• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

TUDOR SNOWFLAKE - en översikt

thomastheswede

Audemars
Förord
Efter att ha skrivit ihop en översikt om Rolex SEA-DWELLER ref. 1665 tänkte jag ge mig på något enklare, nämligen Tudor Snowflake. Ack vad jag bedrog mig, i sann Rolex-anda så har Tudor agerat precis som sitt systerföretag och ändrat på detaljer under resans gång och inte alltid i helt logisk ordning.

Vill återigen tacka P-vakten, k0ltrasten, max och Jibe för inspirerande ”översiktstrådar”, jag kommer att bygga upp denna tråd på liknande sätt som de tidigare gjort. Ett speciellt tack till Per för dina svar på mina frågor.

Jag har verkligen försökt att ta reda på ALLT om dessa klockor och hittat en del för mig ny information och även ganska många motsägelsefulla uppgifter. Tillägg och rättelser uppskattas enormt.

Håll i er, nu åker vi!


1flinga.jpg

Ref 7021/0 från 1972

Innehåll

  1. Introduktion
  2. Referenser
  3. Urtavlor
  4. Marine Nationale
  5. Boettlock
  6. Krona
  7. Datumskiva
  8. Glas och inserts
  9. Länkar/end links
  10. Tillbehör


1. Introduktion:
Tudor hade precis som sitt systerföretag Rolex tillverkat dykarklockor sedan mitten av 50-talet. I slutet av 60-talet bestämde man sig för att byta urverk i sin klassiska Ref 7928 som man sålt sedan 1959. Ref 7928 var till stor del identisk med Rolex Submariner 5512/5513 men hade till skillnad från sitt Rolex-syskon ett Fleurier Cal. 390-urverk.

1968 lanserades så den nya modellen med ett urverk från ETA (Cal 2483) och då bytte modellen ref.nummer till 7016/0 (där /0 står för stål). De första klockorna med denna referens hade fortfarande den gamla urtavlan från 7928 med Tudors gamla ros-logotyp. Ros-logotypen har för övrigt sitt ursprung i ”Rosornas Krig” där ätterna Lancasters (som hade en vit ros som symbol) och Yorks (som hade en röd ros som symbol) krigade tills man till slut enades under The House of Tudor och slog ihop sina symboler till den rödvita ros som Tudor sedan tog som sin logotyp.

7016rose.png

Ref 7016 med "rose-logo"

En kort tid efter att 7016/0 lanserats släppte man en ny version av urtavlan med ett helt nytt utseende: ros-logotypen ersattes med Tudors nya sköld-logotyp och övrig typografi var väldigt lik Rolex motsvarande urtavlor. Index var fyrkantiga och visarna kraftiga och med en udda form på timvisaren som påminde om en snöflinga och som i och med den större mängden tritium gav en tydligare tidvisning i mörker. Enligt obekräftade uppgifter var den franska marinen delaktig i framtagandet av urtavlan. Kort därefter lanserades ytterligare en referens: 7021/0 vilken var en version med datum (detta skedde samtidigt som Rolex lanserade 1680 Submariner Date).

En legend föds: Tudor Snowflake!

sidebyside.png

Ref 7016/0 "Swiss only" samt Ref 7021/0 med roulette wheel

Snowflake-klockorna var i många år ”under radarn”. Det var Rolex Submariner som gällde och Tudors Submariner-variant sågs lite som kusinen från landet och jag tror många tyckte att Snowflake-designen var både annorlunda och lite småful. Sedan hände något... Tittar man på prisutvecklingen de senaste åren så är det här en av de vintageklockor som haft den snabbaste prisökningen och idag (2018) är det inte ovanligt med ”Flingor” som kostar 8-9.000USD. Det finns för övrigt en utmärkt tråd om dessa klockor om du vill frossa i bilder från KS:are: https://klocksnack.se/threads/snowflakes-in-da-house.44555/

2. Referenser:
Snowflake-klockorna gjordes i två varianter UTAN datum och tre (!) varianter MED datum mellan 1968 och ca. 1984:

• Tudor Oyster Prince Submariner 7016/0
-Material: Stål
-Funktioner: timmar, minuter, sekunder
-Water resistant: 200m/660ft
-Urverk: ETA Cal 2483 automatic
-Storlek: 39 mm
Tillverkningsår: 1968 – 1975

• Tudor Prince Oysterdate Submariner 7021/0
-Material: Stål
-Funktioner: timmar, minuter, sekunder och datum
-Water resistant: 200m/660ft
-Urverk: ETA Cal 2484 automatic
-Storlek: 39 mm
Tillverkningsår: 1968 – 1975

• Tudor Oyster Prince Submariner 9401/0 och senare 94010
-Material: Stål
-Funktioner: timmar, minuter, sekunder
-Water resistant: 200m/660ft
-Urverk: ETA Cal 2776 automatic
-Storlek: 39 mm
Tillverkningsår: 1975 – ca 1984

• Tudor Prince Oysterdate Submariner 9411/0 och senare 94110
-Material: Stål
-Funktioner: timmar, minuter, sekunder och datum
-Water resistant: 200m/660ft
-Urverk: ETA Cal 2784 automatic
-Storlek: 39 mm
Tillverkningsår: 1973 – ca 1983

• Tudor Prince Oysterdate Submariner 76100
Det här en extremt ovanlig variant som för de flesta är helt okänd. När Tudor lanserade sin nya SUBMARINER med ref. 76100 och ETA Cal 2824-2 så verkar man det första året ha erbjudit modellen med Snowflake-tavla parallellt med den nya urtavlan med runda index och ”vanliga” visare. Har aldrig sett någon live men den finns med i Tudors booklet från 1982 och även i försäljningskatalogen tryckt 1981.

