• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor Pelagos vs Tudor Black Bay Bronze

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Känner att jag inte bidragit med någon tråd här sedan Jesus gick på vatten så nu är det dags. Tänkte försöka bidra med lite bilder till de som står i valet och kvalet och funderar på att köpa sig en Tudor Pelagos eller Tudor Black Bay Bronze. Det var nämligen så att jag stod utan "badklocka" när en resa till utlandet närmade sig och det slutade med att jag köpte mig både en Pelagos samt en BBB.


Tudor Pelagos

Referens: 25600TB
Färg på urtavla: Blå
Glas: Safirglas
Armbands typ: Titan (följer även med ett gummi)
Diameter: 42 mm
Urverk: Automatiskt
Kaliber: MT5612, Manufacture TUDOR
Boett material: Titan
ATM: 50 ATM (500 meter)

Pelagos på gummi
IMG_4901.JPG


Pelagos på länk
IMG_4800.JPG



Tudor Black Bay Bronze

Referens: 79250BM
Färg på urtavla: Brun
Glas: Safirglas
Armband: Läder (följer även med ett natoband)
Diameter: 43 mm
Urverk: Automatiskt
Kaliber: MT5601, Manufacture TUDOR
Boett material: Brons
ATM: 20 ATM (200 meter)

IMG_4832.JPG


Lite bilder för jämförelse:

IMG_5078.jpg


IMG_5087.JPG


IMG_5088.JPG


IMG_5081.jpg


IMG_5085.JPG


IMG_5089.jpg


IMG_5090.jpg


A310F721-DAB2-4D9C-89C7-D971AD5D8042.JPG


IMG_5094.jpg


Nu i efterhand har jag kommit fram till att jag föredrar Pelagosen, mycket pga att den kommer på länk + att det även följer med ett gummi att byta till vid behov.
 

Lyckokaka

Cartier
2-Faktor
Fina bilder!

Jag vill så gärna gilla pelagos, men tycker tavlan ser ut att vara gjord av legoplast vilket jag tycker är väldigt avtändande. Väldigt sexigt med lumad vridring dock! Visste inte att den hade det!

Bronzen har jag på riktigt funderat på att skaffa på sistone. Jag är svag för nedtonade färgerna och det utstickande och kupade safirglaset! Önskar dock att den vore 40-41mm istället och ett par mm tunnare. Hur lätt tar den patina? Hur länge har du haft den?
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Fina bilder!

Jag vill så gärna gilla pelagos, men tycker tavlan ser ut att vara gjord av legoplast vilket jag tycker är väldigt avtändande. Väldigt sexigt med lumad vridring dock! Visste inte att den hade det!

Bronzen har jag på riktigt funderat på att skaffa på sistone. Jag är svag för nedtonade färgerna och det utstickande och kupade safirglaset! Önskar dock att den vore 40-41mm istället och ett par mm tunnare. Hur lätt tar den patina? Hur länge har du haft den?

Jag tyckte länge också att Pelagosen (speciellt i blått) såg ut som en Legoklocka men jag gillar den. :)

Lite osäker hur snabbt Black Bay Bronze patineras eftersom jag inte köpte den helt ny och bara hunnit äga den i några veckor.
 

JoeBravoe

Cartier
Fina bilder!

Jag vill så gärna gilla pelagos, men tycker tavlan ser ut att vara gjord av legoplast vilket jag tycker är väldigt avtändande. Väldigt sexigt med lumad vridring dock! Visste inte att den hade det!

Bronzen har jag på riktigt funderat på att skaffa på sistone. Jag är svag för nedtonade färgerna och det utstickande och kupade safirglaset! Önskar dock att den vore 40-41mm istället och ett par mm tunnare. Hur lätt tar den patina? Hur länge har du haft den?
Köper du bbb ny så levereras den förpackad i ett separat (vakuum?)rör. Patineringen startar per omgående. Sen handlar det om vad du utsätter den för. :)
 

Sompa

Cartier
Har varit nära att skaffa pelagos ett par gånger men alltid hoppat det för jag stör mig så mycket på den stora sargen (eller vad man ska kalla det) för den är inte snygg. Är klossig och ser billig ut.
Tycker annars klockan är grym varje gång jag ser den på någon handled eller bild.
Men som sagt så fort man börjar inspektera klockan på nära håll så börjar man tveka pga sargen.
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Bra tråd!
Hur upplevde du att de satt på armen om du jämför dom?
Har haft en BB i stål samt en Pelagos och upplevde att pelagosen satt betydligt bättre på armen. Framförallt på gummit!
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Bra tråd!
Hur upplevde du att de satt på armen om du jämför dom?
Har haft en BB i stål samt en Pelagos och upplevde att pelagosen satt betydligt bättre på armen. Framförallt på gummit!

Kändes som att jag fick länk och gummi att sitta bättre på handleden än vad jag fick BBB att göra. Hade dock bara med mig ett band från Bulangs & Son till BBB så inte helt rättvist jämförelse eftersom det inte är ett originalband. :) Det kanske hade varit kul att testa ett gummi på modellen. Typ ett brunt Isofrane (om det ens finns).
 

