att köpa en begagnad...
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Men är det bara texten på urtavlan som gör att man ser att det är en ETA resp In house?
Nu vill jag ju ha en inhouse haha :)
Ja :) Något tjockare också. Sen ser ju givetvis verket annorlunda ut, men då måste du öppna upp klockan ;)
Kör den senaste versionen! Mycket roligare med egentillverkat verk för bara några tusenlappar mer om du köper begagnat! Och var inte rädd för den blå, utan testa bägge hos AD och avgör därefter :)
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Men är det bara texten på urtavlan som gör att man ser att det är en ETA resp In house?
Nu vill jag ju ha en inhouse haha :)

Rent estetiskt, ja. Boettlocket ser dock lite annorlunda ut, och den är typ en millimeter tjockare. Skillnaden är däremot ingenting som märks av, har provat nya och gamla direkt efter varandra och det märktes ingen skillnad på armen.

Edit: efter en snabb googling verkar det röra sig om 0,5mm
 

Urkul

Cartier
Som tidigare sagts så är den synliga skillnaden 2 eller 5 rader som text på tavlan, samt att det inte finns någon lume-markering till höger om datumfönstret på nya Pelagosen.
Den bärs väldigt skönt och i mitt tycke ganska lågt, jag upplever den inte stor, men själklart måste du prova och skapa en egen uppfattning, eller föresten, bara köp, du kommer att gilla den, mer och mer för varje dag ;)
Jag gillar både blå och svart, valet föll tillslut på svart för att den är lite mer diskret.
 
Topp