76100.png

Den mystiska ref. 76100


3. Urtavlor:
Jag ger de olika tavlorna ”Mk-nummer” för att göra det lite enklare att hänga med, vilket jag inte sett någon göra tidigare. Rätta mig gärna om ni hittar det någonstans.

De första exemplaren av ref. 7016/0 levererades med en likadan ”ros-urtavla” som föregångaren ref. 7928 alltså UTAN ”Snowflake design”. Den tavlan fördjupar vi oss inte i. Kort därefter kom nämligen den design som vi förknippar med Snowflake och som vi från och med nu ska fokusera på i denna överblick.

7016/0-urtavlans text löd:
TUDOR
OYSTER PRINCE
200m/660ft
SUBMARINER
SWISS
Denna text var unik för de tidiga exemplaren av 7016/0, jag tar mig friheten att kalla de tavlor som enbart har ”SWISS”-text för Mk I. Texten ändrades sedan (oklart exakt när) till ”T SWISS T”, dessa tavlor får heta Mk II.

Urtavlan fanns både i svart och i blått, med färgmatchat insert.

Ref 7021/0 lanserades däremot med Snowflake-design från start. Initialt levererades dessa klockor med ”roulette wheel” dvs. ett datumhjul där vartannat datum var rött och vartannat svart. Jag vet inte exakt när och varför man upphörde med detta men min egen 7021/0 från 1972 som enligt uppgift är helt orörd har INTE roulette wheel.

7021/0-urtavlans text löd:
TUDOR
PRINCE OYSTERDATE
200m/660ft
SUBMARINER
T SWISS T

Urtavlan fanns både i svart och i blått, med färgmatchat insert.

Tudor hade kvalitetsproblem med den första generationen Snowflake-urtavlor. Färgen på urtavlan bubblade upp (s.k. dial rot) och de urtavlor som inte byttes ut går idag under benämningen ”Moon crater dial” och har idag många anhängare.

mooncrater 2.png

Ref 7021/0 med Moon crater dial

När ref. 9401/0 och 9411/0 lanserades 1975 resp. 1973 så kom även en ny generation urtavlor. De hade samma utseende (och får därför heta Mk II de med!) som den första generationen men en ny lack som skulle minska risken för bubblor. Det är därför inte lika vanligt att se Moon crater dials på klockor från 1975 och framåt.

Under åren 1977-78 förekommer en ytterligare variant på urtavla till 9401/0. Den har RUNDA index i stället för fyrkantiga och är väldigt lik Rolex 5513 Maxi Dial. Den levereras dock med Snowflake-visare. Denna urtavla är extremt ovanlig och jag väljer att kalla den Mk III. Allt tyder på att den urtavlan av någon anledning levererades parallellt med Mk II-urtavlan under dessa år. Det finns uppgifter om att den kanadensiska marinen beställde klockor med denna konfiguration, kan tänkas att det är sådana exemplar som dyker upp då och då.

mkIII.png

Den ovanliga Mk III-tavlan

I slutet av 70-talet (tidpunkt baserat på de tidigaste exen jag sett) dyker det upp ytterligare en variant på urtavla: du gissar rätt, jag döper den till Mk IV. Den skiljer sig från de tidigare urtavlorna genom att den har ett helt nytt typsnitt i all text förutom TUDOR. Allt tyder på att Mk IV endast existerar för ref. 9411/0 med datum. Jag har förgäves letat efter bildbevis på att denna tavelvariant skulle existera även för 9401/0 men inte lyckats hitta något som tyder på det.

9411 mkIV.png

Ref 9411/0 med Mk IV-tavla, notera det nya typsnitten som syns tydligt i t.ex. SUBMARINER

Mk IV-urtavlorna ses ibland på äldre flingor och min teori är att Tudor vid service (innan man tog fram specifika servicetavlor, se nedan) helt enkelt ersatte en bubblig Moon crater dial med en Mk IV.

När Snowflake slutade att produceras tog Tudor fram s.k. ”service dials”, först med Tritium och sedan med Luminova som ”självlysande-material”. Det finns flera varianter och de känns igen genom att de har texten ”T SWISS MADE T” (Tritium) eller endast ”SWISS MADE” (Luminova) eller SWISS (Luminova) i botten.

service dial.png

Service dial med tritium

Vissa servicetavlor för datumreferenserna har även texten ”PRINCE DATE” i stället för ”PRINCE OYSTERDATE”. Jag varnade ju för att det skulle bli komplicerat, eller hur?

service dial prince date.png

Blå Luminova-servicetavla med PRINCE DATE

4. Marine Nationale:
Mellan 1974 och 1985 så var Tudor Snowflake den officiella tjänsteklockan för den franska marinen. Boettlocket graverades med ”MN” och årtalet för klockan.

marine.png


Läs mer om denna fascinerande och numera extremt värdefulla variant här: https://bulangandsons.com/tudor-and-the-french-navy-a-quarter-of-a-century-of-collaboration/


5. Boettlock:
Ref 7016/0 och 7021/0 har ett nästan helt platt boettlock.
Ref 9401/0 och 9411/0 (även 76100) har ett boettlock med en tydlig fasning.

caseback.png

Platt resp. fasat boettlock

6. Krona:
Från lanseringen 1968 fram till ca. 1970-71 var alla Snowflake försedda med Rolex Twinlock-krona. När Rolex sedan lanserade sin Triplockkrona hängde Tudor på, troligen ungefär samtidigt som Rolex.

7. Datumskiva:
7021/0 hade initialt ett Roulette Wheel med omväxlande röda och svarta datum på vit bakgrund. Någonstans kring 1971-72 verkar datumhjulet bli enfärgat med endast svart text. I slutet av 70-talet (oklart exakt när) dyker det upp exemplar där datumhjulet plötsligt är silverfärgat istället för vitt.

roulette2.png

Blå urtavla och vit roulette-skiva, kan bli mycket snyggare än så?

8. Glas och inserts:
No Date-versionerna 7016/0 och 9401/0 skall ha ett glas som heter Tropic 19 vilket är samma glas som Rolex använde till 5512/13/14.

Date-versionerna 7021/0 och 9411/0 skall ha ett högt s.k. Top Hat-glas liknande det som sitter på Rolex 1680. Korrekt ref. är Cyclope 25-125 och man kan INTE använda Rolex variant (som heter 25-127) då ETA-verkets datumfönster är lite annorlunda placerat än Rolex motsvarande.

tophat.jpg

Top hat-glas ref. Cyclope 25-125

Inserten matchade färgen på urtavlan så förutom det vanliga svarta insertet så fanns alltså även ett blått. Jag tänker inte gå in på detaljer kring de olika varianter på insert som finns, rekommenderar istället denna länk: http://www.watchprosite.com/page-wf.forumpost/fi-732/ti-849983/pi-5769208/

9. Länkar/end links:
Mellan 1968 och ca 1971 levererades klockorna med Rolex Oysterlänk med Rolex-logo på claspen. Det fanns tre varianter på Rolex Oysterlänk under denna period.

1) 20 mm Rolex 7206 C&I Riveted, nitad länk som tillverkades i USA för att undvika höga tullpåslag, hade vanlig clasp och levererades med USA-sålda klockor fram till åtminstone 1974:
länk c&i.jpg


2) 20 mm Rolex 7836 Folded med vanlig clasp (borde ha varit fram till ca 1970 då Rolex släppte 9315 men det finns exempel bl.a. här på KS där klockor har levererats med denna länk långt in på 70-talet):
länk7836.jpg


3) 20 mm Rolex 9315 Folded försedd med Fliplock clasp och divers extension (borde bara ha varit fram till -71 när Tudor släppte sin motsvarighet men verkar ha levererats på nyare klockor än så):
rolex9315.jpg


Från ca 1971 levererades klockorna (utanför USA) oftast (?) med ett Tudor 9315 Folded:
9315T.png


Rolex lanserade 1975 en ny Oysterlänk med solida länkar, ref 93150, vilket dock inte tycks ha påverkat utförandet på Tudors Oysterlänkar som fortsatte vara ”folded” ända in på 80-talet.

End links:
För 7206: ref. 80
För 7836 och 9315: ref 380

10. Tillbehör:
Tudors tillbehörs-kit var ganska likt de som följde med när man köpte en ny Rolexklocka och precis som när det gäller Rolex så kan man aldrig vara helt säker på att den som sålde klockan ny levererade exakt de tillbehör som Tudor hade tänkt skicka med. Man tog ofta de boxar man hade hemma och missade ibland att skicka med ankare o.dyl.

Det är mycket lättare att hitta dokumentation och ”bevis” för exakt vilka tillbehör som levererades vilka år till Rolex-klockor. Tudor har dels varit mindre intressant för samlare och dels är min gissning att det lägre priset på klockorna i kombination med att Snowflake i många fall var en ”tool watch” gjorde att man efter köpet slängde boxar och övriga tillbehör. Det är extremt ovanligt att hitta en Snowflake med garantikort och alla tillbehör på marknaden idag. Det gör det även väldigt svårt att få fram bilder och fakta kring hur tillbehören såg ut vid en viss tidpunkt.

3fullset.png

Exempel på mer eller mindre kompletta set som även visar de olika varianterna på boxar. BUFKOR-box på övre högra bilden. Observera att ankaret på nedre högra bilden är ett ROLEX-ankare.

