Jal
Basic
Tänkte att någon kanske uppskattar litte bilder från renoveringen av en vintage tudor oysterdate som inte gick när den vart i min ägo.
Både klocka och armband är från 1979 enligt serienummer och datumkod.
Ref 9071/4 och den drivs av ett eta2784.
Misstänkte tidigt att problemet berodde på fukt genom kronaxeln då kronan gick att dra ut men inte vrida runt.
Klockan startade om man skakade på den men gick så illa att det bara vart en stjärnhimmel på timegraphern.
När boettlocket väl var av så kunde man direkt ana att så var fallet
Blä...
Blev ett antals timmar rengörande och bortputsning av rost samt lite justering.
Lite nya delar som var för rostskadade för att bli fina och användbara på nytt.
Tyvärr var jag sämre på att ta bilder när den byggdes ihop men här följer lite bilder på när jag plockade isär den och sedan slutresultatet.
Tråkigt nog hade lysmassan på orginalvisarna vittrat bort och börjat sprida sig på urtavlan så det blev till att skrapa bort den och ersätta med ny samt en lätt polering av visarna
Lite justering kvar men nog går den betydligt finare nu än när jag började...
Boetten var i relativt fint skick så den fick bara en ordentlig rengöring och såklart nya packningar så jag förhoppningsvis slipper göra om operationen i framtiden.
Ändlänkarna som sitter på passar inte riktigt men förhoppningsvis är rätt 19mm orginal ändlänkar påväg i någon transport någonstans i Europa.
Både klocka och armband är från 1979 enligt serienummer och datumkod.
Ref 9071/4 och den drivs av ett eta2784.
Misstänkte tidigt att problemet berodde på fukt genom kronaxeln då kronan gick att dra ut men inte vrida runt.
Klockan startade om man skakade på den men gick så illa att det bara vart en stjärnhimmel på timegraphern.
När boettlocket väl var av så kunde man direkt ana att så var fallet

Blä...

Blev ett antals timmar rengörande och bortputsning av rost samt lite justering.

Lite nya delar som var för rostskadade för att bli fina och användbara på nytt.

Tyvärr var jag sämre på att ta bilder när den byggdes ihop men här följer lite bilder på när jag plockade isär den och sedan slutresultatet.
Tråkigt nog hade lysmassan på orginalvisarna vittrat bort och börjat sprida sig på urtavlan så det blev till att skrapa bort den och ersätta med ny samt en lätt polering av visarna

Lite justering kvar men nog går den betydligt finare nu än när jag började...

Boetten var i relativt fint skick så den fick bara en ordentlig rengöring och såklart nya packningar så jag förhoppningsvis slipper göra om operationen i framtiden.

Ändlänkarna som sitter på passar inte riktigt men förhoppningsvis är rätt 19mm orginal ändlänkar påväg i någon transport någonstans i Europa.
Bilagor
Senast ändrad: