• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor Pelagos Vs Omega Seamaster P-O 600M

Lindhjonatan

Breitling
Om ca 1,5 år har jag tänkt att köpa min första "riktiga" klocka. Tanken är att det blir en examenspresent till mig själv och jag har verkligen fastnat för en blå Tudor Pelagos. Tycker storleken är alldeles utmärkt, priset är bra och den sitter fint på min handled.
Jag har också kikat lite på Planet Ocean 600M (43,5mm). Har inte provat den utan bara sett på bild och jag gillar utseendet. Har dock inte kollat hur mycket det skiljer i pris på Pelagos och Planet Ocean.. (Pelagos på bild sitter på min handled)
Min fråga till er; vilken skulle ni valt i prisklassen 35-45k?
Mvh
IMG_0316.JPG
SE_PlanetOcean_21532465101001_VueC_large.jpg
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Faktiskt en bra frågeställning. Kan inte minnas att jag ställt just PO och pelagos mot varandra. Pelaros är ju lite kul, men PO är ändå lite av en klassiker och riktigt bra.
Spontant hade jag nog valt den svarta 39mm POn på länk före en pelaros. Ska dock bli kul att följa diskussionen. :)
 

Shadyboy

Cartier
Av dessa två så ligger Pelagos bra till i mina ögon. Kul med något lite mer ovanligt som jag ser det. Är det fritt fram för även andra alternativ och att det är prisspannet som styr så finns ju såklart ytterligare alternativ. Rolex är ju alltid Rolex, men i mina ögon finns andra fabrikat som är både intressantare, lite mindre vanliga och som kanske även skickar andra signaler (till icke frälsta vill säga...) om man nu tänker på det.
 

MacW

Omega
Håller med som första kommentaren, ska du spara i ytterligare 1,5 år hade jag satsat på en begagnad rolex som går att hitta kring 45k+.
Omegan tror jag ligger lite i överkant prismässigt jämfört med Tudor men hade jag valt någon av de där två hade jag tagit Tudor.
Delvis för att jag gillar looken som Tudor kör med och tycker Omegan du har bild på (förutsatt att det är den färgen på bilden som du vill ha) är på tok för sportig för mig.
Även storleken skiljer sig aningen, Omegan är robust. De sista millimeterna gör mycket på handleden.

Slutsatsen blir alltså; köp en rolle alt Tudor
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag hade köpt en på länk, och då faller tyvärr den omega du föreslog bort.

Mina personliga preferenser hade tvingat mig mot en begagnad rolle. Sub med ca 10-15 år på nacken ligger kring den 40-50k.
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Alltså, TS gillar nya, stora, feta och färgglada dykare, och ni föreslår en beggad Sub?! Shit vad tråkigt ;-)

Jag föreslår PO för att jag tycker tavlan är snyggare och ger ett annat djup än på Pelagosens tavla, som ser lite platt ut.
 

Lindhjonatan

Breitling
Det lutar verkligen åt Tudor, har fastnat för märket men som sagt så kan det ju ändras :) Sen är det givetvis som ni säger, att det finns tid att spara till en Sub. :) Uppskattar era kommentarer!
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Hade gått på Omega. 43 mm är en riktigt behaglig kompromiss mellan modellerna på 42 resp. 45,5 mm. Ser absolut ingen anledning till att avvakta ekonomin för en beggad Sub, då jag har svårt att se att du skulle vara mer nöjd med en gammal (ej vintage) mellanmjölkssub än med en modern PO.
Pelagos är helt klart en fin klocka den med, så det blir bra vilken du än väljer..
 

Rojalisten

Panerai
En sub med 10-15 år på nacken för 45k har 9/10 ett servicebehov och en länk med samma kvalité som en 800-kronors Casio, sjukt kul att lägga 45k på.....

Jag hade nog kört en Omega på länk av trådskaparens alternativ, men Pelagosen är häftig som fan, så det är nog inte jättelätt.

När vi ändå är i farten, hur dålig är rolex länkar om vi tittar till innan den senaste?

Skulle valt tudorn :)
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Har en blå Pelagos och trivs oerhört bra, känns som toppenkvalitet rakt igenom. Sitter skönt på armen trots min ganska klena handled och har riktigt bra länk med microjustering. Solklart val! Min håller sig dessutom inom -1sek/dag.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Omegan hade jag valt, en riktigt trevlig klocka. Personligen tycker jag att Tudorn är för ljus i sin blåfärg, det blir lite leksak över den. Hade den varit mörkare så hade det varit ett svårare val.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag hade fått beslutsångest. De är riktigt fina båda modellerna. Gillar du insidan är nog urverket vassare på Omegan. Pelagos känns ny och fräsch och frågan är om du tycker det om 1,5 år. Kanske kan du köpa båda begagnade om 1,5 år? Omegan du har på bilden har jag inte sett i verkligheten, men den var riktigt snygg.
 
När vi ändå är i farten, hur dålig är rolex länkar om vi tittar till innan den senaste?

Skulle valt tudorn :)

Jag har inte ägt någon men ja, att säga att den ser billig ut vore ju en underdrift.
sub5.jpg

Kastar in en äkta Casio som referens!
Casio_EF-546D-1A1_2_1600x1200.jpg

Jag skulle ha svårt att kolla någon i ögonen när jag förklarar att jag pröjsat 45 000:- för något 15 år gammalt och med en länk och caseback som en billigare Casio, men det är ju jag :p
 

Åskviggen

Panerai
Jag skulle säga Tudor. Känner dock att det är dumt att bestämma sig så långt i förhand om man inte är 110%. Spara pengar och se vad som känns rätt när tiden är kommen.
Lycka till!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Omegan utan tvekan. Roligare urverk rent tekniskt för det första. För det andra är det ju en mer klassisk klockmodell. För det tredje så är PO:s lås tämligen smidigt i storleken medan Pelagos lås är gigantiskt, det mest obekväma klocklås jag någonsin provat, trots dess autojusterande funktion.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Jag har inte ägt någon men ja, att säga att den ser billig ut vore ju en underdrift.
sub5.jpg

Kastar in en äkta Casio som referens!
Casio_EF-546D-1A1_2_1600x1200.jpg

Jag skulle ha svårt att kolla någon i ögonen när jag förklarar att jag pröjsat 45 000:- för något 15 år gammalt och med en länk och caseback som en billigare Casio, men det är ju jag :p
Vänta nu, jämför du Casio och Rolex utan att ha ägt en Rolex? Om det hade varit samma grej med endast en prisskillnad så har jag slösat pengar i onödan senast jag kollade i klocklådan. . :D
 

MAIN

Cartier
Grym är nog rätta ordet. Den svarta Pelagosen är nästan brutal. Kärv. Krävande. Kan se lite shackrutig ut. Riktigt läcker :D

Omegan är lite "lösare i hullet" / fläskigare och passar kanske in bättre i fler sammanhang med sin mjukare design?
Verkar svårt att toppa urverket i Omegan!

Jag skulle vara nöjd med båda.
 
Topp