Ett komplett kit ska innehålla ytterbox (utseendet förändras precis som med Rolex flera gånger från 1968 och framåt) som oftast hade en "prislappsliknande" etikett på utsidan med klockans ref.nummer.
Skärmavbild 2018-01-23 kl. 18.08.16.png

Ytterbox med etikett från klocka såld i Sverige 1978

Sedan skall det vara med en innerbox (finns flera olika varianter), en röd plastfolder med ett ”translation paper” och ett garantipapper som även det ser olika ut beroende på årtal. Klockor sålda i USA levererades ofta med s.k. BUFKOR-box som ser annorlunda ut än den box som användes i resten av världen.

papers.png

Plastfolder med translation papers, garantikort och booklet

Dessa klockor har ju inte ett certifikat då de inte är certifierande enligt COSC. De har i stället ett garantikort vars utseende förändrades över tid för att i slutet av produktionen påminna ganska mycket om Rolex motsvarande version.

with papers2.png

7021/0 med garantipapper daterade 1973

newer warranty.png

Nyare version av garantipapper till en klocka från 1980


Det skall dessutom följa med en hang-tag (i röd plast, med Tudorlogo) och ett ankare (likt Rolex men med TUDOR-text).

redtag.png

Tudor hang-tag (äldre version med krona som sticker upp över kanten) med snöre, anger klockans ref. och serienummer

Ankaret finns i två versioner. Till de äldre klockorna är det ett sk. "Narrow 2"-ankare som enkelt känns igen på att det har ett mer ihoptryckt typsnitt i 200m-texten. Dessutom är texten MONTRES TUDOR satt i mindre grad och placerad närmare h¨let där kedjan är fäst.

ankare 2 versioner.png

Äldre ankare överst, med "narrow 2" och mindre text placerad närmare hålet.

På baksidan av boetten satt vid leverans en liten dekal med ref.nummer.

label2.png

Boettdekal med ref.nummer

Det följde från 1977 med en Tudor Booklet som beskrev klockans funktioner och även presenterade vissa modeller i Tudorsortimentet.

booklet.png

Här presenteras datumversionens funktioner

Denna booklet bytte precis som ytterboxen utseende under de år som Snowflake-klockorna tillverkades och finns i tre versioner.
redbooklet77.png

Booklet generation 1, från 1977

booklet 1980.png

Booklet generation 2, från 1980

booklet1981.png

Booklet generation 3, från 1981/82 med ref 76100 MED Snowflake-urtavla


booklet1982.jpeg

Tudor booklet med tryckår 1982

Garantipappret kan ju sedan vara daterat mycket senare då det fylldes i först vid försäljning.

Ungefärliga serienummer för Snowflake:
620000...............1968
680000 ..............1969
740000 ..............1970
750000 ..............1971
770000 ..............1972
790000 ..............1973
810000 ..............1974
830000 ..............1975
840000 ..............1976
860000 ..............1977
880000 ..............1978
900000 ..............1979
930000 ..............1980
950000 ..............1981
970000 ..............1982
980000 ..............1983
990000 ..............1984
140000 ..............1985 (ja, det stämmer att de börjar om på "1" igen!)

Mer än så har jag inte lyckats gräva fram. :bookworm::bookworm::bookworm::dead: Det finns luckor att fylla i och nya fakta att upptäcka (HJÄLP MIG!!!) men det här är i alla fall en start på en flingöversikt.

Huvudsakliga källor:
https://www.tudorwatch.com/magazine/article/tudor-history-submariners-1969-to-1999
https://thespringbar.com/blogs/guides/the-tudor-snowflake-submariner-collectors-guide
http://www.deskdivers.com/Site/Snowflake.html
https://www.fratellowatches.com/tudor-submariner-a-historical-overview/
http://www.vintagehour.com/snowflake-tudor-submariner-icon/
https://monochrome-watches.com/tudor-heritage-vintage-submariners-inspired-tudor-black-bay/
https://bulangandsons.com/tudor-and-the-french-navy-a-quarter-of-a-century-of-collaboration/
https://tudorcollector.com/subs/submariner-model-7016-7021/
http://www.bazamu.com/tudor-submariner-snowflake-70160-swiss/
Alberto Isnardis bom bok ”Tudor Anthology”
 
Senast ändrad:

thomastheswede

Audemars
Bra guide!
Säker på att det är ovanligt med bubbliga tavlor från just 75 med 9411?
Tycker mig ha sett en del. Här är min från 76 tillexempel.
20180111_113837.jpg
Tack för input, när jag letat runt så har jag haft svårt att hitta ex med bubblor och enligt någon källa (Bulang?) så ska tavlorna som leverades 75 och framåt vara ändrade för att undvika bubblor. Ändrar texten lite, tack för feedback.

Snygg klocka! :)
 

DrKlocka

Audemars
Tack för input, när jag letat runt så har jag haft svårt att hitta ex med bubblor och enligt någon källa (Bulang?) så ska tavlorna som leverades 75 och framåt vara ändrade för att undvika bubblor. Ändrar texten lite, tack för feedback.