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
Tycker att blå Pelagos är helgrym, varit nära köp ett par gånger men ännu inte blivit av. En smula lätt kanske? Men riktigt grym sommar/bad klocka iom länk+gummi mm som du nämner! Snyggt jobbat, alltid kul med denna typ av trådar :) PP/AP-tråden är inte hlr tråkig! ;)
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Tycker att blå Pelagos är helgrym, varit nära köp ett par gånger men ännu inte blivit av. En smula lätt kanske? Men riktigt grym sommar/bad klocka iom länk+gummi mm som du nämner! Snyggt jobbat, alltid kul med denna typ av trådar :) PP/AP-tråden är inte hlr tråkig! ;)

Tack! Jag har faktiskt inte reflekterat över att den upplevs som lätt så det skulle jag inte påstå att den är. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Känner att jag inte bidragit med någon tråd här sedan Jesus gick på vatten så nu är det dags. Tänkte försöka bidra med lite bilder till de som står i valet och kvalet och funderar på att köpa sig en Tudor Pelagos eller Tudor Black Bay Bronze. Det var nämligen så att jag stod utan "badklocka" när en resa till utlandet närmade sig och det slutade med att jag köpte mig både en Pelagos samt en BBB.


Tudor Pelagos

Referens: 25600TB
Färg på urtavla: Blå
Glas: Safirglas
Armbands typ: Titan (följer även med ett gummi)
Diameter: 42 mm
Urverk: Automatiskt
Kaliber: MT5612, Manufacture TUDOR
Boett material: Titan
ATM: 50 ATM (500 meter)

Pelagos på gummi
IMG_4901.JPG


Pelagos på länk
IMG_4800.JPG



Tudor Black Bay Bronze

Referens: 79250BM
Färg på urtavla: Brun
Glas: Safirglas
Armband: Läder (följer även med ett natoband)
Diameter: 43 mm
Urverk: Automatiskt
Kaliber: MT5601, Manufacture TUDOR
Boett material: Brons
ATM: 20 ATM (200 meter)

IMG_4832.JPG


Lite bilder för jämförelse:

IMG_5078.jpg


IMG_5087.JPG


IMG_5088.JPG


IMG_5081.jpg


IMG_5085.JPG


IMG_5089.jpg


IMG_5090.jpg


A310F721-DAB2-4D9C-89C7-D971AD5D8042.JPG


IMG_5094.jpg


Nu i efterhand har jag kommit fram till att jag föredrar Pelagosen, mycket pga att den kommer på länk + att det även följer med ett gummi att byta till vid behov.
Tack för jämförelsen, alltid kul att läsa andras reflektioner av klockor.

Nu är jag inte jätteförtjust i bronsklockor och de där två känns som två väldigt olika klockor för olika ändamål? En jämförelse mellan bb blue på länk och/eller pelagosgummi mot pelagosen vore kul. :)
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Kul tråd! Funderar själv på en Pelagos, hur upplever du länken när den är i ”flytande” läge?

Själva grejen med det "flytande" läget är väl att länken ska anpassa sig automatiskt ,alltså utan att man märker det? I så fall fyller den sin funktion. :) Annars har jag nästan enbart använt mig av de 3 fasta lägen som finns i spännet.
 

Como

Cartier
Känner att jag inte bidragit med någon tråd här sedan Jesus gick på vatten så nu är det dags. Tänkte försöka bidra med lite bilder till de som står i valet och kvalet och funderar på att köpa sig en Tudor Pelagos eller Tudor Black Bay Bronze. Det var nämligen så att jag stod utan "badklocka" när en resa till utlandet närmade sig och det slutade med att jag köpte mig både en Pelagos samt en BBB.


Tudor Pelagos

Referens: 25600TB
Färg på urtavla: Blå
Glas: Safirglas
Armbands typ: Titan (följer även med ett gummi)
Diameter: 42 mm
Urverk: Automatiskt
Kaliber: MT5612, Manufacture TUDOR
Boett material: Titan
ATM: 50 ATM (500 meter)

Pelagos på gummi
IMG_4901.JPG


Pelagos på länk
IMG_4800.JPG



Tudor Black Bay Bronze

Referens: 79250BM
Färg på urtavla: Brun
Glas: Safirglas
Armband: Läder (följer även med ett natoband)
Diameter: 43 mm
Urverk: Automatiskt
Kaliber: MT5601, Manufacture TUDOR
Boett material: Brons
ATM: 20 ATM (200 meter)

IMG_4832.JPG


Lite bilder för jämförelse:

IMG_5078.jpg


IMG_5087.JPG


IMG_5088.JPG


IMG_5081.jpg


IMG_5085.JPG


IMG_5089.jpg


IMG_5090.jpg


A310F721-DAB2-4D9C-89C7-D971AD5D8042.JPG


IMG_5094.jpg


Nu i efterhand har jag kommit fram till att jag föredrar Pelagosen, mycket pga att den kommer på länk + att det även följer med ett gummi att byta till vid behov.


Pelagosen är riktigt fin!
 

TomGanks

Panerai
Instämmer med kören, fina bilder och trevlig jämförelse!
Tycker det ser lite konstigtut med ändlänk till gummi och inte gummi-boett direkt men det skulle bli den i vilket fall om jag skulle välja. Av samma anledning som du nämner, kombinationen av länk+gummi. Samt att jag även är fan av datum :)
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Instämmer med kören, fina bilder och trevlig jämförelse!

Tycker det ser lite konstigtut med ändlänk till gummi och inte gummi-boett direkt men det skulle bli den i vilket fall om jag skulle välja. Av samma anledning som du nämner, kombinationen av länk+gummi. Samt att jag även är fan av datum :)

Var inte heller helt såld på att man behåller ändlänkarna när man byter till gummi. Det gör dock att gummit kan vinklas 90 grader eller vad man ska säga, så det vinklas rätt ner. Ett gummi med curved ends kanske hade varit snyggare men tror att klockan då hade burits något större eftersom gummit då hade ”byggt” mer.
 
Topp