• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tudor sub. 79090 vs. 79190

Är ny i klockvärden och har spanat in en Tubor sub men är osäker på vilken som är "bäst". Har hittat en 79190 på: http://www.pluswatch.it/i-nostri-or...ubmariner-79190-ottime-condizioni-1996-detail. Någon som har köpt från företaget innan?
Tack!
Välkommen till KS!

Vad som är bäst, är ju subjektivt. ;-)

Men fundera lite över de väsentliga skillnaderna och känn efter vad du gillar mest:

79090 har plexiglas och matt tavla med målade index. Den har också samma mellanboett som Rolex 1680.
79190 har safirglas. De tidiga modellerna har matta tavlor med målade index och de senare har blanka tavlor med vitguldsindex.
79090 kom bara med vikt oysterlänk.
79190 kom i början med vikt oysterlänk och senare med den solidare, tyngre oysterlänken.
79190 har en mellanboett, vars bandhorns spetsar är något rundade jämfört med 79090.
Båda klockorna har Tudor-modifierade ETA2824-verk, med utmärkt funktion i en sådan klocka.

Så i praktiken handlar det om:

Safirglas eller plexiglas?
Matt eller blank tavla?

Oavsett om klockan kom med vikt eller solidare länk, så fungerar båda varianterna.

mvh A

Välkommen till KS!

Vad som är bäst, är ju subjektivt. ;-)

Men fundera lite över de väsentliga skillnaderna och känn efter vad du gillar mest:

79090 har plexiglas och matt tavla med målade index. Den har också samma mellanboett som Rolex 1680.
79190 har safirglas. De tidiga modellerna har matta tavlor med målade index och de senare har blanka tavlor med vitguldsindex.
79090 kom bara med vikt oysterlänk.
79190 kom i början med vikt oysterlänk och senare med den solidare, tyngre oysterlänken.
79190 har en mellanboett, vars bandhorns spetsar är något rundade jämfört med 79090.
Båda klockorna har Tudor-modifierade ETA2824-verk, med utmärkt funktion i en sådan klocka.

Så i praktiken handlar det om:

Safirglas eller plexiglas?
Matt eller blank tavla?

Oavsett om klockan kom med vikt eller solidare länk, så fungerar båda varianterna.

mvh A
Där ser man, tack för lektionen om min egen klocka Acce!
Jag har ju en 79190 safirare. Mellanboett skriver du? Är den också samma som 1680?
En sak som till som skiljer klockorna åt är ju glasets utförande. Profilen på safirglaset är väldigt platt jämfört med plexits mer utstående glas. Vilket som föredras är en smaksak.
Här min 79190
image.jpg

Jag har ju en 79190 safirare. Mellanboett skriver du? Är den också samma som 1680?
En sak som till som skiljer klockorna åt är ju glasets utförande. Profilen på safirglaset är väldigt platt jämfört med plexits mer utstående glas. Vilket som föredras är en smaksak.
Här min 79190
image.jpg
Bra tillägg! Skulle säga att det är samma mellanboett fast med mer rundade bandhornsspetsar än motsvarande Rolex.

Här min 79190
image.jpg

SÄLJ DEN TILL MIG FÖR FAN! ;)

Fantastisk tråd!
79090 är ju helt suveränt vacker men är det datumbubbla på alla dessa eller finns de utan detta, i mina ögon, elände?

Fantastisk tråd!
79090 är ju helt suveränt vacker men är det datumbubbla på alla dessa eller finns de utan detta, i mina ögon, elände?

Bubbla är standard, till 79090 kan du sätta på ett glas utan bubbla.....på 79190 slår man bort bubblan med stämjärn om man är kool.....eller mjäkar bort den med aceton om man är mes....

Är plexiglaset på 79090 som detta ? Top hat på en Submariner 1680.
MG_7215.jpg
79090:

PlexiSub1.jpg

Datumbubblan sittet inte på samma plats som på glaset till 1680, då diametern på datumhjulet skiljer sig mellan ETA 2824 och Rolex 1570. I övrigt samma glas, mellanboett, vridring, vridringsinlägg, krona, packningar, länk. Bakboetten är flackare på Tudorn, då ETA-verket inte är lika tjockt som Rolex-verket.

Här min 79190
image.jpg
Riktigt läcker klocka, har du kvar den här?:)

Här min 79190
image.jpg
Otroligt vacker !!

Tillbaka
Topp