Snygg klocka! :)

Är ganska säker på att @Affe har en från 1978 med kratertavla också?
Däremot har jag märkt att det är skillnad mellan den svarta och den blåa urtavlan. Har nog bara sett svarta kratertavlor?
 

AW10

Omega
2-Faktor
Fantastisk guide! Verkligen tack för att det finns folk som tar sig tid till detta! Jag har en 9411/0 köpt av ursprungsägare(en dykare) med en riktigt bubblig tavla och en 9315 folded Rolex länk som enligt honom ska ha följt med klockan vid köp i Sverige. Orkar du kan du ju lägga in en serie nr guide för att datera sin klocka också :)
 

thomastheswede

Audemars
Fantastisk guide! Verkligen tack för att det finns folk som tar sig tid till detta! Jag har en 9411/0 köpt av ursprungsägare(en dykare) med en riktigt bubblig tavla och en 9315 folded Rolex länk som enligt honom ska ha följt med klockan vid köp i Sverige. Orkar du kan du ju lägga in en serie nr guide för att datera sin klocka också :)
Tack! Ja ingenting är skrivet i sten när det gäller dessa klockor... Det verkar märkligt att Tudor väljer att leverera en Rolexlänk till en klocka som bevisligen tillverkats ett bra tag efter det att Tudor släppt sin Oystervariant MEN det är inte första gången jag hör talas om en 9-referens som ska ha levererats med Rolexlänk. ”Man tager vad man haver”, Tudor kanske hade slut på länkar ett tag? :rolleyes:
 

thomastheswede

Audemars
Fantastisk guide! Verkligen tack för att det finns folk som tar sig tid till detta! Jag har en 9411/0 köpt av ursprungsägare(en dykare) med en riktigt bubblig tavla och en 9315 folded Rolex länk som enligt honom ska ha följt med klockan vid köp i Sverige. Orkar du kan du ju lägga in en serie nr guide för att datera sin klocka också :)
En bra start:
6EC4A24D-C0A4-4107-907E-28AF20434D36.jpeg
 

kexet77

Cartier
Förord
Efter att ha skrivit ihop en överblick om Rolex SEA-DWELLER ref. 1665 tänkte jag ge mig på något enklare, nämligen Tudor Snowflake. Ack vad jag bedrog mig, i sann Rolex-anda så har Tudor agerat precis som sitt systerföretag och ändrat på detaljer under resans gång och inte alltid i helt logisk ordning.

Vill återigen tacka P-vakten, k0ltrasten, max och Jibe för inspirerande ”överblickstrådar”, jag kommer att bygga upp denna tråd på liknande sätt som de tidigare gjort. Ett speciellt tack till Per för dina svar på mina frågor.

Jag har verkligen försökt att ta reda på ALLT om dessa klockor och hittat en del för mig ny information och även ganska många motsägelsefulla uppgifter. Tillägg och rättelser uppskattas enormt.

Håll i er, nu åker vi!


1flinga.jpg

Ref 7021/0 från 1972

Innehåll

  1. Introduktion
  2. Referenser
  3. Urtavlor
  4. Marine Nationale
  5. Boettlock
  6. Krona
  7. Datumskiva
  8. Glas och inserts
  9. Länkar/end links
  10. Tillbehör


1. Introduktion:
Tudor hade precis som sitt systerföretag Rolex tillverkat dykarklockor sedan mitten av 50-talet. I slutet av 60-talet bestämde man sig för att byta urverk i sin klassiska Ref 7928 som man sålt sedan 1959. Ref 7928 var till stor del identisk med Rolex Submariner 5512/5513 men hade till skillnad från sitt Rolex-syskon ett Fleurier Cal. 390-urverk.

1968 lanserades så den nya modellen med ett urverk från ETA (Cal 2483) och då bytte modellen ref.nummer till 7016/0 (där /0 står för stål). De första klockorna med denna referens hade fortfarande den gamla urtavlan från 7928 med Tudors gamla ros-logotyp. Ros-logotypen har för övrigt sitt ursprung i ”Rosornas Krig” där ätterna Lancasters (som hade en vit ros som symbol) och Yorks (som hade en röd ros som symbol) krigade tills man till slut enades under The House of Tudor och slog ihop sina symboler till den rödvita ros som Tudor sedan tog som sin logotyp.

7016rose.png

Ref 7016 med "rose-logo"

En kort tid efter att 7016/0 lanserats släppte man en ny version av urtavlan med ett helt nytt utseende: ros-logotypen ersattes med Tudors nya sköld-logotyp och övrig typografi var väldigt lik Rolex motsvarande urtavlor. Index var fyrkantiga och visarna kraftiga och med en udda form på timvisaren som påminde om en snöflinga och som i och med den större mängden tritium gav en tydligare tidvisning i mörker. Enligt obekräftade uppgifter var den franska marinen delaktig i framtagandet av urtavlan. Kort därefter lanserades ytterligare en referens: 7021/0 vilken var en version med datum (detta skedde samtidigt som Rolex lanserade 1680 Submariner Date).

