• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor Snowflake 94010

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Alrajt....en Snowflake är numera en dussinklocka....men en ND vänder på steken!

Köpte för några år sedan en Tudor Sub 94010, tror det var runt 2010. Hade tidigare en 7021, men blev tokig att skruva datum efter den legat oanvänd ett tag. Då var det inga större problem att hitta en fin ND. Nu känns det i princip omöjligt.....och den blåa fina på C24 är såld...

Min är från ca 1980, dvs en riktigt sen innan referensen fick en "standard" tavla med Mercedes visare.

Senaste servicen gjordes precis när jag köpte den. Urtid servade verket. Krona och packningar bytte Rob. Provtryckte den i somras och den var inte tät!! Förmodligen microsprickor i plexit. Den har även börjat tappa lite tid, inget märkvärdigt.....några minuter per vecka. Så en ny service är nog en bra ide, men bara tanken att vara utan den i 6-8 veckor får mig att må lite illa......men det ligger i pipen....

Vill egentligen inget mer med denna tråd än att visa upp en riktigt sval klocka som man tyvärr inte ser så många av längre..... Var har alla tagit vägen? Pre 2010 var de både vanliga och nästan gratis.....

image.jpg

image.jpg
image.jpg
image.jpg

image.jpg


Byter mellan blått och svart insert...
image.jpg

Nice på NATO...
image.jpg

Dock trevligast på läder...
image.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Trycker på gilla-knappen. Helt rimlig reaktion att göra så, tycker jag. Underbar dykarklocka, om du frågar mig.

Klart du ska låta se över den. Håll den tät och i gott skick. Har en liknande tanke om två plexi-Rolexar, men än så tickar de på bra, samt är täta. Byttes glaset på din 2010? Eller vid packningsservicen av Rob? Nytt glas borde hålla tätt längre än fyra år, kan man tycka.

Mvh A
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Trycker på gilla-knappen. Helt rimlig reaktion att göra så, tycker jag. Underbar dykarklocka, om du frågar mig.

Klart du ska låta se över den. Håll den tät och i gott skick. Har en liknande tanke om två plexi-Rolexar, men än så tickar de på bra, samt är täta. Byttes glaset på din 2010? Eller vid packningsservicen av Rob? Nytt glas borde hålla tätt längre än fyra år, kan man tycka.

Mvh A

Saken är att var först inne hos en AD för att serva den, dock vill de inte serva den om de inte fick byta plexit. Det gick jag inte med på då det sitter ett dome:at plexi på. Vill inte ha ett platt serviceplexi!!!! Så det blev en 2 stegs raket.

Nu får Rob fixa biffen och då kan jag behålla plexit, dock utan garanti på täthet......klart värt det......den tål fortfarande lite väta, men ej under tryck.....har andra badklockor...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Saken är att var först inne hos en AD för att serva den, dock vill de inte serva den om de inte fick byta plexit. Det gick jag inte med på då det sitter ett dome:at plexi på. Vill inte ha ett platt serviceplexi!!!! Så det blev en 2 stegs raket.

Nu får Rob fixa biffen och då kan jag behålla plexit, dock utan garanti på täthet......klart värt det......den tål fortfarande lite väta, men ej under tryck.....har andra badklockor...
Gillar din tanke. Antar att du har sökt efter NOS glas?

Akryl ska idealt vara ganska åldersbeständigt (dvs inte bli sprött bara av att ligga oanvänt), men att ständigt befinna sig i spänning, vilket glaset gör genom att det sätts på boetten och sedan får en glasring över sig, tyder ju på annat beteende i en sådan situation. Vet du om det är orginalglaset? Söka NOS kanske kan vara en form av utmaning som lockar... ;) Eller också gör du precis som du sa... :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Smuffrig :) Ja, Snowflakes har ju blivit en populär dussinklocka. Såg bl.a. att det låg en Date på e-bay för ca 100k, för några veckor sedan. Vet inte om den blev såld, men galet populära verkar de i alla fall ha blivit. Undrar hur många som har en Flinga på forumet idag?