En legend föds: Tudor Snowflake!

sidebyside.png

Ref 7016/0 "Swiss only" samt Ref 7021/0 med roulette wheel

Snowflake-klockorna var i många år ”under radarn”. Det var Rolex Submariner som gällde och Tudors Submariner-variant sågs lite som kusinen från landet och jag tror många tyckte att Snowflake-designen var både annorlunda och lite småful. Sedan hände något... Tittar man på prisutvecklingen de senaste åren så är det här en av de vintageklockor som haft den snabbaste prisökningen och idag är det inte ovanligt med ”Flingor” som kostar 8-9.000USD. Det finns en för övrigt en utmärkt tråd om dessa klockor om du vill frossa i bilder från KS:are: https://klocksnack.se/threads/snowflakes-in-da-house.44555/

2. Referenser:
Snowflake-klockorna gjordes i två varianter UTAN datum och tre (!) varianter MED datum mellan 1968 och ca. 1983:

• Tudor Oyster Prince Submariner 7016/0

-Material: Stål
-Funktioner: timmar, minuter, sekunder
-Water resistant: 200m/660ft
-Urverk: ETA Cal 2483 automatic
-Storlek: 39 mm
Tillverkningsår: 1968 – 1975

• Tudor Prince Oysterdate Submariner 7121/0
-Material: Stål
-Funktioner: timmar, minuter, sekunder och datum
-Water resistant: 200m/660ft
-Urverk: ETA Cal 2484 automatic
-Storlek: 39 mm
Tillverkningsår: 1968 – 1975

• Tudor Oyster Prince Submariner 9401/0 och senare 94010
-Material: Stål
-Funktioner: timmar, minuter, sekunder
-Water resistant: 200m/660ft
-Urverk: ETA Cal 2776 automatic
-Storlek: 39 mm
Tillverkningsår: 1975 – ca 1983

• Tudor Prince Oysterdate Submariner 9411/0 och senare 94110
-Material: Stål
-Funktioner: timmar, minuter, sekunder och datum
-Water resistant: 200m/660ft
-Urverk: ETA Cal 2784 automatic
-Storlek: 39 mm
Tillverkningsår: 1975 – ca 1983

• Tudor Prince Oysterdate Submariner 76100
Det här en extremt ovanlig variant som för de flesta är helt okänd. När Tudor lanserade sin nya SUBMARINER med ref. 76100 och ETA Cal 2824-2 så verkar man det första året ha erbjudit modellen med Snowflake-tavla parallellt med den nya urtavlan med runda index och ”vanliga” visare. Har aldrig sett någon live men den finns med i Tudors booklet från 1982. Kan den ENBART ha funnits i katalogen? Här krävs mer efterforskningar!

76100.png

Den mystiska ref. 76100


3. Urtavlor:
Jag ger de olika tavlorna ”Mk-nummer” för att göra det lite enklare att hänga med, vilket jag inte sett någon göra tidigare. Rätta mig gärna om ni hittar det någonstans.

De första exemplaren av ref. 7016/0 levererades med en likadan ”ros-urtavla” som föregångaren ref. 7928 alltså UTAN ”Snowflake design”. Den tavlan fördjupar vi oss inte i. Kort därefter kom nämligen den design som vi förknippar med Snowflake och som vi från och med nu ska fokusera på i denna överblick.

7016/0-urtavlans text löd:
TUDOR
OYSTER PRINCE
200m/660ft
SUBMARINER
SWISS
Denna text var unik för de tidiga exemplaren av 7016/0, jag tar mig friheten att kalla de tavlor som enbart har ”SWISS”-text för Mk I. Texten ändrades sedan (oklart exakt när) till ”T SWISS T”, dessa tavlor får heta Mk II.

Urtavlan fanns både i svart och i blått, med färgmatchat insert.

Ref 7021/0 lanserades däremot med Snowflake-design från start. Initialt levererades dessa klockor med ”roulette wheel” dvs. ett datumhjul där vartannat datum var rött och vartannat svart. Jag vet inte exakt när och varför man upphörde med detta men min egen 7021/0 från 1972 som enligt uppgift är helt orörd har INTE roulette wheel.

7021/0-urtavlans text löd:
TUDOR
PRINCE OYSTERDATE
200m/660ft
SUBMARINER
T SWISS T

Urtavlan fanns både i svart och i blått, med färgmatchat insert.

Tudor hade kvalitetsproblem med den första generationen Snowflake-urtavlor. Färgen på urtavlan bubblade upp (s.k. dial rot) och de urtavlor som inte byttes ut går idag under benämningen ”Moon crater dial” och har idag många anhängare.

mooncrater 2.png

Ref 7021/0 med Moon crater dial

När ref. 9401/0 och 9411/0 lanserades 1975 så kom även en ny generation urtavlor. De hade samma utseende (och får därför heta Mk II de med!) som den första generationen men en ny lack som skulle minska risken för bubblor. Det är därför inte lika vanligt att se Moon crater dials på klockor från 1975 och framåt.

Under åren 1977-78 förekommer en ytterligare variant på urtavla till 9401/0. Den har RUNDA index i stället för fyrkantiga och är väldigt lik Rolex 5513 Maxi Dial. Den levereras dock med Snowflake-visare. Denna urtavla är extremt ovanlig och jag väljer att kalla den Mk III. Allt tyder på att den urtavlan av någon anledning levererades parallellt med Mk II-urtavlan under dessa år.

mkIII.png

Den ovanliga Mk III-tavlan

Runt 1981 dyker det upp ytterligare en variant på urtavla: du gissar rätt, jag döper den till Mk IV. Den skiljer sig från de tidigare urtavlorna genom att den har ett helt nytt typsnitt i all text förutom TUDOR. Allt tyder på att Mk IV endast existerar för ref. 9411/0 med datum. Jag har förgäves letat efter bildbevis på att denna tavelvariant skulle existera även för 9401/0 men inte lyckats hitta något som tyder på det.

9411 mkIV.png

Ref 9411/0 med Mk IV-tavla, notera det nya typsnitten som syns tydligt i t.ex. SUBMARINER

Mk IV-urtavlorna ses ibland på äldre flingor och min teori är att Tudor vid service (innan man tog fram specifika servicetavlor, se nedan) helt enkelt ersatte en bubblig Moon crater dial med en Mk IV.

När Snowflake slutade att produceras tog Tudor fram s.k. ”service dials”, först med Tritium och sedan med Luminova som ”självlysande-material”. Det finns flera varianter och de känns igen genom att de har texten ”T SWISS MADE T” (Tritium) eller endast ”SWISS MADE” (Luminova) eller SWISS (Luminova) i botten.

service dial.png

Service dial med tritium

Vissa servicetavlor för datumreferenserna har även texten ”PRINCE DATE” i stället för ”PRINCE OYSTERDATE”. Jag varnade ju för att det skulle bli komplicerat, eller hur?

service dial prince date.png

Blå Luminova-servicetavla med PRINCE DATE

4. Marine Nationale:
Mellan 1974 och 1985 så var Tudor Snowflake den officiella tjänsteklockan för den franska marinen. Boettlocket graverades med ”MN” och årtalet för klockan.

marine.png


Läs mer om denna fascinerande och numera extremt värdefulla variant här: https://bulangandsons.com/tudor-and-the-french-navy-a-quarter-of-a-century-of-collaboration/


5. Boettlock:
Ref 7016/0 och 7021/0 har ett nästan helt platt boettlock.
Ref 9401/0 och 9411/0 (även 76100) har ett boettlock med en tydlig fasning.

caseback.png

Platt resp. fasat boettlock

6. Krona:
Från lanseringen 1968 fram till ca. 1970-71 var alla Snowflake försedda med Rolex Twinlock-krona. När Rolex sedan lanserade sin Triplockkrona hängde Tudor på, troligen ungefär samtidigt som Rolex.

7. Datumskiva:
7021/0 hade initialt ett Roulette Wheel med omväxlande röda och svarta datum på vit bakgrund. Någonstans kring 1971-72 verkar datumhjulet bli enfärgat med endast svart text. I slutet av 70-talet (oklart exakt när) dyker det upp exemplar där datumhjulet plötsligt är silverfärgat istället för vitt.

roulette2.png

Blå urtavla och vit roulette-skiva, kan bli mycket snyggare än så?

8. Glas och inserts:
No Date-versionerna 7016/0 och 9401/0 skall ha ett glas som heter Tropic 19 vilket är samma glas som Rolex använde till 5512/13/14.

Date-versionerna 7021/0 och 9411/0 skall ha ett högt s.k. Top Hat-glas liknande det som sitter på Rolex 1680. Korrekt ref. är Cyclope 25-125 och man kan INTE använda Rolex variant (som heter 25-127) då ETA-verkets datumfönster är lite annorlunda placerat än Rolex motsvarande.

tophat.jpg

Top hat-glas ref. Cyclope 25-125

Inserten matchade färgen på urtavlan så förutom det vanliga svarta insertet så fanns alltså även ett blått. Jag tänker inte gå in på detaljer kring de olika varianter på insert som finns, rekommenderar istället denna länk: http://www.watchprosite.com/page-wf.forumpost/fi-732/ti-849983/pi-5769208/

9. Länkar/end links:
Mellan 1968 och ca 1971 levererades klockorna med Rolex Oysterlänk med Rolex-logo på claspen. Det fanns tre varianter på Rolex Oysterlänk under denna period.