Tror det var din och poormans MN, som fick mig att fastna för flingorna, för ca 3,5 år sedan. Har lite svårt att minnas varför, och hur det gick till, men så blev det. Kan bara konstatera att det är något speciellt med dem :) Har dock inte haft någon ND av de 4 jag ägt i omgångar, då jag tycker datumkomplikationen är praktisk, och att jag faktiskt gillar bubblan som attribut på en sub.

Min nuvarande 9411/0 -75/76, säger i alla fall hej och tack :)

 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Mycket fin!

Dock inte säker på att man gick direkt på Mercedesvisare som du skriver, jag har nämligen också en 94010 från -80 som har lollipop.

När jag köpte den gillade jag det bättre än flingan, nu är jag inte längre säker...

Ruggigt skön klocka du sitter på!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Mycket fin!

Dock inte säker på att man gick direkt på Mercedesvisare som du skriver, jag har nämligen också en 94010 från -80 som har lollipop.

När jag köpte den gillade jag det bättre än flingan, nu är jag inte längre säker...

Ruggigt skön klocka du sitter på!

Du har säkert rätt, sedan vill jag minnas en variant med standard tavla och flake visare? Tydligen bizzart ovanlig....
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Ja det verkar onekligen vara svårt att hitta fina exemplar. Är väldigt nöjd att jag lyckades knipa min för ett (nåja) hyfsat pris innan de stack iväg allt för mycket.

No-date är jävligt svalt med domeat plexi. Tyvärr sitter det serviceglas på min men det är ju en date i vilket fall så spelar inte lika stor roll :)

Ge den lite kärlek nu!

Gällande standardtavla och snowflakevisare: https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=326991

fe9aa8df21f117faaa8c2976d2917da8.jpg


Coolt..
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Gillar din tanke. Antar att du har sökt efter NOS glas?

Akryl ska idealt vara ganska åldersbeständigt (dvs inte bli sprött bara av att ligga oanvänt), men att ständigt befinna sig i spänning, vilket glaset gör genom att det sätts på boetten och sedan får en glasring över sig, tyder ju på annat beteende i en sådan situation. Vet du om det är orginalglaset? Söka NOS kanske kan vara en form av utmaning som lockar... ;) Eller också gör du precis som du sa... :)


Jo jag jagade ett NOS plexi, fick tag på ett......när jag öppnade paketet var det en stor spricka längs nedre kanten.....suck....och soptunnan......kanske dags att ge sig ut på jakt igen....
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Det har aldrig blivit en flinga för min del. Trots att jag är förtjust och de varit överkomliga.
Nu undrar jag bara - VARFÖR!?:arghh:
 

CLT

Rolex
Habegäret för en flinga blir ju inte mindre när man såg din..... Tänkte köpa en för 2 år sedan... Ångrar det brutalt att jag inte slog till.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Härligt ex du har Davvan!
I kombination med din DRSD så sitter du verkligen på en dödlig duo:)
Har jobbig tvångstankar om en MN Flinga.. känns som ett livsfarligt äventyr att ge sig ut på jakt bara..
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
En dum fråga kanske, varför är det annorlunda utseendemässigt mellan original dome:at plexi och serviceplexi.. Förstår inte riktigt varför man tar fram en ny variant. Kunde man inte använda av originalet som reservdel?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
En dum fråga kanske, varför är det annorlunda utseendemässigt mellan original dome:at plexi och serviceplexi.. Förstår inte riktigt varför man tar fram en ny variant. Kunde man inte använda av originalet som reservdel?

Bra fråga!! Vet ej om de plattare serviceplexit är billigare att tillverka eller om det tex klarar tryck bättre än det mer runda? Det blir mindre förvrängning i ett platt, men ser tråkigare ut......

image.jpg
 
Topp