1) 20 mm Rolex 7206 C&I Riveted, nitad länk som tillverkades i USA för att undvika höga tullpåslag, hade vanlig clasp och levererades med USA-sålda klockor fram till åtminstone 1974:
länk c&i.jpg


2) 20 mm Rolex 7836 Folded med vanlig clasp (troligen endast fram till 1969/70 då den ersattes av 9315):
länk7836.jpg


3) 20 mm Rolex 9315 Folded försedd med Fliplock clasp och divers extension (borde bara ha varit fram till -71 när Tudor släppte sin motsvarighet men verkar ha levererats på nya klockor än så):
rolex9315.jpg


Från ca 1971 levererades klockorna (utanför USA) oftast med ett Tudor 9315 Folded:
9315T.png


Rolex lanserade 1975 en ny Oysterlänk med solida länkar, ref 93150, vilket dock inte tycks ha påverkat utförandet på Tudors Oysterlänkar som fortsatte vara ”folded” ända in på 80-talet.

End links:
För 7206: ref. 80
För 7836 och 9315: ref 380

10. Tillbehör:
Tudors tillbehörs-kit var ganska likt de som följde med när man köpte en ny Rolexklocka och precis som när det gäller Rolex så kan man aldrig vara helt säker på att den som sålde klockan ny levererade exakt de tillbehör som Tudor hade tänkt skicka med. Man tog ofta de boxar man hade hemma och missade ibland att skicka med ankare o.dyl.

Det är mycket lättare att hitta dokumentation och ”bevis” för exakt vilka tillbehör som levererades vilka år till Rolex-klockor. Tudor har dels varit mindre intressant för samlare och dels är min gissning att det lägre priset på klockorna i kombination med att Snowflake i många fall var en ”tool watch” gjorde att man efter köpet slängde boxar och övriga tillbehör. Det är extremt ovanligt att hitta en Snowflake med garantikort och alla tillbehör på marknaden idag. Det gör det även väldigt svårt att få fram bilder och fakta kring hur tillbehören såg ut vid en viss tidpunkt.

3fullset.png

Exempel på mer eller mindre kompletta set som även visar de olika varianterna på boxar. BUFKOR-box på övre högra bilden.

Ett komplett kit ska innehålla ytterbox (utseendet förändras precis som med Rolex flera gånger från 1968 och framåt), innerbox (finns flera olika varianter), en röd plastfolder med ett ”translation paper” och ett garantipapper som även det ser olika ut beroende på årtal. Klockor sålda i USA levererades ofta med s.k. BUFKOR-box som ser annorlunda ut än den box som användes i resten av världen.

papers.png

Plastfolder med translation papers, garantikort och booklet

Dessa klockor har ju inte ett certifikat då de inte är certifierande enligt COSC. De har i stället ett garantikort vars utseende förändrades över tid för att i slutet av produktionen påminna ganska mycket om Rolex motsvarande version.

with papers2.png

7021/0 med garantipapper daterade 1973

newer warranty.png

Nyare version av garantipapper till en klocka från 1980


Det skall dessutom följa med en hang-tag (i röd plast, med Tudorlogo) och ett ankare (likt Rolex men med TUDOR-text).

redtag.png

Tudor hang-tag med snöre, anger klockans ref. och serienummer


Tudorankare med kedja

På baksidan av boetten satt vid leverans en liten dekal med ref.nummer.

label2.png

Boettdekal med ref.nummer

Det följde med en Tudor Booklet som beskrev klockans funktioner och även presenterade vissa modeller i Tudorsortimentet.

booklet.png

Här presenteras datumversionens funktioner

Denna booklet bytte precis som ytterboxen utseende under de år som Snowflake-klockorna tillverkades men det är lätt att hitta rätt version. De har nämligen en årskod och ska rimligen matcha serienumret på klockan. Garantipappret kan ju sedan vara daterat mycket senare då det fylldes i först vid försäljning.

booklet1982.jpeg

Tudor booklet från 1982


Mer än så har jag inte lyckats gräva fram. :bookworm::bookworm::bookworm::dead: Det finns luckor att fylla i och nya fakta att upptäcka (HJÄLP MIG!!!) men det här är i alla fall en start på en flingöversikt.


Huvudsakliga källor:
https://www.tudorwatch.com/magazine/article/tudor-history-submariners-1969-to-1999
https://thespringbar.com/blogs/guides/the-tudor-snowflake-submariner-collectors-guide
http://www.deskdivers.com/Site/Snowflake.html
https://www.fratellowatches.com/tudor-submariner-a-historical-overview/
http://www.vintagehour.com/snowflake-tudor-submariner-icon/
https://monochrome-watches.com/tudor-heritage-vintage-submariners-inspired-tudor-black-bay/
https://bulangandsons.com/tudor-and-the-french-navy-a-quarter-of-a-century-of-collaboration/
https://tudorcollector.com/subs/submariner-model-7016-7021/
http://www.bazamu.com/tudor-submariner-snowflake-70160-swiss/
Alberto Isnardis bom bok ”Tudor Anthology”

wow. välskrivet! tack :D
 

azzurro

Omega
2-Faktor
Fantastisk guide, stort tack @thomastheswede !
Input: Tudor ref. 79090 kunde fås med 7836-länken en bit in på 90-talet, som ett billigare alternativ (framgår av kataloger från tiden).
Osäker om det gäller även Snowflake-referenserna.
 
Topp